جزئیات سلاح مهمی که خواب را از اشرار شرق کشور ربوده است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران: صنایع وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح کشورمان توانایی خاصی در طراحی و ساخت انواع نفربر ها دارد.

جزئیات سلاح مهمی که خواب را از اشرار شرق کشور ربوده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، تحرک و چابکی در میدان های نبرد یکی از عوامل اصلی و موثر در میدان های نبرد است که در پیروزی یک نیرو در صحنه رزم نیز بسیار تاثیرگذار است. به همین دلیل هم از سال های دور و آغاز نبردهای نوین در جهان مرسوم شدند.

در تعریف نظامی نفربر آمده است که نفربر نوعی خودروی زرهی جنگی برای حمل و نقل سربازان در میدان جنگ است. نفربر ها معمولاً تنها به مسلسل مسلح هستند؛ اما ممکن است به سلاح هایی همانند موشک ضد تانک هدایت شونده (ATGM) یا خمپاره انداز هم مجهز باشند. در واقع نفربر ها برخلاف تانک ها و خودرو های جنگی پیاده نظام برای جنگ مستقیم طراحی نشده اند؛ بلکه برای حمل ایمن نیرو های نظامی به خط مقدم نبرد ساخته شده اند و سلاح آن ها برای دفاع از خود است.

نفربر ها در انواع چرخ دار و شنی دار ساخته می شوند. اغلب آن ها توان حرکت در آب با سرعت کم در حدود 5 کیلومتر در ساعت را هم دارند که به آن ها قابلیت گذشتن از رودخانه های کوچک را نیز می دهد. در نفربر های شنی دار، چرخش شنی نیروی لازم برای حرکت در آب را فراهم می کند و نفربر های چرخ دار نیز با استفاده از واترجت در آب حرکت می کنند. موتور آن ها یک موتور دیزلی شبیه به موتور های کامیون ها یا اتوبوس های معمولی است. برای مثال موتور نفربر آمریکایی ام113 رایج ترین نفربر غربی همان موتور اتوبوس های شهری جنرال موتورز است.

نفربر ها علاوه بر کاربرد اصلی آن ها که حمل و نقل نیروست کاربرد های دیگری هم دارند که از این میان می توان به نفربر های توپ دار، راکت انداز، خمپاره انداز، ضدهوایی های خودکششی و یا آمبولانس اشاره کرد.

نفربرهای ایرانی و نمونه های متفاوت

ارتش ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از تجهیزات و تسلیحات خارجی عمدتا شرقی استفاده می کرد که نفربر ها نیز یکی از آن ها بودند. نفربر های مشهور جهان همچون BTR60 و M113 نیز از جمله نفربر های مورد استفاده در ارتش پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به علت تحریم های جهانی علیه ایران اسلامی پشتیبانی نظامی غرب از ایران قطع و با آغاز جنگ تحمیلی نیز فشار بیشتری در حوزه تامین قطعات بر ایران وارد شد.

برهه جنگ تحمیلی با همه سختی ها به اتمام رسید و مسئولان دفاعی کشورمان که در جنگ تحمیلی با سختی های فراوانی رو به رو شده بودند به این فکر افتادند تا همه تجهیزات و تسلیحات خود همچون تانک، اسلحه، بالگرد ها و بسیاری دیگر را بومی سازی کنند. به همین دلیل هم وزارت دفاع با ورود به عرصه طراحی و ساخت انواع تسلیحات و تجهیزات در حوزه نفربر ها نیز اقدام کرد؛ حاصل این ورود محصولاتی مهمی همچون نفربر های رخش، هویزه، طلائیه و بسیاری دیگر بود که در ادامه با دو نفربر جدید آشنا می شویم.

نفربر کیا چه ویژگی های مهمی دارد؟

نفربر زرهی کیا یکی از نفربر های بومی ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح است که نخستین بار در نمایشگاه تجهیزات پلیس (ایپاس 98) رونمایی و در معرض دید همه قرار گرفت. این نفربر زرهی از انواع نفربر های چرخدار است که با ظرفیت حمل 6 سرنشین می تواند در هنگام لزوم با بیشینه سرعت 90 کیلومتر در ساعت حرکت کند. وزن نفربر کیا در حدود 10 تن قادر است تا در شعاع عملیاتی 400 کیلومتری فعالیت کند.

این نفربر 650 سانتی متر طول، 253 سانتی متر عرض و 250 سانتی متر ارتفاع دارد و از یک قوای محرکه 240 اسب بخاری 6 سیلندر با یک جعبه دنده 5 سرعته است. دیگر ویژگی نفربر کیا را می توان استفاده از سیستم های اپتیک و تعبیه نمایشگر داخلی برای رصد محیط پیرامون نفربر دانست که یکی از قابلیت های مهم در هنگام حضور در ماموریت های مرزی است.

بدنه ای که در مقابه اشرار مسلح مقاوم است

جمهوری اسلامی ایران مرز های گسترده ای دارد که باید حفظ و حراست شوند، چراکه بسیاری از دشمنان ایران اسلامی سال هاست که سعی دارند تا با نا امنی در مرز های کشورمان امنیت و اقتدار ایران اسلامی را از بین ببرند. لازمه حفظ و ارتقای امنیت مرز های کشورمان نیز استفاده از تجهیزات به روز و مدرن برای حفاظت از مرزهاست. نفربر زرهی کیا یکی از این تجهیزات است که طبق اعلام وزارت دفاع توانایی مقاومت در برابر گلوله های اشرار در مرز های کشورمان را دارد.

بدنه نفربر زرهی کیا در مقابل گلوله های ضد زره کالیبر 7.62*54 مقاوم است که بیشترین استفاده را توسط اشرار و قاچاقچی ها در مرز های کشور دارد. می توان بر روی این نفربر تیربار های 12.7 میلی متری نیز نصب کرد و تیربارچی می تواند از دریچه مخصوص دشمن را هدف قرار دهد. البته در طراحی این نفربر برای برای نفرات نشسته در خودرو نیز دریچه تیراندازی تعبیه شده است.

نفربر کاراکال، گربه سیاه اشرار و قاچاقچیان

نفربر کاراکال نیز دیگر نفربر ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح کشورمان است که 570 سانتی متر طول، 230 سانتی متر عرض و 240 سانتی متر ارتفاع دارد. این خودرو با وزن 5 تن از یک موتور 140 اسب بخاری 4 سیلندری استفاده می کند که می تواند این نفربر را تا حدبیشتر سرعت 100 کیلومتر بر ساعت و برد عملیاتی 500 کیلومتر به پیش ببرد. جعبه دنده این خودرو 5 سرعته و ظرفیت سرنشینان آن نیز 6 نفر اعلام شده است.

حفاظت نفربر کاراکال نیز سطح حفاظتی BR 6 اعلام شده که در استاندارد های بین المللی سطحی از مقاومت در برابر گلوله های کالیبر 51*7.62 است. می توان گفت این سطح از حفاظت می تواند عمده تهدیدات بر علیه ناجا را در ماموریت های غیر مرزی در بیشتر نقاط کشور خنثی کند.

کیا و کاراکال؛ حافظان جان مرزبانان ایران اسلامی

نفربرهای زرهی کیا و کاراکال به عنوان دو محافظ جان مرزبانان ایران اسلامی نقش تعیین کننده ای در حفاظت از جان نیروهای مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران دارد. به نظر می رسد که نیروی انتظامی نیز خودروهای بیشتری از این نوع نفربر را در اختیار بگیرند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 3 خرداد 1400 بروزرسانی: 3 خرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 56370

به "جزئیات سلاح مهمی که خواب را از اشرار شرق کشور ربوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات سلاح مهمی که خواب را از اشرار شرق کشور ربوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید