دست شرکت گازی آمریکایی از توافقنامه گازی قطر و پاکستان کوتاه ماند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران به نقل از اکسپرس نیوز، وزارت نفت پاکستان طرح واردات گاز مایع از کشور قطر را از تاریخ 15 مارس 2015 به کمیته هماهنگ کننده مالی فرستاد.

دست شرکت گازی آمریکایی از توافقنامه گازی قطر و پاکستان کوتاه ماند

با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید.

این وزارتخانه چندی پیش نیز اجازه خرید گاز مایع قطر توسط شرکت دولتی نفت پاکستان (PSO) را برای تصویب به این کمیته فرستاده بود اما این کوشش وزارت نفت پاکستان آن وقت ناکام ماند که وزارت دادگستری به این توافقنامه اعتراض کرد. در اجلاس آینده وزارت دادگستری گزارشی تدوین خواهد شد که طبق آن کمیته هماهنگ نماینده مالی پاکستان، اجازه واردات گاز مایع توسط شرکت دولتی نفت پاکستان (PSO) را صادر خواهد نمود.

به گفته مقامات دولتی پاکستان قیمت گاز بر حسب قیمت دنیای نفت خام محاسبه می گردد و طبق قیمت حال حاضر نفت خام میزان واردات گاز مایع از قطر به سقف 16 میلیارد دلار رسیده است. این توافقنامه تا دسامبر سال 2030 معتبر است و طبق توافقنامه دو طرف 10 سال یکبار قیمت گاز مایع را مورد تجدید نظر قرار خواهند داد. دو طرف اجازه خواهند داشت در صورت عدم توافق بر سر قیمت گاز توافقنامه را منسوخ نمایند.

طبق این توافقنامه شرکت دولتی نفت پاکستان (PSO) سالانه 1.5 میلیون تن گاز مایع از شرکت گازی قطر (کیو جی2) وارد می نماید و از سال دوم این واردات به 3 میلیون تن افزایش می یابد.

کار ویژه و مهم شرکت دولتی نفت پاکستان (PSO) نفت است اما در حال حاضر این شرکت واردات گاز از قطر را نیز آغاز می نماید. نهاد تصمیم گیری مالی امید داشت که گاز وارداتی را شرکت دولتی نفت پاکستان بتواند به شرکتهای گازی پاکستانی نیز بفروشد. شرکت دولتی نفت پاکستان اجازه خواهد داشت گاز وارداتی را به شخص ثالثی بفروشد.

قطر قصد داشت گاز را توسط شرکت گازی 3 قطر فراوری کند اما در حال حاضر میخواهد آنرا توسط شرکت گازی شماره 2 خود فراوری کند. شرکت کونوکو فیلیپس آمریکا به عنوان سهامدار شرکت گازی شماره 3 قطر از تسلط بر بازار پاکستان محروم ماند.

گفتنی است شرکت آمریکایی کونوکوفیلیپس یکی از شرکت های بین المللی فعال در حوزه های بالادستی و پایین دستی صنایع نفت و گاز به شمار می رود. بر اساس ذخایر اثبات شده و فراوری نفت خام و گاز طبیعی، کونوکو بزرگ ترین شرکت اکتشاف و فراوری مستقل دنیا شناخته می گردد. این شرکت همیشه در رده بندی های موسسه های بین المللی در میان 10 شرکت نخست برتر نفت و گاز دنیا قرار می گیرد.

کونوکو فیلیپس با 18 هزار نیروی انسانی در 29 کشور دنیا دارای فعالیتی جامع و یکپارچه در بخش های اکتشاف و استخراج نفت خام و گاز طبیعی است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر هیوستون ایالت تگزاس آمریکا قرار گرفته است.

مناطق عملیاتی شرکت کونوکو شامل 6 حوزه جغرافیایی متشکل از آلاسکا، 48 ایالت آمریکا و آمریکای لاتین، کانادا، اروپا، آسیا-اقیانوسیه، خاورمیانه و دیگر بخش های دنیا می گردد.

کونوکو در 20 کشور دنیا فعالیت های اکتشافی انجام می دهد و در 14 کشور دنیا فراوری نفت و گاز دارد. ذخایر اثبات شده نفت خام و گاز طبیعی این شرکت آمریکایی تا 30 سپتامبر 2013 در 15 کشور دنیا واقع شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 13670

به "دست شرکت گازی آمریکایی از توافقنامه گازی قطر و پاکستان کوتاه ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست شرکت گازی آمریکایی از توافقنامه گازی قطر و پاکستان کوتاه ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید