مالزی: علت مرگ برادر رهبر کره شمالی هنوز تعیین نیست

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مالزی اعلام نموده است که هنوز از علت مرگ برادر ناتنی رهبر کره شمالی مطمئن نیست.

مالزی: علت مرگ برادر رهبر کره شمالی هنوز تعیین نیست

با تور مالزی ارزان از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از بی بی سی، مقامات مالزیایی گفته اند که هنوز دلیل مرگ برادر رهبر کره شمالی معین نشده و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. نخست وزیر مالزی هم از اظهارات بعضی مقامات کره شمالی در این مورد ابراز ناخرسندی نموده است.

روز سه شنبه، 3 اسفند (21 فوریه)، در پی کالبدشکافی جنازه کیم جونگ نام، برادر ناتنی کیم اون جونگ، رهبر کره شمالی، نور هشام عبدالله، مدیرکل وزارت بهداشت مالزی، به خبرنگاران گفت که هنوز علت مرگ او معین نیست. کیم جونگ نام هفته گذشته در فرودگاه کوالالامپور، پایتخت مالزی، درگذشت و پلیس این کشور چند نفر را به ظن قتل او بازداشت نموده است.

این مقام وزارت بهداشت مالزی گفت که مشاهدات اولیه هیچگونه اثری از فرو رفتن سوزن یا جسم تیز در بدن کیم یا مرگ در اثر سکته قلبی را نشان نداده است اما موضوع مسمومیت احتمالی او در دست آنالیز است. او گفته است تا زمان دریافت گزارش آزمایشگاهی، نمی تواند اطلاعات بیشتری را در اختیار رسانه ها قرار دهد.

کیم جونگ نام که زمانی از او به عنوان جانشین پدرش در مقام رهبری کره شمالی یاد می شد طی پانزده سال گذشته بیشتر در خارج از آن کشور به خصوص در چین و سایر کشورهای منطقه اقامت داشته و گفته می گردد که به دلیل انتقاد از روش حکومت داری کره شمالی هدف خصومت رهبر و تشکیلات امنیتی آن کشور بوده است.

اگرچه مالزی از جمله معدود کشورهای دارای روابط نزدیک با کره شمالی بوده، خودداری دولت آن کشور از تحویل جنازه کیم جونگ نام به کره شمالی و تصمیم به کالبد شکافی جنازه او باعث تیرگی روابط دو کشور شده است. دولت مالزی تاکید داشته که در این زمینه، طبق قوانین و مقررات شناخته شده بین المللی عمل می نماید اما دولت کره شمالی این اقدام را نتیجه تحریکات کره جنوبی دانسته است.

تشکیلات اطلاعاتی کره جنوبی گفته اند که برادر ناتنی رهبر کره شمالی به قتل رسیده و دولت کره شمالی در این ماجرا دست داشته است. آنان به موارد متعدد قتل کسانی اشاره نموده اند که از نظر حکومت کره شمالی نامطلوب تلقی می شدند و گفته اند که اگرچه کیم جونگ نام ظاهرا جاه طلبی سیاسی خاصی نداشت، اما موقعیت او در خانواده حکومتی می توانست باعث نگرانی برادرش گردد.

روز سه شنبه، نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی، اظهارات سفیر کره شمالی در اندونزی در خصوص رسیدگی به ماجرای مرگ کیم جونگ نام را کاملا غیر قابل قبول و از نظر دیپلماتیک، توهین آمیز توصیف کرد اما گفت که دولت مالزی همچنان مصمم است به قوانین و مقررات خود در این مورد عمل کند. سفیر کره شمالی در اندونزی گفته بود که در زمینه آنالیز این ماجرا، کشورش نمی تواند به مالزی اعتماد کند.

منبع: تسنیم
انتشار: 30 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 15495

به "مالزی: علت مرگ برادر رهبر کره شمالی هنوز تعیین نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالزی: علت مرگ برادر رهبر کره شمالی هنوز تعیین نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید