خبرنگاران خشکیدگی درختان بلوط در منطقه حفاظت شده خاییز کنترل شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، یاسوج - خبرنگاران - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه گفت: با اقدامات کنترلی، پیشگیرانه و تمهیدات مختلف از سوی کارشناسان پدیده خشکیدگی درختان جنگلی بلوط که دامنگیر عرصه های جنگلی منطقه حفاظت شده خاییز شده بود کاملا کنترل شد.

خبرنگاران خشکیدگی درختان بلوط در منطقه حفاظت شده خاییز کنترل شد

راهنمایی الله آویزش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به شیوع بیماری خشکیدگی درختان بلوط در سطح 500 هکتار از منطقه حفاظت شده خاییز گفت: این بیماری از سال 90 تا 94 خسارت زیادی به جنگل های بلوط حوزه زاگرس وارد کرد.

وی بیان نمود: علاوه بر کنترل کامل این بیماری، در سطح 150 هکتار از جنگل های این منطقه نیز بذر و نهال کاری انجام شد.

آویزش توضیح داد: برای کنترل و حفاظت بیشتر این بیماری در سطح 400 هکتار از منطقه حفاظت شده خاییز نیز طرح بانکت بندی اجرا شد.

وی افزود: حفاظت از بیماری خشکیدگی درختان بلوط در منطقه حفاظت شده خاییز تا سال 97 به عهده منابع طبیعی بوده که حفاظت از آن به محیط زیست واگذار شد.

آویزش روند زوال خشکیدگی درختان بلوط را ناشی از عوامل مستقیم و غیر مستقیم زیادی دانست و افزود: ریز گردهای عربی با شدت بیشتر و برگشت پذیری سریع تر، کاهش بارش های جوی، تغییرات اقلیمی به طوری که افزایش میانگین دمای سالیانه با کاهش میزان رطوبت نسبی را به همراه داشت، طغیان آفات و قارچ های بیماری زا از جمله سوسک چوب خوار، پوست خوار، بیماری زغالی، زراعت زیراشکوب و تخریب و فرسایش خاک های جنگلی، حضور دام در جنگل از عوامل مستقیم است.

وی افزود: آتش سوزی در جنگل، استفاده بیش از حد از توان اکولوژیکی سرزمین و کهنسال بودن درختان نیز از جمله عوامل غیر مستقیم دخیل در پدیده خشکیدگی درختان بلوط است.

منطقه حفاظت شده خاییز با مساحت 33 هزارو 385 هکتار طی مصوبه شماره 163 مورخ 23/ 10/ 77‬ شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور نهاده شد.

پوشش گیاهی منطقه بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه هایی از خانواده گندمیان است و گونه های جانوری شامل: کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.

این منطقه در فاصله 15 کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد واقع شده است.

بر اساس آخرین سرشماری، این منطقه بیش از یک هزار 500 رأس کل و بز دارد که وجود دریاچه سد مارون و چشمه ها، همچنین وجود چند غار طبیعی، گونه هایی چون پلنگ و کاراکال و پرندگان با ارزشی مانند جغد شاخدار و جغد ماهیخوار به اهمیت این منطقه اضافه نموده است.

منطقه حفاظت شده دنا، دنای شرقی، خائیز، خامی، دیل، سولک و سیوک که ازغنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و جهان هستند فرصت مناسبی را برای توسعه صنعت اکوتوریسم در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد فراهم نموده است.

مساحت کل زاگرس 30 میلیون هکتار است که سهم جنگل های آن 6 میلیون هکتار است ،23 میلیون نفر از جمعیت کشور در 12 استان منطقه رویشی زاگرس زندگی می نمایند.

از 6 میلیون هکتار جنگل های زاگرس حدود یک میلیون و 130 هزار و 220 هکتار آن آسیب دیده است که عمق این فاجعه در استان ایلام بوده است.

در کهگیلویه و بویراحمد بیش از 874 هزار هکتار جنگل وجود دارد که جنگل های بلوط با پوشش 90 درصدی مهم ترین بخش جنگلی این استان است.

از سال 90 تا کنون بیش از 100 هزار هکتار از جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد دچار خشکیدگی شده اند که این آسیب در کوه های خاییز، لنده و بوستان بیش از بقیه نقاط استان بوده است.

7531/ 6110

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 9059

به "خبرنگاران خشکیدگی درختان بلوط در منطقه حفاظت شده خاییز کنترل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خشکیدگی درختان بلوط در منطقه حفاظت شده خاییز کنترل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید