کسب دانش فنی ساخت بسته باتری ماهواره های ناهید 2 و پارس 1، دریافت تصاویر فضایی با دقت 1.5 متر

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیر پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران از کسب دانش فنی برای ساخت سل باتری و ساخت بسته های باتری برای ماهواره های پارس 1 و ناهید 2 اطلاع داد و گفت: علاوه بر آن طراحی و ساخت محموله های سنجی به این پژوهشکده واگذار شده است که تست های مرتبط با فاز هواپایه آن تایید شده و توانستیم تصاویر راداری از بعضی شهرهای استان فارس را با دقت یک متر و نیم دریافت کنیم.

کسب دانش فنی ساخت بسته باتری ماهواره های ناهید 2 و پارس 1، دریافت تصاویر فضایی با دقت 1.5 متر

رحیم اقرا در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه پژوهشکده فضایی ایران متولی تحقیقات و بومی سازی ماهواره های سنجی و مخابراتی در ایران است، اظهار کرد: بنا بر ماموریتی که برای این پژوهشگاه تعریف شده، 5 پژوهشکده در ذیل آن ایجاد شده که از این تعداد دو پژوهشکده در سطح تهران، یک پژوهشکده در تبریز، یک پژوهشکده در اصفهان و یک پژوهشکده در شیراز مستقر است.

وی با تاکید بر اینکه برای هر از این پژوهشکده ها ماموریت ها و اهدافی تعریف شده است، اضافه نمود: برای پژوهشکده مکانیک شیراز سه محور کاری دستیابی به دانش فنی و بومی سازی حسگرهای فضایی، ذخیره سازی انرژی با اولویت باتری لیتیوم- یون با کاربرد در ماهواره و ساخت محموله های سنجی تعریف شده است.

اقرا با اشاره به اقدامات این پژوهشکده در حوزه بومی سازی حسگرهای فضایی، اظهار کرد: در این زمینه طراحی چهار حسگر افق زمین، مغناطیس، ستاره و خورشید تعریف شده که برای کنترل شرایط و قرارگیری ماهواره در مدار صحیح مورد استفاده قرار می گیرند.

مدیر پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به برنامه های این پژوهشکده در زمینه ساخت ذخیره سازها، یادآور شد: در این بخش کسب دانش فنی برای سل باتری و همچنین ساخت بسته های باتری برای ماهواره های پارس 1 و ناهید 2 در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه نمود: در ماهواره پارس 1 که تا یک ماه آینده مدل پروازی آن آماده می گردد، طراحی و ساخت بسته باتری آن به پژوهشکده مکانیک شیراز واگذار شده است که کلیه تست های کیفی باتری ساخته شده با موفقیت، انجام و تحویل پژوهشکده سامانه های فضایی پژوهشگاه فضایی شده است. بسته باتری ماهواره ناهید 2 نیز طبق برنامه ریزی ها تا انتها سال به انتها می رسد. این ماهواره در سال آینده آماده پرتاب خواهد بود.

اقرا با اشاره به واگذاری طراحی و ساخت محموله های سنجی به این پژوهشکده با تاکید بر اینکه این محموله قادر به تصویربرداری راداری است که در فضا باید توسط ماهواره ها انجام می گردد، گفت: این طرح دارای چندین فاز است که در فاز اول تصویربرداری راداری در هوا پایه (استفاده از پرنده ها) تعریف شده است. این فاز در اواخر سال گذشته به انتها رسیده و با موفقیت تست های عملیاتی آن صورت گرفته است و تصویربرداری از شهرهای استان فارس مانند جهرم، فسا و سروستان انجام شد.

به گفته وی، این تصویربرداری به منظور اثبات عملیاتی بودن سیستم محموله سنجی اجرایی شده است.

اقرا، با تاکید بر اینکه این سیستم آماده شده و تصاویر آن با دقت قابل قبول هدف که یک و نیم متر است، حاصل شد، خاطر نشان کرد: فاز بعدی آن در فضا پایه دنبال می گردد که احتیاج به زمان 3 تا 4 ساله دارد.

مدیر پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه سیستم محموله سنجی هواپایه دارای کاربردهای بسیار زیادی است، اظهار کرد: پایش محصولات کشاورزی، نوع گیاهان و میران آبیاری و همچنین در شرایط غیر مترقبه از جمله این کاربردها است؛ از این رو پیشنهادی را به ستاد مدیریت بحران برای کاربردی شدن این سیستم در پایش مخاطرات طبیعی مانند سیل و زلزله و یا حوادث غیر مترقبه مانند سقوط هواپیما ارسال نموده ایم، چراکه تصاویر و داده های به دست آمده از این سیستم به سرعت می تواند در اختیار مسؤولان قرار گیرد.

اقرا به بیان نحوه ارسال تصاویر از سوی محموله سنجی پرداخت و گفت: در فاز اول ابتدا داده ها به صورت راداری گرفته می گردد و روش کار هم به صورت رادار فعال است، به این گونه که یکسری امواج الکترومغناطیس در باندهای خاصی که برای آنها تعریف شده، ارسال می گردد و امواج برگشتی آن دریافت شده و بر روی آن پردازش صورت می گیرد و این داده ها به تصویر تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در فاز اول پس از دریافت این اطلاعات، پردازش آن پس از چند ساعت صورت می گرفت، ادامه داد: ولی در مرحله بهینه سازی فاز هوا پایه محموله هواپایه، پردازش اطلاعات بلادرنگ خواهد بود. این فاز تا انتها امسال به انتها خواهد رسید.

به گفته این محقق حوزه فضایی، زمانی که این سیستم بر روی پرنده نصب می گردد، در حالت پروازی پرنده، امواج الکترومغناطیس ساطع و امواج برگشتی آن دریافت و به صورت بلادرنگ تصاویر تهیه و به کاربران ارسال می گردد.

اقرا با بیان اینکه تصاویر به دست آمده به صورت فریم فریم است، اضافه نمود: در مرحله بهینه سازی، تغییراتی انجام شد که این فریم ها به گونه ای در پشت سر هم یکدیگر قرار گیرد که به صورت عکس های پیوسته تبدیل گردد.

وی با تاکید بر اینکه این سامانه، سنسور بزرگی است که بر روی پرنده نصب می گردد، یادآور شد: این سنسور قابل نصب بر روی 8 نوع پهپاد و پرنده است.

مدیر پژوهشکده مکانیک، قابل استفاده بودن این سنسور در هر شرایط آب و هوایی و شرایط روز و شب را از مزایای این دستاورد دانش پایه نام برد و ادامه داد: از آنجایی که این سیستم اپتیکی نیست که به نور وابسته باشد و یک سیستم اکتیو است، قابل استفاده در هر شرایطی است؛ از این رو بهره برداری از این سامانه در شرایط غیر مترقبه را با اهمیت نموده است.

اقرا در مورد وزن این سامانه گفت: طراحی اولیه وزن این سامانه 20 تا 25 کیلو بود، ولی با بهینه سازی صورت گرفته بر روی آن، به 18 کیلوگرم کاهش یافت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تصاویر مورد احتیاج را از تصاویر ماهواره ها دریافت می کنیم، ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح و ساخت ماهواره های بومی، در این زمینه به خودکفایی برسیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 20153

به "کسب دانش فنی ساخت بسته باتری ماهواره های ناهید 2 و پارس 1، دریافت تصاویر فضایی با دقت 1.5 متر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسب دانش فنی ساخت بسته باتری ماهواره های ناهید 2 و پارس 1، دریافت تصاویر فضایی با دقت 1.5 متر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید