خبرنگاران پاکستان: هیچ تصمیمی برای ارائه پایگاه به آمریکا نگرفتیم

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اسلام آباد - خبرنگاران - وزیر امور خارجه پاکستان با اذعان به تداوم فراز و نشیب در روابط این کشور با ایالات متحده، گفت: حدس ها درباره ارائه هرگونه پایگاه در پاکستان به آمریکایی ها پس از خروج آنان از افغانستان واقعیت ندارد.

خبرنگاران پاکستان: هیچ تصمیمی برای ارائه پایگاه به آمریکا نگرفتیم

به گزارش خبرنگاران، شاه محمود قریشی دوشنبه شب پس از بازگشت از سفر رسمی به عربستان، در گفت وگو با رسانه های پاکستانی گفت: افغانستان باید به وسیله مذاکرات درباره آینده خود تصمیم بگیرد و در این خصوص کشورهای همسایه هیچ دخالتی در امور افغانستان ندارند.

وی اضافه نمود: راه چاره افغانستان در مذاکره است نه جنگ، هرگونه تداوم هرج و مرج در این کشور باعث می گردد تا پاکستان هم از آن رنج ببرد.

قریشی با اذعان به ادامه فراز و نشیب ها در روابط پاکستان و آمریکا حتی در دولت نو به ریاست جوبایدن، گفت: اسلام آباد خواستار روابط بهتر با دولت نو در واشنگتن است.

وی در پاسخ به بعضی از حدس ها مبنی بر تکاپوی ارائه پایگاه هوایی در پاکستان به آمریکا پس از خروج این کشور از افغانستان گفت: این موضوع تنها در حد حدس است و پاکستان هیچ تصمیمی برای ارائه پایگاه به آمریکا ندارد.

لازم به ذکر است، آخرین پایگاه نیروهای آمریکایی در خاک پاکستان در تیرماه 1391 تعطیل و دولت اسلام آباد دستور تخلیه آن را صادر کرد. حمله مرگبار نوامبر سال 2011 بالگردھای ناتو به پست مرزی ارتش پاکستان در نوار مرزی با افغانستان و جان باختن دستکم 24 نظامی پاکستانی خشم رهبران سیاسی و نظامی این کشور را برانگیخت و در واکنش به آن پاکستان پایگاه هوایی شمسی در استان بلوچستان را از وجود نیروهای آمریکایی خالی کرد.

تداوم سایه بی اعتمادی بر روابط پاکستان و آمریکا

اسلام آباد با روی کار آمدن دولت جوبایدن در آمریکا امید به ترمیم روابط دو کشور داشت، اقدام به رایزنی با کاخ سفید و تسریع دیپلماسی برای تحقق این هدف کرد اما منابع دیپلماتیک از پاسخ سرد کاخ سفید به کوشش های پاکستان برای توسعه مناسبات مشترک خبر دادند.

اکسپرس تریبیون روزنامه مطرح پاکستانی به نقل از منابع دیپلماتیک این کشور نوشت: مقامات اسلام آباد اعتراف می نمایند که کوشش آنان برای ترمیم روابط با واشنگتن با واکنش و جواب منفی کاخ سفید روبرو شده است.

در این گزارش آمده است: اسلام آباد در واقع سعی در متقاعد کردن واشنگتن داشت که به جای انتظارات خارج از روابط دو جانبه، بر افزایش مناسبات دو کشور متمرکز گردد اما پاکستان تا به امروز سیگنال مثبتی از ایالات متحده دریافت ننموده است.

اکسپرس تریبیون اضافه نمود: با وجود گذشت بیش از دو ماه و نیم از حضور بایدن در کاخ سفید، هنوز هیچ تماس تلفنی میان نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهوری آمریکا برقرار نشده، در حالی که این یک رسم است که رئیس جمهوری نو در ایالات متحده با سران دولت ها صحبت می نماید. جو بایدن پیش از این با سران هند و افغانستان دو کشور همسایه پاکستان تلفنی صحبت نموده است.

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است.

مینی نت: مینی نت، با برگزیده آخرین اخبار جراید و روزنامه ها همراه ما باشید.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 61880

به "خبرنگاران پاکستان: هیچ تصمیمی برای ارائه پایگاه به آمریکا نگرفتیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پاکستان: هیچ تصمیمی برای ارائه پایگاه به آمریکا نگرفتیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید