انصاری:منتظر اعلام پروتکل ها از سوی وزارت بهداشت برای بازگرداندن دانشجویان ایرانی هستیم

به گزارش مجله یک کامپیوتر، معاون دیپلماسی مالی وزارت خارجه با اشاره به آمادگی این وزارتخانه و هواپیمایی برای بازگرداندن دانشجویان ایرانی از خارج از کشور، گفت: منتظر اعلام پروتکل های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت هستیم.

انصاری:منتظر اعلام پروتکل ها از سوی وزارت بهداشت برای بازگرداندن دانشجویان ایرانی هستیم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی مالی وزارت خارجه امروز (یکشنبه) در اظهاراتی درباره دانشجویان ایرانی در خارج از کشور و تعدادی از گردشگر های ایرانی که در پی شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه ها و لغو پر وازها در خارج از کشور مانده و مایل به بازگشت به ایران هستند، با بیان اینکه یکی از موضوعات و دغدغه های وزارت خارجه بحث ایرانیان در خارج از کشور اعم از ایرانیانی که در حال تحصیل، تجارت، مقیم و رانندگان و ... است، گفت: حمایت از ایرانیان یکی از دغدغه های اصلی وزارت خارجه است.

معاون دیپلماسی مالی وزارت خارجه اضافه نمود: در ماه های اخیر که با مشکل کرونا روبرو شدیم یکی از ماموریت های ما این بوده که به اشکال مختلف به بازگشت ایرانیانی که مایل به بازگشت به کشور بودند، یاری کنیم.

وی با اشاره به تعدای از مسافران ایرانی که در پی کرونا در فرودگاه های کشورهای مختلف سرگردان شده و پیروز به بازگشت به کشور نشدند، اعلام کرد: از وزارت راه به ویژه در حوزه حمل و نقل هوایی تشکر می کنیم که یاری خوبی بودند و توانستیم هزاران نفر از هموطنان ایرانی را به کشور برگردانیم و خوشبختانه عملیات بسیار پیروزی بود.

معاون وزیر خارجه اضافه نمود: یکی از مشکلاتی که در هفته های اخیر با آن روبرو هستیم بحث دانشجویان ایرانی است. به علت اینکه دانشگاه ها در بیشتر کشورهای جهان تعطیل شده، تعداد زیادی از دانشجوها علاقه مند هستند به کشور بازگشته و در کنار خانواده خود باشند و الان در اروپا این تقاضا بالاست.

انصاری گفت: در حال برنامه ریزی در این خصوص هستیم. در حال حاضر تعداد زیادی در ایتالیا و بقیه کشورهای اروپایی متقاضی بازگشت به کشور هستند و در حال برنامه ریزی با وزراتخانه های بهداشت و راه هستیم.

منتظر وزارت بهداشت هستیم

وی اضافه نمود: همه منتظر وزارت بهداشت هستیم، هواپیمایی اعلام آمادگی نموده، نمایندگی ما لیست افراد علاقه مند را تهیه و به تهران ارسال نموده و منتظریم وزارت بهداشت اعلام کند که چه پروتکل های بهداشتی برای بازگشت این افراد باید رعایت گردد، چون تعداد آنها قابل ملاحظه است و طبیعی است وزارت بهداشت با توجه به شرایط کشور حساسیت داشته باشد و این به نفع خودشان هم هست که در این انتقال کسی آسیب نبیند و آسیبی منتقل نگردد و طبیعی است که پروتکل های بهداشتی باید رعایت گردد.

معاون دیپلماسی مالی وزارت خارجه درباره رانندگان ترانزیت و کامیونداران ایرانی نیز اعلام کرد: بعد از شیوع کرونا تعداد بسیار زیادی راننده در اروپا سرگردان بودند و توانستیم در یک فاصله زمانی کوتاهی بیش از 400 تا 500 راننده را به ایران برگردانیم.

وی همچنین اضافه نمود: ایرانیانی در بعضی کشورها حضور دارند که به صورت گردشگر و گردشگری به آن کشورها رفته بودند که در آنجا گیر نموده اند و در حال برنامه ریزی برای بازگشت آنها هستیم. تعدادی از آنها در هند هستند و در حال کوشش هستیم که جامانده ها را هر چه سریعتر به کشور برگردانیم.

کرونا از بعد مالی می تواند یک فرصت خیلی خوب باشد

وی همچنین در ادامه این تبادل نظر با بیان اینکه کرونا از بعد مالی می تواند یک فرصت خیلی خوب باشد، گفت: چرا که ایران با توجه به پیشرفت های علمی خوبی که داشته و با اقدامات به موقعی که انجام داد، امروز جزو کشورهای مطرح در جهان در جهت مقابله با این ویروس است.

انصاری اضافه نمود: ایران می تواند با توجه به موقعیت جغرافیایی و منطقه ای خود مرکزی برای فراوری تجهیزات برای مبارزه با کرونا باشد و می توانیم در زمینه صادرات تجهیزات به کشورهای همسایه یاری کنیم و در بحث درمان نیز دارای زیرساخت های قوی هستیم و می توانیم در این بخش هابی برای کشورهای منطقه و کشورهای احتیاجمند باشیم.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: در حوزه همکاری های علمی دارای نیروی انسانی خوبی هستیم و می توانیم در این زمینه اقدام به همکاری کنیم.

انصاری اعلام کرد: در آینده نزدیک نه تنها می توانیم احتیاجهای داخلی را تامین بلکه اقدام به صادرات کنیم و به همین خاطر کرونا به لحاظ مالی یک فرصت است.

وی با اشاره به نامگذاری سالجاری به عنوان سال جهش فراوری، لازمه عملیاتی کردن آن را توجه به صادرات برشمرد.

معاون دیپلماسی مالی وزارت خارجه اضافه نمود: احتیاج داریم هر چه سریعتر برای ارتباطات خارجی به چارچوب هایی با کشورهای همجوار و طرف مقابل در حوزه کار بهداشت و پروتکل های بهداشتی برسیم.

معاون وزیر خارجه همچنین گفت: سفارتخانه ها و نمایندگی های ما در خارج از کشور فعال شدند و با بیشتر کشورهای همسایه پیشنهادات خود را برای فعال کردن گمرکات، حمل و نقل و ... مطرح نموده و امیدواریم به چارچوب هایی برای تجارت دست یابیم.

انصاری اضافه نمود: تجارت و صادرات برای کشور بسیار حیاتی است و باید تمرکز ما بر صادرات غیرنفتی باشد. در حوزه محصولات کشاورزی یکی از افتخارات ما بود و سال جاری نیز باید جزو اولویت های ما باشد.

وی گفت: صادرات به ابزارهایی احتیاج دارد از جمله صندوق توسعه صادرات و ... که این ابزارها باید فراهم گردد.

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است.

مینی نت: مینی نت، با برگزیده آخرین اخبار جراید و روزنامه ها همراه ما باشید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 28581

به "انصاری:منتظر اعلام پروتکل ها از سوی وزارت بهداشت برای بازگرداندن دانشجویان ایرانی هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انصاری:منتظر اعلام پروتکل ها از سوی وزارت بهداشت برای بازگرداندن دانشجویان ایرانی هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید