یمن؛ بازار شلوغ قات در اوج تهدید کرونا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، دولت یمن که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می شود تا به امروز آمار مبتلایان به کرونا را 6 نفر اعلام کرده است.

یمن؛ بازار شلوغ قات در اوج تهدید کرونا

بازارهای قات یمن با وجود تهدید کرونا همچنان شلوغ هستند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، با اینکه بیشتر بازارهای جهان به دلیل کرونا تعطیل شده اند و مقررات سخت قرنطینه برای جلوگیری از شیوع کرونا اجرا می شود اما در صنعا پایتخت یمن بازار قات همچنان شلوغ و پررونق است و اثری از مقررات فاصله گذاری اجتماعی دیده نمی شود.

قات یک گیاه مخدر است که در یمن مصرف بالایی دارد.

یمن هم اکنون شاهد جنگ داخلی است. از یک سو ارتش عربستان سعودی حملاتی را انجام می دهد و از سوی دیگر میان نیروهای دو دولت صنعا و عدن (شمال و جنوب یمن) جنگ است.

شرح عکس: فروشنده قات در بازار صنعا یمن - خبرگزاری فرانسه

یمن هم اکنون دارای دو دولت است.

دولت حوثی ها (انصارالله) به پایتخی صنعا که مورد حمایت ایران است اما سازمان ملل آن را به رسمیت نمی شناسد. این دولت در حال جنگ با عربستان سعودی است.

دوم دوم به مرکزیت شهر عدن و به ریاست عبدربه منصور هادی که سازمان ملل آن را به رسمیت می شناسد و مورد حمایت عربستان سعودی است.

علی الزبیدی که هر روز برای خرید قات به بازار می رود ترسی از کرونا ندارد اما می گوید مقامات باید بازار را به مکان روباز منتقل کنند تا از تجمع مردم جلوگیری شود.

الزبیدی که از ساکنان صنعاست به خبرگزاری فرانسه می گوید: ما از دولت می خواهیم که بازارهای قات را تعطیل نکند زیرا ملت یمن با قات زندگی می کند اما بازار را باید به مکان روباز منتقل کنند.

وی افزود: اگر بازار قات را تعطیل کنند 98 درصد از ملت یمن مخالف خواهند بود.

برآورد می شود حدود 90 درصد از آقایان بالغ در یمن روزانه بین سه تا چهار ساعت قات مصرف می کنند.

علاوه بر این، زنان و بچه ها یمن هم در صف مصرف کنندگان قات هستند.

معمولا در دورهمی ها، دسته ای از برگ گیاه قات را بعد از شستن، درگوشه ای از دهان خود می گذارند و در چند ساعت بعدی شیره آن را می مکند. در زبان محلی به این دورهمی ها تخرین گفته می شود.

برخی جلسات دولت نیز به دلیل تعویض قات با توقف روبه رو می شود. همچنین می توان نیروهای امنیتی را خیابان های پایتخت یمن مشاهده کرد که هنگام ماموریت مشغول مصرف قات هستند.

شرح عکس: دورهمی مصرف قات در یمن - الجزیره

معمولا افراد به هنگام مصرف قات، لُپ های صورتشان باد می کند انگار لقمه بزرگی در گوشه دهانشان قراردارد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، مصرف شیره قات باعث نوعی از نعشی معتدل می شود. برخی این حالت را با تاثیرات شدید قهوه مقایسه می کنند.

مشتریان بازار صنعا و بازرگانان قات اهمیتی به قوانین فاصله اجتماعی نمی دهند. فروشندگان، کیسه های قات را باز می کنند و کیفیت آن را به مشتریان نشان می دهند.

حوثی ها (گروه انصارالله) که کنترل دولت در صنعا و برخی مناطق در شمال یمن را در دست دارد اقدامات پیشگیرانه را برای مقابله با کرونا انجام داده اند که می توان به تعطیلی مدارس و توقف پروازهای سازمان ملل متحد به صنعا اشاره کرد اما تلاش های چند باره آنها برای بستن بازارها با شکست روبرو شد.

فروش قات، منبع درآمد بسیاری از افراد در یمن است. شروع جنگ در یمن در سال 2014 که تا به امروز ادامه دارد شرایط یمن را خراب و درآمد بسیاری را قطع کرد. در این جنگ، ائتلافی از چند کشور به رهبری عربستان سعودی، حملات هوایی و نظامی گسترده ای را علیه یمن شروع کردند. دولت حوثی ها آن را تجاوز نظامی توصیف می کند اما دولت عربستان سعودی آن را حمایت از دولت قانونی یمن در برابر کودتاچیان می داند.

احمد صالح به عنوان معلم در مدرسه دولتی کار می کرد اما در 4 سال اخیر حقوقی دریافت نکرده است. او به خبرگزاری فرانسه می گوید: بستن بازارها به دلیل کرونا، باعث گرسنگی می شود. منبع درآمد بسیاری از مردم به خرید و فروش قات وابسته است.

شرح عکس: فروش قات در بازار صنعا یمن - خبرگزاری فرانسه

با وجود اینکه قات به آب زیادی نیاز دارد اما کشت این گیاه روز به روز در یمن بیشتر می شود.

کشت و مصرف قات در یمن متداول است اما در عربستان سعودی ممنوع است. کشت قات در اتیوپی و سومالی نیز رونق دارد.

ولید الضاوی جوان یمنی هم گفت: قات یکی از عادت های یمنی هاست که آن را از آبا و اجدادمان به ارث برده ایم.

برخی فروشندگان قات هم با شروع هشدارهای کرونا و احتمال بسته شدن بازار، اقدام به راه اندازی خدمات پیک و رساندن قات تا درب منزل کرده اند.

غالب الهصیمی تاجر قات در یمن گفت: بعد از گسترش ویروس کرونا در کشوهای همسایه مثل عربستان سعودی و عمان، بازرگانان و سیاستمداران از انتقال کرونا می ترسند. آنها شرط می گذارند که غیر از من کسی به قات آنها دست نزند و آن را به خانه های آنها برسانم.

عمر الابی یکی از افرادی است که تصمیم گرفته به جای مراجعه به بازار، قات را درب منزل سفارش بدهد.

وی می گوید: بیش از 50 نفر کیسه قات را در بازار دست می زنند اما این گونه، قات مخصوص من به در خانه ارسال می شود. اگر خدای ناکرده ویروس کرونا به یمن برسد قات مهمترین دلیل برای گسترش ویروس به شکل سریع خواهد بود زیرا بازار قات شاهد بیشترین ازدحام و شلوغی است.

شرح عکس: فروش قات در بازار صنعا یمن - خبرگزاری فرانسه

اسلیم فا

اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

فیس راز

فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات
منبع: عصر ایران
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 30889

به "یمن؛ بازار شلوغ قات در اوج تهدید کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یمن؛ بازار شلوغ قات در اوج تهدید کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید