مهاجرت معکوس روستاییان با توسعه جاده ها

حمید نصرتی قانعی- خبرنگار: استان زنجان 5800 کیلومتر راه ارتباطی دارد که 4200 کیلومتر آن راه روستایی است؛ مسیری که ضامن فراوری کشور، اشتغال، درمان و آموزش روستاییان است. به گفته مسئولان، اصلاح و بهسازی راه های روستایی زنجان موجب مهاجرت معکوس مردم از شهر به روستا شده است.

مهاجرت معکوس روستاییان با توسعه جاده ها
  • اعتباردهی براساس اولویت

فرماندار شهرستان زنجان درباره راه های روستایی این شهرستان با یادآوری این که شهرستان حدود 1300 کیلومتر راه ارتباطی دارد، می گوید: حدود 80 درصد این راه ها در 4 دهه گذشته که غالبا راه های روستایی با بیش از 50 خانوار است، آسفالت ریزی شده اند. بعضی از راه ها بعد از گذشت زمان به اصلاح و بهسازی احتیاج دارد که با طرح های مشترک وزارت راه و شهرسازی و اعتبار شهرستانی که اختصاص داده شد اقدام لازم را در این زمینه انجام داده ایم. افزون بر تامین اعتبار اصلاح و بهسازی، راه باید نگهداری گردد (نصب تابلو، ترمیم روکش، تقویت علائم، بازگشایی زمستانی و مانند آن) که سالانه اعتباری نیز برای آن اختصاص داده می گردد.

رضا عسگری ادامه می دهد: متناسب با احتیاجها درصدی از اعتبارها برای این حوزه پیش بینی می گردد که با توجه به اولویت ها تخصیص می یابد. در طول 4 دهه گذشته، نتواستیم مقدار اعتبار مورد احتیاج نگهداری، اصلاح و بهسازی راه های روستایی را تامین کنیم، چراکه منابع کم بوده است بنابراین چاره ای جز اولویت بندی هزینه کرد اعتبارها نداشتیم. شهرستان زنجان 3 بخش مرکزی، قره پشتلو و زنجانرود دارد که باید به تناسب جمعیت، مقدار بار ترافیکی و مانند آن برای راه های روستایی اعتبار اختصاص داد. بعضی از راه های روستایی با عبور کامیون معادن آسیب دیده اند، چراکه راه مختص عبور این خودروها ساخته نشده است و اکنون باید اصلاح گردد.

  • اصلاح هندسی

فرماندار شهرستان زنجان بیان می نماید: همچنین به دلیل استفاده روستاییان از خودروهای پرسرعت این راه ها احتیاجمند اصلاح هندسی است که باید برای آن هم هزینه کرد تا حوادث کاهش یابد یا به حداقل برسد. در بخش قره پشتلو 3 جهت اصلی وجود دارد که باید حتما راهسازی گردد و برای آن اعتبار اختصاص داده شده است. 2 جهت در مراحل اجرا واقع شده است و یک جهت دیگر هم در دست آنالیز و مطالعه است.

عسگری درباره وضعیت راه های بخش مرکزی شهرستان نیز می گوید: در بخش مرکزی بیشتر به ترمیم احتیاج است و راهسازی نداریم (اجرای ساب بیس، بیس و آسفالت ریزی یا تعریض و اصلاح محور). در3 بخش قره پشتلو، مرکزی و زنجانرود عبور کامیون های معادن آسیب جدی به وضعیت ها راه ها وارد نموده است و باید اصلاح مختصات فنی راه را اجرا کنیم.

راه های روستایی مختص عبور کامیون معادن ساخته نشده است. وی می افزاید: یکی از اولویت های راهسازی در راه های روستایی شهرستان توجه به راه های روستایی است که ارتباط 2 شهرستان را برقرار می نماید مانند راه محوری آق کند بین شهرستان زنجان و ایجرود که 2 فرمانداری به صورت مشترک برای بهسازی راه اعتبار اختصاص داده اند (5 تا 6 کیلومتر) یا جهت ارتباطی ماهنشان به زنجان و ایجرود و یا زنجان به طارم. با گشایش این محورها مختصات این راه ها به راه اصلی ارتقا می یابند.

  • مهاجرت از شهر به روستا

فرماندار زنجان با اشاره به این که اصلاح و بهسازی راه های روستایی در شهرستان موجب مهاجرت معکوس از شهر به روستا شده است، اظهار می نماید: بعضی از محورها یک بخش از شهرستان را به استانی دیگر متصل می نماید مانند بخش قره پشتلو که محور ارتباطی به آذربایجان شرقی، اردبیل و جهت سرچم است. اکنون روستا دیگر مانند گذشته بدون امکانات نیست و همه امکانات زندگی شهری را دارد و اکثریت اهالی به روستاها برگشته اند، چراکه موقعیت کار و زندگی در روستا برای آنها فراهم شده است و با راه های ارتباطی مناسب هم به راحتی می توانند از سایر خدمات در شهرها بهره مند شوند. در روستاهای 30 تا 40 کیلومتری شهر زنجان شاهد بازگشت اهالی به روستا هستیم.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا دلیل این بازگشت گرانی غیرمنطقی مسکن در شهر و ناتوانی بعضی شهروندان از خرید یا اجاره مسکن نیست، می گوید: اگر شهروندان نتوانند در شهر خانه بخرند یا اجاره نمایند، به حواشی شهر می روند اما در شهرستان زنجان شاهدیم که وضعیت مطلوب زندگی در روستاهای 30 تا 40 کیلومتری شهرستان موجب مهاجرت معکوس شده که یکی از دلایل مهم آن هم وجود راه مناسب است. اکنون در روستاها خدمات زیرساختی مانند گاز، آب شرب، برق، مخابرات و تلفن همراه، خانه بهداشت و امکانات دیگر وجود دارد و دیگر این موارد جاذبه ای ندارند که روستاییان به این دلیل به شهرها مهاجرت نمایند یا در آنجا بمانند.

  • طرح ملی ابرار

معاون راهداری اداره کل راهداری استان زنجان بیان می نماید: استان زنجان 5800 کیلومتر راه ارتباطی دارد که حدود 4200 کیلومتر آن برای حدود 970 روستاست. سال جاری طرح ملی ابرار (اقدام برای راه های اولویت دار روستایی) برای راه های روستایی در کشور در دست اجراست و در زنجان نیز اجرا می گردد. براساس این طرح به تناسب وضعیت راه و احتیاجی که راه روستایی دارد تامین اعتبار می گردد. همه امکانات راهسازی را هم اداره کل راهداری از امکانات راهداری خود تامین می نماید و سال جاری برای نخستین سال راهسازی روستایی نیز به راهداری واگذار شده است.

جواد یوسفی می افزاید: حدود 62 کیلومتر بهسازی راه روستایی در استان زنجان در حال اجراست. این بهسازی در شهرستان های زنجان، طارم، سلطانیه، ابهر، خدابنده، خرمرود، ایجرود و ماهنشان در جهت روستاهایی مانند دالکی، اوچ تپه، مرصع، کج کلاه، گلستانه، پازوکی، سبز درق، سعیدآباد، حاجی قشلاق، دندی و غیره در حال اجراست. اولویت های معین شده دلیل انتخاب، اصلاح و بهسازی این جهتهاست.

  • اختصاص اعتبار برای آسفالت ریزی

معاون راهداری اداره کل راهداری استان زنجان با یادآوری این که راه روستایی راهی فرعی با عرض 7 متر است که از این جهت 5/5 متر آن آسفالته و بقیه شانه راه است، می گوید: جاده سبز درخت به قینرجه به طول 5 کیلومتر راه ارتباطی زنجان به سلطانیه را فراهم می نماید تا در فصل زمستان یا سایر مواقع جهت دسترسی جدیدی برای هر دو شهرستان ایجاد گردد. آسفالت ریزی این جهتها به دلیل اصلاح بعضی مختصات پرهزینه است و تا جایی که امکان دارد از آسفالت سرد (آسفالت بازیافتی) برای اصلاح جهت استفاده می کنیم و برای بقیه جهت (ابتدای و انتهای جهت) نیز آسفالت گرم به کار می بریم.

یوسفی درباره اعتبار اختصاص داده شده برای بهسازی و آسفالت ریزی محورهای روستایی در دست اقدام استان زنجان نیز شرح می دهد: آماده به کار نگه داشتن امکانات راهسازی اداره کل راهداری حداقل حدود 3 تا 4 میلیارد تومان هزینه دارد. برای آسفالت و بیس هر کیلومتر از جهت نیز 800 تن آسفالت احتیاج است که حداقل هزینه آن 300 میلیون تومان است. یعنی برای حدود 22 کیلومتر آسفالت ریزی محورهای روستایی 6 تا 7 میلیارد تومان و برای انجام کل عملیات عمرانی حدود 15 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است. اعتبارها نیز امانی است. پارسال حدود 17 میلیارد تومان هزینه کرد امانی داشتیم. سال جاری از 13 میلیارد تومان حدود 2 میلیارد تومان اختصاص دادند. 59 میلیارد تومان سرجمع اعتبار ملی سال 98 است که البته 13 میلیارد تومان نیز اعتبار استانی دارد.

  • آمار آسفالت راه های روستایی زنجان

معاون راهداری اداره کل راهداری استان زنجان در پاسخ به این سوال خبرنگاران که چند درصد راه های روستایی استان زنجان آسفالت ریزی شده است، می گوید: از 970 روستای استان زنجان 62 درصد راه این روستاها (حدود 3300 کیلومتر) آسفالت ریزی شده است که از میانگین کشوری آن که بین 52 و 53 درصد است بیشتر است. همه روستای های با بیش از 20 خانوار حداقل راه دسترسی خاکی را دارند. برای کاهش حوادث در راه های روستایی نیز افزون بر اقدام فنی مانند اصلاح قوس ها و پیچ ها که انجام داده ایم، باید فرهنگ سازی گردد تا اهالی که از خودروهای پرسرعت استفاده می نمایند به تناسب مختصات راه رانندگی نمایند. این وظیفه همه دستگاه های متولیِ فرهنگ سازی و به خصوص رسانه هاست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: بروزرسانی: 17 آبان 1398 شناسه مطلب: 14790

به "مهاجرت معکوس روستاییان با توسعه جاده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهاجرت معکوس روستاییان با توسعه جاده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید