آشنایی با آب انبار زنانه بازار قزوین و معماری بی مثالش

به گزارش مجله یک کامپیوتر، در زمانهای بسیار دور، افراد برای اینکه مردم آب را برای مدت طولانی تری ذخیره کنند، شروع به ساخت آب انبارها کردند. اما، مسئله مهمی که وجود داشت، خنک نگه داشتن آب در فصل گرم سال بود و به همین علت هم در آن دوره آب انبارها را در زیر زمین احداث کردند تا آب در گرما هم خنک بماند. معمولا آب این مخزن ها از جویبارهای فصلی یا آب باران تامین می شد. یکی از آب انبارهای بی مثال ایرانی، آب انبار زنانه بازار قزوین نام دارد. با ما در مقاله آب انبار زنانه بازار کجاست همراه باشید تا شما را با کاربرد آب انبار زنانه بازار و همچنین معماریش آشنا کنیم.

آشنایی با آب انبار زنانه بازار قزوین و معماری بی مثالش

معرفی

در زمانهای گذشته دو نوع آب انبار وجود داشتند: آب انبار خانگی و آب انبار عمومی. آب انبار خانگی از آب انبارهایی بوده که آن را در خانه می ساختند تا ساکنین بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. البته، این را هم بگوییم که این نوع از آب انبار تنها در خانه اشراف شهر وجود داشت. آب انبار عمومی نوع دیگری از آب انبارها بود که در دو نوع وقفی یا شخصی وجود داشت. در دوره قاجار از آب انبارها فقط بعنوان محلی جهت ذخیره آب شرب استفاده نمی شد، بلکه در زمینه های دیگری هم کاربرد داشتند. بعنوان مثال، آب انبارهای محلی قزوین در گذشته محلی برای گفتگوی مراجعان و حتی فراهم آوردن مقدمات ازدواج محسوب می شدند.

در قزوین آب انبارهای بسیار زیادی وجود داشته که این موضوع به شرایط جغرافیایی منطقه مرتبط است. در گذشته، مردم ساکن منطقه با مسئله کمبود آب روبرو بودند، بنابراین تصمیم گرفتند که برای نگهداری آب مخازنی را بسازند. آب انبار زنانه بازار یکی از آب انبارهای قدیمی شهر بوده که در عصر ناصرالدین شاه ساخته شد. در گذشته این آب انبار توسط زنان شهر مورد استفاده قرار می گرفت و عالم مشهوری به نام حاج ملا عبدالوهاب قزوینی آن را احداث کرد.

ساختار

برای ساخت آب انبار زنانه بازار بیشتر از مصالح بومی استفاده شده و با توجه به اینکه زمان زیادی از ساختش می گذرد، برخی از سردرهایش از بین رفته اند. آب انبار زنانه بازار قزوین متشکل از ده گنبد کوتاه بوده و همچنین ده بادگیر مرتفع نیز در آن وجود دارند. از آنجایی که مخزن این آب انبار در زیر زمین قرار گرفته، برای رسیدن به پاشیر باید از 43 پله پایین بروید و آنگاه می توانید مخزن را که به شکل مستطیل بوده، به خوبی ببینید. شاید در نگاه اول چیزی که توجه شما را به خود جلب کند، چهار ستون موجود در وسط این مخزن هستند. این چهار ستون برای نگهداری سقف بنا بدین صورت کار شده اند. قابل ذکر است که گنجایش مخزن به چیزی حدود 2350 متر مکعب می رسد.

در ادامه بخوانیدسفر به قزوین پایتخت خوشنویسی

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سامی: مجله سامی، وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: همگردی
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 48881

به "آشنایی با آب انبار زنانه بازار قزوین و معماری بی مثالش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با آب انبار زنانه بازار قزوین و معماری بی مثالش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید