کشتی رافائل که به تایتانیک ایران مشهور است چه شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایران هم کشتی کروز داشته است و در جریان دوران جنگ 8 ساله ایران توسط متخاصمین از بین رفت این شکتی که عمر کوتاهی از تحویلش به ایران داشت به تایتانیک ایرانی مشهور است.

کشتی رافائل که به تایتانیک ایران مشهور است چه شد

کشتی رافائل در بوشهر

بوشهر شهری بندری در کنار سواحل خلیج فارس و مرکز استان بوشهر است. این شهر قدمتی هزاران ساله دارد و عمر آن به دوران ساسانیان می رسد. سواحل زیبا، نخلستان های سرسبز و بناهای تاریخی آن را به مقصدی جذاب برای گردشگری تبدیل نموده است. اما کشتی کروز رافائل یکی از جاذبه های دیدنی و پرماجرایی این شهر است که در سال 1976 توسط دولت پهلوی به عنوان تسویه بدهی تسهیلاتی که از سال ها قبل گرفته شد و دلیل آن هم عدم توانایی ایتالیایی ها برای بازپرداخت بدهی قبلی شان نیز بود. در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا بیشتر درباره کشتی رافائل در بوشهر خدمتتان توضیح دهیم.

کشتی رافائل در زمان ورودش به ایران از ایتالیا در بندر بوشهر ایران پهلو گرفت و به یکی از جاذبه های شهر بوشهر تبدیل شد؛ علاوه بر این کشتی ایتالیایی رافائل سرگذشت پرماجرایی هم داراست که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. بندر بوشهر یکی از شهرها و مرکز استان بوشهر از استان های جنوب غربی ایران است. این شهر از سمت شمال، غرب و جنوب به خلیج فارس محدود شده است. این کشتی در سال 1976 توسط دولت پهلوی به منظور بازپرداخت بدهی ایتالیا گرفته شد و بندر بوشهر نیز پهلو گرفت.

معرفی کشتی رافائل

پهنای کشتی رافائل ایتالیایی حدود 60 متر و گنجایش 1800 مسافر را نیز داراست. این کشتی لقب شهرکت تفریحی و تجملاتی را به خود گرفته و دلیل آن هم وجود امکانات متنوع و کافی بوده که در آن نیز فراهم وبده است. از جمله این امکانات نیز عبارتند از 6 استخر مخصوص بچه ها و بزرگسالان، 750 سوئیت بزرگ و کوچک که در آن حمام هایی با مرمرهای گران بهای ایتالیایی نیز ساخته شده بودند. همانطور که مشاهده می کنید این کشتی بسیار بزرگ و با عظمت بوده و تمامی امکانات رفاهی و تفریحی را در بالاترین سطح انتظار برآورده می ساخت. از دیگر امکانات کشتی رافائل می توان به سالن های سینما و تئاتر، زمین های ورزشی، استخر، هتل، تالارهای باشکوه، رستوران و … نیز اشاره نمود. هیچ کدام از کشورهای پیشرفته آن موقع چنین کشتی را نداشتند. هدف از خرید رافائل این بود که در یکی از جزایر ایران مستقر گردد و جاذبه ای برای جهانگردان خارجی، از جمله ثروتمندان کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد تا برای مدتی از امکانات تفریحی آن استفاده نمایند.

معماری کشتی رافائل

کشتی رافائل در بوشهر دارای 18 آسانسور در طبقات مختلف داشت و حدود 30 سالن برای برگزاری جشن ها، مهمانی ها و اجرای نمایش ها و همچنین چند باشگاه ورزشی و پرورش اندام نیز دارا بود. این کشتی در از کتب تاریخی حتی با عنوان تایتانیک ایران هم لقب گرفته است. گفته شده روزی که رافائل از ایتالیا به سوی ایران حرکت کرد، مردم ایتالیا آن را با اشک بدرقه می کردند؛ چون کشورشان مثل ایران ثروتمند نبود و مجبور بودند کشتی را که خودشان ساخته بودند به ایران بفروشند.

اندوه ایتالیایی ها برای از دست دادن کشتی رافائل

این کشتی در میان اندوه و اشک ایتالیایی به سمت ایران خرامان خرامان حرکت کرد و هیچ منفعتی برای خطوط دریایی کشتیرانی ایتالیا به همراه نداشت. اما نباید این موضوع را نادیده بگیریم که ایتالیا با ساخت این کشتی توانست صاحت نام برترین کشور برای ساخت کشتی های بی نظیر را برای خود کسب کند و رافائل و میکلانژ توانستند برای این کشور تبلیغات خوبی باشند.

زمانی که دو کشتی رافائل و میکلانژ به ایران رسیدند یکی در بندرعباس و دیگری در بندر بوشهر پهلو گرفتند. میکلانژ را به بندرعباس و رافائل را به بوشهر فرستادند. حالا دیگر رافائل مال ایران بود و خیلی ها برای دیدینش به بوشهر می آمدند تا مدتی را هرچند کوتاه در این کشتی بگذرانند. جشن های زیادی در تالارهای رافائل برگزار می شد. رافائل در آن موقع همتا نداشت. البته میکلانژ هم همراه رافائل به ایران آمد، امابه هیچ عنوان با رافائل قابل قیاس نبود.

از این معامله تنها ایران توانسته بود که سود ببرد. رافائل در سال 1965 تا 90 میلیون دلار قیمت گذاری شده بود، اما ایتالیا از سرناچاری و اجبار و شرایط بحرانی اقتصادی، ده سال بعد رافائل و میکلانژ را که حدود 45 میلیون دلار قیمت واقعی داشتند، هر کدام به مبلغ دو میلیون دلار به ایران فروخت! این دو خواهر زیبا در بهار سال 1356 قدم به آب های گرم خلیج فارس گذاشتند و به محض ورود از یکدیگر جدا شدند.

تاریخچه ساخت کشتی رافائل

رافائل نام نخستین طرح کشتی های میکل آنژ و رافائل در سال 1958 میلادی کشیده شد است می باشد. قرار بود هنر تاریخی طراحی ایتالیایی ها با هنر و صنعت مهندسی کشتی سازی آن موقع در هم ممزوج گردد و دو شناور بزرگ را ایجاد کند. طراحی ها در ابتدا، دو کشتی را با بدنهٔ سیاه رنگ و دو دودکش بزرگ سفید نشان می داد. اما برخلاف دیدگاه سنتی کشتی سازان ایتالیایی، طراح این پروژه تصمیم به طراحی یک کشتی مدرن گرفت؛ در سال 1962 ابتدا کلید ساخت خواهر کوچکتر، کشتی میکل آنژ زده شد. پنج ماه بعد ساخت جفت بزرگتر این کشتی شروع شد و رافائل نیز رخ نشان داد.

سرنوشت کشتی رافائل در ایران

در زمان جنگ 8 ساله ایران کشتی رافائل مورد هدف نهاده شد و بسیاری از قسمت های آن خراب شد و اگرچه قابل تعمیر بود اما هیچ اقدامی برای نجات آن انجام نشد. تمام تجهیزات و امکانات کشتی در حد امکان باز شد، بطوریکه سیستم مخابراتی داخل کشتی در پایگاه دریایی بوشهر بعنوان یک تلفن داخلی مورد استفاده قرار می گرفت. همچنین سیستم مخابراتی این کشتی تا سال 1384 فعال بود و اغلب منازل مسکونی از آن استفاده می کردند.

جالب است بدانید که در طول جنگ با یدک کش محل قرار گیری این کشتی را 1000 متر در کنار ساحل جابه جا کردند اما مجدد مورد حمله نهاده شده و بعدها به زیر آب رفت. بعد از آن نیز هیچ اقدامی برای نجات این مروارید گران بها انجام نشد و رافائل در اعماق خلیج فارس غرق شد و مورد هجوم غواصان محلی نیز نهاده شد. تمامی گنجینه هایی که درون این کشتی به کار برده شده بود به یغما برده گردد و تنها برای مدت 7 سال توانست در آب های نیلگون خلیج فارس جلوه گری کند.

در حال حاضر پس از اینکه سال های این کشتی عظیم الجثه در زیر آب نهاده شده است اقدام به برش زدن بدنه و فروش آن گرفته اند. کشتی رافائل ایتالیایی در عمق 7 متری دریا و در فاصله 2 کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر نیز نهاده شده است.

انتشار: 1 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 2723

به "کشتی رافائل که به تایتانیک ایران مشهور است چه شد" امتیاز دهید

3 کاربر به "کشتی رافائل که به تایتانیک ایران مشهور است چه شد" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشتی رافائل که به تایتانیک ایران مشهور است چه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید