آسیاب دو سنگی محمدآباد میبد مرمت شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، آسیاب آبی دوسنگی محمدآباد شهرستان میبد با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و صدو پنجاه میلیون ریال مرمت شد.

آسیاب دو سنگی محمدآباد میبد مرمت شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی استان با اعلام این خبر گفت: مرمت این آسیاب که شامل لایروبی گل و لای راههای ورودی آسیاب و قنات، احیای راه آسیاب و لایروبی سه میله چاه راستا قنات بود، طی دو ماه انجام شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در ادامه گفت: این آسیاب آبی که هنر دست مردمان خلاق میبد و یکی از جاذبه های توریستی و گردشگری این شهرستان است، با توجه به مصالح به کار رفته و نوع معماری آن، مربوط به دوره متاخر اسلامی (صفویه) است و وجه تسمیه آن نیز مربوط به محل قرارگیری آسیاب است.

این مقام مسئول اظهار کرد: از مهمترین ویژگی های این اثر تاریخی این است که در زیر زمین به صورت دستکند ساخته شده و نمونه آن تا به حال مشاهده نشده و همچنین آسیاب در محل تقاطع دو رشته قنات در زیرمین قرار گرفته که از نظر هیدرولیکی قابل مطالعه و دارای اهمیت است.

در ساختمان این آسیاب بجز سنگ های آسیاب و دو حوضچه برای ذخیره آب که در آن ها از مصالح ساختمانی استفاده شده است در ساخت بقیه آسیاب به هیچ عنوان از مصالح ساختمانی استفاده نشده است.

این آسیاب آبی به شماره 29985 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سامی: مجله سامی، وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 11716

به "آسیاب دو سنگی محمدآباد میبد مرمت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیاب دو سنگی محمدآباد میبد مرمت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید