خبرنگاران 8 هزار تن سیب در سردخانه های اشنویه باقی مانده است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مهاباد- خبرنگاران- مدیر جهاد کشاورزی اشنویه گفت: از مجموع سیب هایی که از سال گذشته در این شهرستان انبار شده بود، هشت هزار تن همچنان در سردخانه ها باقی مانده است.

خبرنگاران 8 هزار تن سیب در سردخانه های اشنویه باقی مانده است

مرادرسول انصاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: بخش اعظم سیب تولیدی این شهرستان روانه بازار شده ولی هنوز هشت هزار تن از آن در سردخانه های این شهرستان باقی مانده است.

وی با بیان اینکه سال جاری بیش از 150 هزار تُن سیب در این شهرستان تولید شده که از این مقدار بیش از 100 هزار تُن برای صادرات و میوه شب عید در سردخانه های این شهرستان نگهداری می شد، اضافه نمود: نبود صادرات، محدودیت های کرونایی و نبود بازار تقاضا، کرایه سنگین و انتظارات تورمی را از دلایل اصلی ماندن سیب در سردخانه ها است.

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه گفت: این امر موجب از دست دادن کیفیت سیب به ویژه سیب قرمز شده و باعث خواهد شد تا به عنوان سیب درجه 2 و زیر درختی به قیمت پایین به کارخانه ها و صنایع تبدیلی فروخته گردد.

انصاری ادامه داد: قیمت تمام شده از مرحله داشت تا برداشت و پس از آن برای باغدار در این شهرستان به ازای هر کیلوگرم 35 تا 40 هزار ریال بوده و سیب های باقی مانده در سردخانه ها با قیمت 12 هزار تا 20 هزار ریال به کارخانه ها فروخته می گردد در حالی که اکنون سیب با کیفیت عالی تا سقف 50 هزار ریال فروخته می گردد.

وی اضافه نمود: در این شهرستان بیش از 35 واحد سردخانه فعالیت می نمایند که ظرفیت اسمی آنها بیش از 100 هزار تن است اما سال جاری به خاطر افزایش تولید، بیش از ظرفیت اسمی در سردخانه ها میوه نگهداری می گردد.

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه گفت: سیب اشنویه از لحاظ کیفیت، محل پرورش و کمیت، توانایی تبدیل به برند ملی را دارد و باید در زمینه معرفی آن به بازارهای مختلف داخلی و خارجی اقدامات موثری صورت گیرد.

وی ارقام غالب سیب در این شهرستان را رد و گلدن دلیشیز مطرح نمود و اضافه نمود: بخشی از سیب تولیدی این شهرستان به دلیل کیفیت بالا و ماندگاری خوبی که دارد، علاوه بر سایر استان ها به کشورهای دیگر نیز صادر می گردد.

وی گفت: شهرستان اشنویه بنابر شرایط جغرافیایی و خاص از پتانسیل و ظرفیت ویژه ای جهت تولید محصولات باغی و زراعی برخوردار است و برنامه ریزی جهت توسعه صنایع تکمیلی و تولید میوه باید در اولویت مسوولان این شهرستان قرار گیرد.

شهرستان اشنویه از جمله شهرهای مرزی آذربایجان غربی است که با داشتن هزار و 470 متر ارتفاع از سطح دریا یکی از مناطق حاصلخیز و مستعد جهت پرورش انواع محصولات کشاورزی به شمار می رود.

شرایط ویژه آب و هوایی، اشنویه را به یکی از قطب های مهم باغداری آذربایجان غربی تبدیل نموده است به طوری که علاوه بر محصول با کیفیت سیب این شهرستان، محصول گیلاس آن نیز در داخل و خارج از کشور مشتریان فراوانی دارد.

این شهرستان دارای بیش از 12 هزار هکتار باغ سیب است.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 58880

به "خبرنگاران 8 هزار تن سیب در سردخانه های اشنویه باقی مانده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 8 هزار تن سیب در سردخانه های اشنویه باقی مانده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید