استقلال می تواند به CAS شکایت کند؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، حتی اگر فرض را بر این بگیریم که حق با باشگاه استقلال است، باز هم مسوولان باشگاه روند قانونی دریافت حق خود را نمی دانند. با این تفاسیر چطور می خواهند حق استقلال را از مجامع بالاتر بگیرند؟

استقلال می تواند به CAS شکایت کند؟

به گزارش خبرنگاران ، کمیته استیناف بعد از مدت زمانی که خیلی کم نبود، رأی کمیته انضباطی مبنی بر نتیجه 3 بر صفر به سود پرسپولیس را تأیید کرد. جام از دست آبی ها رفت و امیرحسین فتحی، سرپرست باشگاه گفت که برای دریافت حق استقلال در این پرونده شکایت خود را به دادگاه حکمیت ورزش(CAS) می برد. ناحق دانستن رأی اعلام گردیده از سوی استیناف فدراسیون فوتبال ایران، دریچه تازه ای به سوی ابهامات مطرح گردیده در این رابطه باز نموده است. عده ای معتقدند که فدراسیون فوتبال پیش از آنکه زمان برگزاری بازی فرا برسد و دو تیم در شرایط مسابقه قرار بگیرند، استقلال را بازنده اعلام نموده است. در مقابل عده ای دیگر اسنادی مبنی بر انصراف استقلال از حضور در این مسابقه دارند و اینکه باشگاه استقلال بارها گفته بود که اگر تاریخ بازی تغییر نکند، در مسابقه حاضر نخواهد شد. با این تفاسیر حق با کیست و آیا اصلاً باشگاه استقلال می تواند به CAS شکایت کند؟

امیرحسین فتحی به عنوان سرپرست باشگاه استقلال، می خواهد به هر طریقی که ممکن است، ناراحتی ناشی از رأی استیناف مبنی بر بازنده اعلام شدن استقلال را کم کند. گفته می خواهد به دادگاه حکمیت ورزش(CAS) شکایت کند. در حالی که بر اساس بند 2 اساسنامه فدراسیون فوتبال، برای اعتراض به رأی فدراسیون باید به فیفا مراجعه گردد نه CAS. این اعتراض در فیفا آنالیز می گردد و اگر باز هم اعتراضی باشد، CAS در نقش استیناف ظاهر خواهد شد.

این نشان می دهد که حتی اگر فرض را بر این بگیریم که حق با باشگاه استقلال است، باز هم مسوولان باشگاه روند قانونی دریافت حق خود را نمی دانند. با این تفاسیر چطور می خواهند حق استقلال را از مجامع بالاتر بگیرند؟

آن هم در شرایطی که یک مرور ساده بر آنچه در مسیر برگزاری سوپرجام رخ داده، نشان از این دارد که اشتباهات باشگاه استقلال هم کم نبوده.

اولین بار که تاریخ قطعی برگزاری بازی سوپرجام اعلام شد، روز 13 فروردین ماه بود. سعید فتاحی، رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ، قبل از برگزاری بازی استقلال مقابل الریان قطر در لیگ قهرمانان آسیا، مصاحبه ای انجام داد و از برگزاری دیدار سوپر جام فوتبال ایران بین تیم های قهرمان لیگ برتر و قهرمان جام حذفی در تاریخ 29 تیرماه 97 اطلاع داد.

آیا باشگاه استقلال، همان زمان نمی توانست برای برگزاری این مسابقه برنامه ریزی کند؟ نمی توانست این موضوع را با کادرفنی در میان بگذارد و اگر هم اعتراضی وجود دارد، همان زمان مطرح کند؟ یا حداقل بلافاصله بعد از قهرمانی در جام حدفی برای سوپرجام برنامه ریزی می کرد؟

آن موقع هنوز نه تکلیف قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر معین گردیده بود و استقلال در جام حذفی. با این حال قهرمانی پرسپولیس تا حدود زیادی در لیگ برتر قطعی بود و از 4 بازی پیش رویش فقط یک امتیاز می خواست تا جام را بالای سر ببرد. استقلال هم به نظر کار سختی برای پیروزی مقابل خونه به خونه نداشت. به همین خاطر سازمان لیگ از همان زمان تاریخ 29 تیرماه را برای سوپرجام احتمالی معین کرد و خبر آن روی خروجی سایت های خبری نهاده شد. یعنی سه ماه قبل از برگزاری بازی، تاریخ آن معین گردیده بود.

شفر تازه در تاریخ 6 تیرماه وقتی وضعیت استقلال را دید، گفت که برای پیاده سازی برنامه های آماده سازی استقلال به صورت تمام و کمال، باید تاریخ سوپر جام تغییر کند. از همین جا بود که اعتراض های استقلالی ها به تاریخ برگزاری سوپرجام آغاز شد. آن هم بعد از گذشت حدود سه ماه از اولین اعلام این تاریخ. البته که باشگاه پرسپولیس هم با توجه به محرومیتی که از پنجره نقل و انتقالاتی داشت چندان بی تمایل به لغو بازی نبود اما به اندازه استقلال هم مصر نبود که اگر تاریخ بازی تغییر نکند، در سوپرجام شرکت نکند!

معین بود که استقلال به امید تغییر تاریخ بازی به اصرارهایش ادامه می دهد اما تأکید به این موضوع در جلسه شورای تأمین استان که در تاریخ 26 تیرماه برگزار گردید، دیگر شوخی بردار نبود. باشگاه استقلال پیش از برگزاری این جلسه دو نامه به سازمان لیگ ارسال نموده و درخواست تغییر زمان بازی را مطرح نموده بود که سازمان لیگ با این درخواست ها موافقت ننموده بود. به همین خاطر اعلام قاطع نماینده باشگاه استقلال مبنی بر اینکه این تیم حاضر به مسابقه در این تاریخ نیست، به منزله انصراف استقلال از حضور در مسابقه ثبت شد.

این همان چیزی است که علیرضا صالحی، رییس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در شرح درباره رأی صادر گردیده، به آن استناد نموده و گفته: کمیسیون ورزشی شورای تامین استان تهران نیز با حضور مسئولین ذیربط و نمایندگان دو باشگاه در تاریخ 26 ، 4 ، 97 تشکیل شد. در این نشست، نماینده تام الاختیار باشگاه استقلال با بیان اینکه تیم در خارج از کشور قرار گرفته است و با وصف کمبود بازیکن و آماده نبودن بازیکنان مراتب انصراف تیم را از انجام مسابقه اعلام که این موضوع طی نامه شماره 5269 مورخه 1، 5،97 مدیر کل محترم امنیتی و انتظامی استانداری تهران به سازمان لیگ اعلام گردیده است.

حالا علیرضا افتخاری، مدیرعامل وقت باشگاه استقلال که با کوتاهی، زمینه این شکست را فراهم نموده، در دفاع از خود گفته: باشگاه بنا به تقاضای سرمربی محترم تیم دو نامه (که تصاویر آن نیز منتشر شد) به سازمان لیگ ارسال و خواستار تغییر زمان سوپرجام گردیده است. پس از اخذ موافقت شفاهی و اولیه باشگاه پرسپولیس مبنی بر برگزاری دیدار در زمانی دیگر که محرومیت نقل و انتقالاتی آنها انتها یافته گردد (که مدیرعامل محترم پرسپولیس نیز در برنامه ورزشی شبکه 2 به آن اشاره نمود) برای مذاکره با دو بازیکن به ترکیه سفر کردم و متاسفانه به جای اعلام پاسخ رسمى به باشگاه، در جلسه شورای تامین که نماینده باشگاه حضور داشت، آقایان با منتفی کردن بازی سوپرجام 3 روز قبل از برگزاری، مانع از بازگشت تیم به تهران شدند و خود اقدام به اعلام نتیجه کردند که باتوجه به مستندات باشگاه، قابل پیگیرى در CAS مى باشد.

کسی نیست به افتخاری بگوید که اخذ موافقت شفاهی از پرسپولیس، سندی بر برگزار نشدن بازی نیست! در این روزگار، حتی در لیگ محلات هم تیم ها خودشان تصمیم نمی گیرند که مسابقه ای را لغو یا برگزار نمایند. طبیعی است که لغو بازی سوپرجام هم باید از سوی سازمان لیگ اعلام می شد نه باشگاه پرسپولیس.

البته که پیش از این سابقه داشته که مسائل در فوتبال حتی ساده تر از این هم حل گردیده اما این دلیل خوبی برای ادامه یک رویه اشتباه نیست.

باشگاه استقلال باید بپذیرد که در ماجرای سوپرجام، کوتاهی هایی داشته و هنوز هم با مطرح کردن بحث شکایت به CAS مسیر اشتباه خود را ادامه می دهد. در حالی که شاید راه های بهتری برای آرام کردن دل طرفداران هم باشد. مثل تمرکز و یکدل شدن برای نتیجه گیری در آسیا و صعود به مرحله بعدی که به خاطر تحققش قهرمانی سوپرجام از دست رفت.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 776

به "استقلال می تواند به CAS شکایت کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقلال می تواند به CAS شکایت کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید