آخرین شرایط واکسن های کرونای تایید شده در دنیا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، از زمان شیوع کروناویروس و همه گیری بیماری کووید 19 فراوریکنندگان واکسن در دنیا با به کارگیری روش های مختلف، آزمایشات روی کروناویروس را شروع و کوشش کردند تا هر چه سریعتر واکسن موثر علیه این بیماری فراوری گردد.

آخرین شرایط واکسن های کرونای تایید شده در دنیا

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، محققان در کشورهای مختلف آزمایشات و تحقیقاتی را روی 10ها نمونه آزمایشگاهی واکسن انجام داده اند که بعضی از آنها به مرحله آزمایش انسانی رسیده، بعضی وارد مراحل پایانی آنالیز شده و چندین مورد از این واکسنها پیروز به اخذ مجوز استفاده اضطراری شده اند.

در ادامه به بعضی از این واکسنها که توزیع و تزریق آنها در کشورها شروع شده، اشاره شده است.

واکسن اسپوتنیک وی

روسیه توانست اولین واکسن کروناویروس در دنیا موسوم به اسپوتنیک V (اسپوتنیک - وی) را ثبت کند.

پس از آن آزمایشات بالینی این واکسن در روسیه با مشارکت 40 هزار داوطلب انجام شد. تا به امروز بیش از 50 کشور دنیا برای دریافت بیش از 1.2 میلیارد دوز از این واکسن درخواست داشته اند و مجوز استفاده از این واکسن در چندین کشور صادر شده است.

این واکسن تا به امروز مجوز استفاده اضطراری را از سازمان دنیای بهداشت دریافت ننموده اما واسیلی نبنزیا، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل اواخر ژانویه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری تاس گفته است: روسیه انتظار دارد سازمان بهداشت دنیای به زودی واکسن کروناویروس را تایید کند.

وزیر بهداشت آلمان نیز با اشاره به کمبود واکسن کروناویروس در اروپا گفته است که می توان از واکسن های کروناویروس ساخت چین و روسیه برای غلبه بر کمبود فعلی استفاده کرد هرچند که این اقدام مستلزم تایید آژانس دارویی اروپاست.

واکسن فایزر/بیو ان تک

انگلیس اولین کشور در دنیا بود که واکسن کروناویروس فایزر/بیو ان تک محصول مشترک دو شرکت آمریکایی و آلمانی را تایید کرد و هشتم دسامبر 2020 اولین داوطلب که یک زن 90 ساله بود در برابر بیماری کووید 19 واکسینه شد.

همچنین در یازدهم دسامبر این واکسن توانست مجوز استفاده اضطراری را از سازمان غذا و داروی آمریکا به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 دریافت کند. براساس این مجوز توزیع و تزریق واکسن در ایالات متحده شروع شد.

علاوه بر این، اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز پیش از این اظهار داشت که به دنبال موافقت اداره دارویی اروپا با استفاده از واکسن شرکت های فایزر و بیو ان تک برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19، مجوز استفاده از این واکسن را صادر نموده است.

در نهایت بعد از تأیید واکسن کرونای فایزر ـ بیوان تک در چندین کشور، سازمان دنیای بهداشت نیز مجوز اضطراری استفاده از این واکسن را صادر کرد.

واکسن آسترازنکا

واکسن آسترازنکا که محصول شرکت داروسازی انگلیسی-سوئدی است دومین واکسن تایید شده در انگلیس است که اوایل امسال میلادی اولین تزریق این واکسن انجام گرفت.

همچنین اتحادیه اروپا استفاده از واکسن کروناویروس آسترازنکا را برای همه بزرگسالان تأیید نموده است که بر اساس اعلام آژانس دارویی اتحادیه اروپا اثربخشی این واکسن در آزمایشات بالینی حدود 60 درصد بوده است. این سومین واکسن تایید شده در اتحادیه اروپاست.

مکزیک و کویت نیز از دیگر کشورهایی هستند که استفاده اضطراری از واکسن کروناویروس آسترازنکا را تایید نموده اند.

واکسن مدرنا

این واکسن که محصول یک شرکت داروسازی آمریکایی است در 18 دسامبر سال گذشته توانست مجوز استفاده اضطراری را از سازمان غذا و داروی این کشور اخذ کند. با صدور مجوز استفاده اضطراری، واکسن کروناویروس مدرنا برای تزریق در افراد 18 سال و بالاتر توزیع شد.

همچنین مدرنا سومین واکسن کروناویروس تایید شده در انگلیس است که نخست وزیر این کشور اوایل ماه ژانویه خبر تایید آن را اظهار داشت.

واکسن مدرنا دومین واکسن کروناویروس است که مجوز استفاده اضطراری از آن در اتحادیه اروپا مورد تایید نهاده شد.

واکسن های کروناویروس ساخت چین

واکسن سینوفارم که محصول کشور چین است توسط اداره ملی محصولات پزشکی این کشور برای استفاده عمومی تایید شده است.

همچنین بنابر اعلام وزارت بهداشت امارات این واکسن در این کشور نیز ثبت شده است و برزیل، اندونزی و ترکیه هم از جمله خریداران واکسن چینیِ سینوفارم هستند.

همچنین سینوواک دیگر واکسن کروناویروس فراوری چین است که تا به امروز محموله ای از این واکسن به اندونزی و ترکیه ارسال شده است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 50373

به "آخرین شرایط واکسن های کرونای تایید شده در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط واکسن های کرونای تایید شده در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید