بالا بردن اعتبار و ارزش دفترچه بیمه سلامت هدف ماست

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، طاهر موهبتی در اجلاس سراسری مدیران سازمان بیمه سلامت با رویکرد پایش و نظارت در مشهد مقدس گفت: طی حدود یک سال اخیر بیش از 15 جلسه ویدیو کنفرانس با مدیران کل استانی برگزار گردید و این اولین بار است که به صورت حضوری جلسه ای با مدیران کل استانی برگزار می گردد. در تمام این جلسات موضوع مدیریت هزینه ها و منابع و مصارف مطرح شد.

بالا بردن اعتبار و ارزش دفترچه بیمه سلامت هدف ماست

وی اضافه کرد: جمعیتی حدود 11 میلیون نفر بیمه رایگان شدند که شاید اقتضای زمان بود، اما باید توجه کنیم که در ابتدای کار بیش از 4 میلیون نفر عضو صندوق بیمه سلامت ایرانیان بودند و حق بیمه پرداخت می کردند و بعد از اجرای طرح بیمه همگانی سلامت به سمت این صندوق رایگان رفتند. در حال حاضر افرادی با شرایط اقتصادی بسیار مساعد از بیمه همگانی سلامت که رایگان است استفاده می نمایند. .

موهبتی ادامه داد: یکی از مسائل عدم رشد متوازن و یکی نبودن منابع و مصارف است. نمی توان سرمایه و ثروت بعضی کشورها را نادیده بگیریم و بخواهیم شاخص های بهداشت و درمان ما به مانندهمان کشورها باشد. در کشوری مثل کانادا لیست انتظار بیمار وجود دارد و این یک شیوه مدیریتی است وقتی سیستم دولتی مصوبه ای را در نظر می گیرد، باید بار اقتصادی آن را هم پیش بینی کند.

رییس هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت اعلام کرد: اگر ماموریتی محول می گردد باید برای آن منابع اقتصادی پیش بینی گردد، در غیر این صورت نمی توان معجزه کرد. طرح تحول سلامت طرحی است که از هتلینگ گرفته تا کاهش هزینه از جیب مردم را شامل می گردد اما بیمه درمانی در طرح تحول سلامت وجود نداشت و اصولا بیمه سلامت جزء وزارت بهداشت نبود.

وی اظهار کرد: این کم لطفی است که بعضی مسائل کشور را به طرحی نسبت بدهیم که باعث خوشحالی مردم شده است. اواخر دولت سابق که بحث تحریم جدی شد، در مراکز بهداشتی و درمانی، پزشک وجود نداشت و دسترسی عادلانه به سلامت نبود. بیمه درمانی رایگان ارتباطی به طرح تحول سلامت ندارد. قرار بود 5 میلیون نفر بیمه رایگان شوند، اما 11 میلیون نفر بیمه شدند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان این که سازمان تامین اجتماعی 9 درصد و بیمه سلامت 7 درصد حق بیمه دریافت می نماید، اضافه کرد: وقتی در انتها سال 95 سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت منتقل شد، 4 هزار و 400 میلیون تومان زیان انباشته وجود داشت. در آن موقع 14 ماه بدهی به دانشگاه ها وجود داشت و امروز بعد از توزیع اسناد این بدهی به 3 ماه رسیده است. در حال حاضر 70 درصد پرداخت ها به صورت ماهانه و منظم انجام می گردد. بدهی به بخش خصوصی 11 ماه بود که در حال حاضر به 6 ماه رسیده است.

موهبتی درباره خرید راهبردی گفت: خرید راهبردی یعنی با فروشنده چانه زنی کنیم که تخفیف بدهد، اما وقتی بدهی وجود داشته باشد، دیگه چانه زنی معنی ندارد. هدف ما این است که اعتبار و ارزش دفترچه بیمه سلامت بالا برود.

وی در ادامه با اشاره به اعتبار پزشکان اظهار کرد: وقتی امنیت ذهنی مردم از پزشکان گرفته گردد، روی درمان آن ها تاثیر خواهد گذاشت. مردم به پزشکان، روحانیون و معلمان اعتماد دارند و احترام می گذارند.

رییس هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت اعلام کرد: هرگز قرار نیست به خدمات سلامت خدشه ای وارد گردد. به همین علت در حال حاضر روی راهنماهای بالینی کار می گردد. وزارت بهداشت نیز در امسال گام های جدی در راستای راهنماهای بالینی برداشته است.

موهبتی ادامه داد: اولین اقدام سازمان در منابع این بود که یارانه بیمه سلامت همگانی هدفمند باشد. در حال حاضر اعضای جدید صندوق بیمه همگانی سلامت باید ارزیابی وسع شوند از طرف کمیته امتداد هم به سازمان معرفی می شوند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: ادارات کل بیمه سلامت در استان ها باید به دنبال استحقاق سنجی باشند، زیرا بیمارستان ها با وجود مسائلی که دارند شاید اصلا به فکر استحقاق سنجی نباشند.

وی تاکید نمود: برنامه عملیاتی سازمان باید جدی گرفته گردد. اگر این برنامه مسائلی دارد باید رفع گردد، اما باید توجه کنیم که از خرید راهبردی تا راهنماهای بالینی و استحقاق سنجی و مشتری مداری و حقوق شهروندی در این برنامه وجود دارد.

موهبتی در ادامه درباره حذف هم پوشانی بیمه ای اظهار کرد: در حال حاضر حذف هم پوشانی هم در زمان تمدید دفترچه و هم درزمان دریافت خدمات انجام می گردد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در انتها گفت: خرید خدمت در چهارچوب قانون بودجه سال 97 است. این بودجه نسبت به عملکرد در مقایسه با سال های قبل کاهش یافته و اگر بیش از آن هزینه کنیم، مرتکب جرم شدیم، چاره دیگری وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 آذر 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 16507

به "بالا بردن اعتبار و ارزش دفترچه بیمه سلامت هدف ماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالا بردن اعتبار و ارزش دفترچه بیمه سلامت هدف ماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید