نیروگاه های هسته ای در حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان گسترش می یابد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران: رئیس سازمان انرژی اتمی در پیامی به چهارمین همایش ملی کاربرد فناوری هسته ای در علوم کشاورزی و منابع طبیعی از گسترش بهره برداری از نیروگاه های هسته ای در حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان اطلاع داد.

نیروگاه های هسته ای در حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان گسترش می یابد

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران از کرج، علی اکبر صالحی در پیغامی به چهارمین همایش ملی کاربرد فناوری هسته ای در علوم کشاورزی و منابع طبیعی از گسترش بهره برداری از نیروگاه های هسته ای در حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان اطلاع داد و گفت: با این کار علاوه بر انرژی، آب شیرین مورد احتیاج خطه جنوب کشور تامین می گردد.

در پیغام صالحی آمده است: به نمایندگی از خانواده بزرگ و افتخار آفرین صنعت هسته ای اعلام می کنم که مدیران و پژوهشگران این سازمان همدل و همزبان با دیگر مسئولان آمادگی دارند تا دستاوردهای خود را در اختیار پژوهشگران و تصمیم سازان بخش کشاورزی و منابع طبیعی قراردهند.

امروزه به واسطه رشد جمعیت و سیاست های کلان نظام مبنی بر افزایش جمعیت انجام برنامه ریزی های مدرن و کارشناسی، مجهز نمودن شبکه کشاورزی ملی به ابزارهای پیشرفته و ارتقای دانش فنی و به موازات آن، تقویت و بهسازی سامانه مدیریتی با هدف عبور پیروزمندانه از چالش های پیش رو، وظیفه تاریخی و ملی است.

امروزه دانش فناوری هسته ای می تواند مددکاری راهگشا در حل موثر و سریع بسکمک از معضلات و مسائل بخش کشاورزی و منابع طبیعی باشد و به سازمان های دولتی و غیردولتی برای دستیابی به اهداف مشخص شده کمک رساند.

اکنون بکارگیری پرتوهای یون ساز، ایزوتوپ ها و رادیو ایزوتوپ ها در مطالعات کشاورزی و منابع طبییعی و توسعه کاربردهای فناوری هسته ای در 70 کشور دنیا در دستور کار نهاده شده و به عنوان نمونه با استفاده از آن بیش از سه هزار گونه زراعی اصلاح شده دردنیا فراوری شده است.

هنگام تاسیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای ضرورت ایجاد پژوهشکده کشاورزی هسته ای مورد توجه نهاده شد، دست اندرکاران و پژوهشگران پژوهشکده کشاورزی هسته ای کشور با توجه به سابقه نزدیک به سه دهه و با استفاده ازسامانه های مربوط به پرتوهای گاما و الکترون و نیز ردیاب های ایزوتوپ های پایدار و رادیو اکتیو جهت گیری فعالیت های خود را به بهبود خصوصیات کمی و کیفی خاک و آب، ارتقای بهره وری و فراوری بعضی محصولات زارعی، باغی و دامی و کمک رساندن به حفاظت و صیانت از مراتع و جنگل های کشور معطوف کرد اند.

گسترش و تعمیق تعاملات و ارتباطات با وزارتخانه های بهداشت و جهاد کشاورزی از اولویت های سازمان انرژی اتمی بوده و بیش از سه دهه از عمر پژوهش درزمینه کشاورزی هسته ای درایران می گذرد.

محققان و پژوهشگران این عرصه از رهگذر همکاری همدلانه و مستمر با وزارت جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای پژوهشی به دستاوردهای چشمگیری درمورد اصلاح گیاهان، کنترل آفات و بیماریها، مدیریت منابع خاک و آب و توسعه تحقیقات در حوزه دامپزشکی نائل آمده اند.

درمتن سند چشم انداز 20 ساله برخورداری از امنیت غذایی، بهره مندی و استفاده بهینه از محیط زیست و تامین سلامت مردم به عنوان ویژگی اساسی جامعه برخوردار ازرفاه و پیشگام در توسعه متوازن مورد تاکید قرارگرفته است.

براساس سند چشم انداز مقرر است تا بخش کشاورزی 20 درصد از فراوری ناخالص ملی ، 25 درصد از اشتغال و کارافرینی و 50 درصد از حجم صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دهد.

با وجود بعضی چالش ها و موانع درمسیر توسعه زیرساخت ها از جمله پائین بودن راندمان مصرف آب، کمبود منابع آب شیرین ، آفات و بیماری های گیاهی و دامی و نیز آلودگی های زیست محیطی و فقدان بعضی استانداردهای مورد احتیاج درمصرف بهینه کود و سموم دفع آفات نباتی هنگام آن فرارسیده است که یک نهضت عظیم با رویکرد جهادی در دستور کار همه دلسوزان منافع ملی ایران قرار گیرد.

صالحی از گسترش نیروگاه های هسته ای در حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان اطلاع داد و گفت: با این کار علاوه بر انرژی، آب شیرین مورد احتیاج خطه جنوب کشور تامین می گردد.

وی اعلام نمود: با اجرای این طرح، بستر مناسب برای یک نهضت عظیم خدمت رسانی در عرصه تامین آب آشامیدنی و آب مورد احتیاج اراضی کشاورزی این منطقه فراهم می آید.

معاون رئیس جمهور توضیح داد: امید است برگزاری این همایش زمینه لازم را برای تعامل افکار و ظهور و بروز طرح های خلاقانه و مبتکرانه بوجود آورده و در سایه تعامل و همدلی تمام متخصصان، مدیران و علاقمندان به این حوزه، شاهد بکارگیری بیش از پیش دانش و فناوری هسته ای در بخش کشاورزی و منابع طبیعی باشیم.

منبع: تسنیم
انتشار: 7 آبان 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 14057

به "نیروگاه های هسته ای در حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان گسترش می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیروگاه های هسته ای در حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان گسترش می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید