نبود زیرساخت، ریشه گردشگری ماسوله دوم ایران را خشکاند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران-گروه استان ها:در میان کوه های سر به فلک کشیده زاگرس روستای وجود دارد که معماری پلکانی آن چشم هر بیننده را به خود خیره می نماید. روستای سرآقاسید دوم ی ن روستای پلکانی کشور است که در رشته کوه های زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

نبود زیرساخت، ریشه گردشگری ماسوله دوم ایران را خشکاند

از سفر با هزینه سفر به کانادا چقدر است لذت ببرید. سفری فراموش نشدنی به تورنتو و آبشار نیاگارا که حسابی حال شما را دگرگون خواهد کرد.

این روستا که به عنوان ماسوله زاگرس شهرت پیدانموده است به واسطه قرار دریافت در کنار جاذبه های طبیعی منطقه ازجمله آبشار، غار یخی، رودخانه، کوه های رنگی و سرسبز و... زیبایی خارق العاده ای دارد که بسیاری از گردشگران منطقه معتقد هستند زیبایی این روستا از روستای ماسوله بیشتر است.

سرآقاسید در ارتفاع دو هزار و 500 متر از سطح دریا و دریکی از دامنه های قله هفت تنان در بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ و در فاصله حدود 130 کیلومتری شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده، خانه های این روستا همه خشتی است و مصالح بکار رفته در ساخت خانه ها همه از سنگ، چوب و گل است.

پنجره ها و درهای تمام خانه ها رو به طبیعت سبز و البته امام زاده سید عیسی روستا باز می گردد. البته بیشتر خانه های سرآقاسید بدون پنجره هستند و درها تنها منفذ خانه ها به شمار می آید.

روستا درگذشته یکی از اتراقگاه های ییلاقی عشایر بختیاری بود. مردم روستای سرآقاسید، با گویش بختیاری سخن می گویند.

روستا سرآقاسید از بین همه امکانات رفاهی فقط برق دارد و شغل بیشتر مردم روستا کشاورزی و دامداری و فروش گیاهان دارویی منطقه است. مردم این روستا باوجود ظرفیت گردشگری بالای روستای خود در اوج محرومیت هستند و هنوز نتوانسته اند از ظرفیت های گردشگری روستای خود بهره لازم را ببرند.

درحالی که این روستا به عنوان سرآمد روستاهای استان چهارمحال و بختیاری در حوزه گردشگری مطرح می گردد و هرساله پوسترها زیبایی از آن چاپ و یا عکس آن بر روی نقشه های گردشگری استان چاپ می گردد و به عنوان یک مقصد خارق العاده گردشگری به مسافران و گردشگری معرفی می گردد، اما هیچ گونه زیرساخت قابل توجه گردشگری در این روستا مشاهده نشده است.

مسافران با طی کردن کیلومترها راه و گذشتن از پیچ وخم دره های زاگرس و عبور از جاده های خاکی و رسیدن به بکرترین روستای پلکانی کشور می رسند، اگرچه در نگاه اول مجذوب روستا می شوند اما در ادامه پشیمانی مسافران و گردشگران در سفر به این روستا ایجاد می گردد.

نبود محل اقامت و امکانات رفاهی و گردشگری، خستگی سفر و اجبار به برگشت عواملی هستند که سفر به این روستا را برای گردشگران را با نارضایتی همراه می نماید.

یکی از مسافران منطقه سرآقاسید در مصاحبه با خبرنگاران گفت: زیبایی روستای سرآقاسید خارق العاده است و زیبایی کمتر روستایی به زیبایی این روستای پلکانی می رسد.

منافیان گفت: نبود امکانات رفاهی و اقامتی مهم ترین مشکل روستای گردشگری سرآقاسید است.

وی اضافه کرد: باید از ظرفیت گردشگری این روستا استفاده گردد و زمینه افزایش ورود مسافر و گردشگر را به این منطقه ایجاد کرد.

وی گفت: همچنان رنگ محرومیت و فقر در این روستا مشاهده می گردد و مردم این روستا همچنان در فقر به سر می برند و ضرورت دارد با توسعه زیرساخت ها زمینه توسعه گردشگری واقعی در این منطقه ایجاد گردد.

وی ادامه داد: نبود امکانات گردشگری حتی یک محل اقامتی برای مسافران در کنار این روستا یک سد راه توسعه گردشگری در این روستا به شمار می رود که ضرورت دارد مسئولان استان زمینه احداث یک هتل و یا یک مهمانسرا را در این منطقه ایجاد نمایند تا زمینه توسعه گردشگری در این منطقه فراهم گردد.

بخشدار مرکزی کوهرنگ در مصاحبه با خبرنگاران گفت: روستای سرآقاسید مهم ترین روستای گردشگری استان چهارمحال و بختیاری است که به واسطه داشتن معماری پلکانی در کنار طبعیت سرسبز منطقه شهرت بسیار زیاد پیدا نموده است.

فرزاد حسینی اضافه کرد: این روستا در تابستان ها دارای جمعیت بالای سه هزار و 500 نفر و در زمستان ها کمتر از یک هزار و 500 نفر است.

وی مطرح نمود: برای توسعه زیرساخت های گردشگری در این منطقه کار ریشه ای انجام نشده است و این روستا در حال حاضر یک اقامتگاه یا مهمانسرا نیز ندارد.

بخشدار مرکزی کوهرنگ گفت: باوجود ظرفیت گردشگری بسیار و سفر مسافران و گردشگران در بهار و تابستان به ابن منطقه، این روستا هیچ گونه محل اقامتی ندارد و اگر کسی خواست در این روستا چند روزی اقامت کند باید میهمان خانه اهالی روستا باشد.

حسینی گفت: مردم این روستا درآمد بسیار اندکی دارند و باوجود داشتن نعمت بزرگ گردشگری از درآمد آن همچنان محروم هستند.

وی ادامه داد: احداث یک مهمانسرا و یا یک هتل در این روستا می تواند زمینه گردشگری این روستا را متحول کند و ضرورت دارد که این مهم موردتوجه قرار گیرد و زمینه برای سرمایه گذاری در این منطقه فراهم گردد.

بخشدار مرکزی کوهرنگ گفت: این روستا دارای یک امامزاده است که از نوادگان امام موسی کاظم به شمار می رود که این مهم نیز زمینه ورود زائران از روستاها و شهرهای منطقه را به روستا افزایش داده است.

وی مطرح نمود: باید از زمینه جذابیت گردشگری این روستا بهره کافی برد و زمینه ورود هزاران مسافر و گردشگر را به این روستا فراهم کرد.

وی گفت: شهرستان کوهرنگ یکی از زیباترین مناطق کشور به شمار می رود که دارای جذابیت های گردشگری بی شمار ازجمله آبشار شیخ علی خان، آبشار کوهرنگ، چشمه دیمه، دشت لاله های واژگون، رودخانه و... است که مسافران بسیاری به این شهرستان سفر می نمایند.

بخشدار مرکزی کوهرنگ گفت: اگرچه شمار بسیاری از مسافران به چلگرد شهرستان کوهرنگ سفر می نمایند و از جذابیت های این منطقه دیدن می نمایند اما مسافرانی اندکی قصد سفر به روستای سرآقاسید کوهرنگ را می نمایند و این مهم نیز بیشتر به علت نبود امکانات و جاده مناسب است.

اقامتگاه رسمی در این روستا وجود ندارد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در مصاحبه با خبرنگاران در این خصوص گفت: روستای سرآقاسید یکی از زیباترین روستاهای پلکانی کشور است که جذابیت های گردشگری بسیار زیادی در کنار این روستا وجود دارد.

حیدر صادقی مطرح نمود: پلکانی بودن این روستا مهم ترین جذابیت گردشگری این روستا است، اما در کنار منطقه روستا جذابیت های مختلف دیگر ازجمله جذابیت های زمین شناختی وجود دارد که این منطقه را به منطقه کاملاً جذاب گردشگری تبدیل نموده است.

وی گفت: وجود چشمه های نمکی در اطراف روستا که مردم به وسیله چشمه ها نمک استحصال می نمایند و درآمد کسب می نمایند یکی از جذابیت های گردشگری دیگر این روستا به شمار می رود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در مورد نبود اقامتگاه، مطرح نمود: متأسفانه زیرساخت های گردشگری در این روستا بسیار ضعیف است اما مکان هایی ازجمله مدارس آموزش وپرورش با هماهنگی برای اقامت مسافران وجود دارد.

وی ادامه داد: اقامتگاه رسمی در این روستا وجود ندارد و ضرورت دارد که با توجه به ظرفیت گردشگری روستا یک اقامتگاه گردشگری برای این روستا احداث گردد.

حیدر صادقی گفت: تسهیلات برای ساخت اقامتگاه های بومی در سطح استان در نظر گرفته شده است که حدود 100 میلیون تومان در این زمینه پرداخت می گردد که سرمایه گذاران می توانند از این تسهیلات برای ساخت اقامتگاه بهره بگیرند.

توسعه زیرساخت های گردشگری یکی از مهم ترین علت های توسعه مناطق به شمار می رود، تبلیغ کردن مناطق گردشگری در کنار وجود زیرساخت های گردشگری می تواند موجب رونق گردشگری گردد چراکه ورود مسافران در قدم اول در پی یک تبلیغ رسانه ای می تواند هم موجب افزایش ورود مسافر و هم کاهش ورود مسافر به یک منطقه گردشگری گردد.

تبلیغ مثبت و منفی مسافران و گردشگران اولیه یک منطقه نقش مهمی می تواند در راستا گردشگری یک منطقه ایفا نماید.

افزایش خدمات گردشگری و افزایش رضایت مسافران و گردشگران در روستای سرآقاسید می توان زمینه توسعه گردشگری منطقه را ایجاد کند که این امر باید بیشتر موردتوجه مسئولان استان قرار گیرد.

احداث یک هتل در روستای سرآقاسید می تواند در گام اول کلید رونق گردشگری این روستا باشد.

خبرنگار: سید محمدرضا موسوی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 20259

به "نبود زیرساخت، ریشه گردشگری ماسوله دوم ایران را خشکاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود زیرساخت، ریشه گردشگری ماسوله دوم ایران را خشکاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید