خبرنگاران طرح مطالعاتی گیاهان دارویی در شرایط دیم در استان مرکزی انجام شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اراک - خبرنگاران - محقق و پژوهشگر بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: طرح مطالعاتی استقرار، ارزیابی رشد و عملکرد گیاهان دارویی در شرایط دیم در این مرکز انجام شد

خبرنگاران طرح مطالعاتی گیاهان دارویی در شرایط دیم در استان مرکزی انجام شد

محمود حق شناس روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اضافه نمود: استان مرکزی به دلیل قرار دریافت در زاویه بر خورد 2 رشته کوه البرز و زاگرس دارای شرایط آب و هوایی متنوعی است و این مهم موجب رشد انواع گونه های گیاهان دارویی در مناطق مختلف استان شده است.

وی با بیان اینکه جمع آوری گیاهان دارویی و کشت گونه های سازگار با اقلیم استان از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار داشت: مشخص قابلیت استقرار و زنده مانی گونه های مختلف گیاهان دارویی محلی در مناطق مختلف استان به صورت دیم، مشخص ویژگی های مختلف گونه های مورد آنالیز، مشخص عملکرد اندام های مختلف گونه های مورد آنالیز، حفاظت از ژرم پلاسم داروئی استان، جلوگیری از انقراض گونه های نادر و با ارزش دارویی مناطق مختلف از جمله اهداف مطالعه این تحقیق است.

حق شناس گفت: گیاهان دارویی مورد نظر در مطالعه این تحقیق 30 گونه بر اساس مطالعات گیاه شناسی انجام یافته از رویشگاه های منطقه انتخاب و در ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی علی آباد اراک در مدت پنج سال کشت شد.

وی ادامه داد: در فصل رشد، آماربرداری های فنولوژیک، مورفولوژیک و نمونه برداری های لازم انجام و نتایج به دست آمده نشان دادگیاهانی مانند زوفا (Hyssopusofficinalis)، توت روباه (Sanguisorba minor) و زرین گیاه (Dracocephalumkotschyi)باتوجه به بعضی خصوصیات مانند شکل بوته، نوع برگ و ریشه، بیشترین عملکرد را داشتند.

محقق و پژوهشگر بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی اضافه نمود: گیاهانی مانند آویشن باغی(Thymus vulgaris)، آویشن (Thymus kotschyanus) و آویشن کرک آلود (Thymus pubescens) بیشترین درصد زنده مانی و استقرار را داشتند و به عنوان گیاهان دارویی مقاوم به کم آبی با توان فراوری بالا و سازگار به شرایط دیم دراستان و مناطق مشابه از لحاظ اقلیمی، قابلیت کشت و کار را دارند.

حق شناس اضافه نمود: این امر حکایت از سازگاری و تناسب بهترگونه های انتخاب شده برای برنامه های دیم کاری گیاهان دارویی در دیم زارهای استان است.

وی ادامه داد: در گام های بعدی این تحقیق می توان طرح های مشابهی برای آنالیز میزان اسانس، هزینه های تمام شده کاشت، داشت و برداشت به تفکیک گونه اجرا کرد تا ضمن مشخص میزان استقرار و عملکرد گونه های دارویی مورد آنالیز در منطقه، هزینه های فراوری و درآمد حاصل از فروش مواد خام یا فرآوری شده محصولات برآورد گردد.

وی اضافه نمود: بدین ترتیب با آنالیز های جامع گیاه شناسی، زراعی، فراوریی و مالی، می توان بهترین و مناسب ترین گونه های گیاهی دارویی را برای فراوری و ایجاد اشتغال در منطقه، توصیه و ترویج کرد.

مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال 62 و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال 72 به بهره برداری رسیده است که با ادغام وارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال 79 با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال 94 با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت کند.

این مرکز دارای بخش های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح های تحقیقاتی فراهم نموده است که

2 ایستگاه از این ایستگاه ها به صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی آباد، علوم دامی فدک، آبخوان داری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) بصورت استانی فعالیت می نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 23509

به "خبرنگاران طرح مطالعاتی گیاهان دارویی در شرایط دیم در استان مرکزی انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح مطالعاتی گیاهان دارویی در شرایط دیم در استان مرکزی انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید