تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر تهدیدات امروز تاجیکستان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، نخست وزیر تاجیکستان در مجمع عمومی سازمان ملل به مسائل مربوط به تروریسم، جرائم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر اشاره نمود.

تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر تهدیدات امروز تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، قاهر رسول زاده نخست وزیر تاجیکستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

وی در خصوص کوشش ها برای تامین ثبات در افغانستان صحبت و به تاثیر منفی تغییر اقلیم بر تاجیکستان و به طور کلی منطقه آسیای مرکزی، به ویژه افزایش دمای هوا، ذوب سریع یخچال های طبیعی و افزایش حوادث طبیعی اشاره و از ضرورت توسعه نیروگاه های برق آبی حمایت کرد.

تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر تهدیدات امنیت تاجیکستان

رسول زاده گفت: تروریسم، افراط گرایی همراه با جنایات سازمان یافته فراملی و قاچاق مواد مخدر، صلح و امنیت بین المللی را تضعیف، مناقشات را تشدید و مناطق مختلف را بی ثابت می نمایند.

وی اضافه نمود: مقامات تاجیکستان تمام کوشش های لازم برای مبارزه با تروریسم را انجام و معتقدند که کوشش های اصلی باید بر حذف زیرساخت های نظامی تروریسم بین المللی، محروم ساختن تروریست ها از هرگونه پشتیبانی سیاسی، نظامی و مالی، جلوگیری از استفاده از اینترنت برای افراطی سازی اذهان، استخدام و تبلیغات افراط گرایی و خشونت متمرکز شوند.

رسول زاده قاچاق مواد مخدر را یکی از منابع اصلی تامین مالی تروریسم عنوان و در خصوص ابتکار رئیس جمهور تاجیکستان در زمینه ایجاد یک گروه ویژه متشکل از کارمندان نهادهای انتظامی کشورهای به اصطلاح راستا شمالی اشاره نمود.

وی با بیان اینکه، این گروه با حمایت سازمان ملل و با جذب کارشناسان برای تحقیق مسائل مربوط به قاچاق مواد مخدر فعالیت خواهد نمود و خواهان حمایت از این ابتکار در سازمان ملل شد.

پیوند امنیت کشورهای آسیای مرکزی با افغانستان

نخست وزیر تاجیکستان گفت: امنیت در آسیای مرکزی با برقراری ثبات در افغانستان ارتباط تنگاتنگی دارد.

وی اضافه نمود: تاجیکستان به عنوان کشور دارای طولانی ترین مرز با افغانستان از روزهای اول استقلال کوشش های مستمری جهت تثبیت صلح و ثبات پایدار این کشور به خرج داده است.

رسول زاده در این راستا به پروژه های اجتماعی و مالی مرتبط با توسعه شریان حمل و نقلی تاجیکستان و افغانستان، ایجاد پل های انرژی و تامین برق مورد احتیاج مردم این کشور اشاره نمود.

تغییر اقلیم در تاجیکستان

نخست وزیر تاجیکستان در بخش دیگری به مسئله تغییر اقلیم اشاره و تاکید نمود که طی 60 سال اخیر میانگین سالانه دمای هوا در این کشور یک درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

وی گفت: علاوه بر این بارندگی شدید و میزان و شدت پدیده های هیدروسنجی طبیعی افزایش پیدا نموده است.

رسول زاده اضافه نمود: در پی بلایای طبیعی مربوط به آب در اقتصاد تاجیکستان سالانه صدها میلیون دلار خسارت وارد می گردد که اغلب اوقات این وقایع با تلفات انسانی همراه است.

وی در ادامه توضیح داد: تاثیر منفی تغییر اقلیم در حجم و کیفیت آب آشامیدنی در سراسر دنیا محسوس تر می گردد.

بنابر صحبت های رسول زاده، در تاجیکستان طی 10 ساله اخیر کاهش قابل توجه یخچال های طبیعی برای تمام منطقه آسیای مرکزی ثبت شده است.

رسول زاده در این راستا بر ضرورت تقویت همکاری میان کشورها برای مبارزه با عواقب بلایای طبیعی به وسیله تهیه روینمودهای پیشگیرانه و ایجاد صندوق های مرتبط برای ارائه یاری های لازم به کشورهای احتیاجمند تاکید نمود.

وی علاوه بر این بر ضرورت تقویت کار در زمینه مانیتورینگ یخچال ها، برف و سایر منابع آبی و انجام اقدامات موثر در زمینه حفاظت از آنها برای نسل های آینده تاکید نمود.

تاجیکستان جانبدار استفاده گسترده از انرژی برق آبی

رسول زاده در بخش دیگری بر ضرورت حمایت همه جانبه از توسعه اقتصاد سبز، به ویژه انرژی سبز به عنوان یک جنبه توسعه پایدار تاکید و گفت: استفاده گسترده از انرژی تجدید پذیر به طور عمده نیروگاه های برق آبی، به توسعه مالی و اجتماعی کشور با کمترین میزان انتشار گازهای گلخانه ای، یاری می نماید.

وی گفت: تامین بخش عمده انرژی تاجیکستان را نیروگاه های برق آبی که حدود 98 درصد از برق این کشور به وسیله آنها فراوری می گردد را بر عهده دارند.

رسول زاده اضافه نمود: دولت تاجیکستان اقدامات گسترده ای را برای تعادل فراوری و مصرف انرژی به وسیله نوسازی و افزایش ظرفیت نیروگاه های موجود، ساخت نیروگاه های جدید برق آبی و همچنین معرفی روش های نوین حفاظت از انرژی انجام می دهد.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 آبان 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 14304

به "تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر تهدیدات امروز تاجیکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر تهدیدات امروز تاجیکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید