تقلای لندن برای نزدیک شدن به دولت جدید بایدن

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رفاقت نزدیک بوریس جانسون و دونالد ترامپ با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا به دردسری تازه برای دولت لندن و سوژه داغ رسانه ها تبدیل شده، مقامات جزیره در کوشش هستند تا با تکیه بر روابط راهبردی دو کشور و در اوج وابستگی به همکاری های مالی در آستانه خروج از اتحادیه اروپا، از این مخمصه نجات پیدا نمایند.

تقلای لندن برای نزدیک شدن به دولت جدید بایدن

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس می گوید که رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای پیشبرد سیاست خارجی کاخ سفید، متحد و دوست قابل اعتمادتری غیر از انگلیس پیدا نخواهد کرد.

دومینیک راب روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز افزود: ما با دولت جدید آمریکا رابطه بسیار قوی خواهیم داشت و درباره فرصت های جدید همکاری هیجان زده ایم.

وی مطرح نمود که دو کشور در مورد طیف وسیعی از مسائل روابط دوجانبه و چند جانبه از جمله تغییرات آب وهوایی، مقابله با بحران کرونا و امنیت خاورمیانه اشتراک نظر دارند و می توانند با یکدیگر همکاری نمایند.

وزیر امور خارجه انگلیس با این حال پاسخ قانع نماینده ای در مورد به کار گیری زبان محتاطانه ای که برای تبریک پیروزی بایدن به کار برد ارائه نکرد. وی دیروز با صدور بیانیه ای در مورد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته بود: در حالی که هنوز بعضی فرایندها ادامه دارد، اما روشن است که جو بایدن پیروز است.

این در حالیست که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مدعی تقلب و فساد در انتخابات شده و میخواهد تا موضوع را به دیوان عالی ارجاع دهد. راب در پاسخ به سووال مجری اسکای نیوز که آیا با استفاده از لفظ بعضی فرایندها منظور خاصی داشته ادعا کرد: ما باید احتیاط و حساسیت ها را رعایت کنیم. مایل بودیم تا به فرآیند شمارش آراء احترام بگذاریم.

جو بایدن با کسب 290 رای الکترال در برابر تنها 214 رای دونالد ترامپ، به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد و خانم کامالا هریس نیز به عنوان اولین زن، به عنوان معاون رئیس جمهوری این کشور برگزیده شد.

این نامزد حزب دموکرات در سومین دور نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در انتخاباتی نفس گیر ابتدا با هم حزبی های خود به رقابت برخاست و خاتمه در ماه اوت به عنوان نامزد رسمی این حزب برای رقابت با دونالد ترامپ رئیس جمهوری چهل و پنجم و نامزد حزب جمهوریخواه برگزیده شد.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس دیشب با صدور بیانیه ای، آمریکا را مهم ترین شریک کشورش خواند و افزود: بی صبرانه منتظرم تا در مورد اولویت های مشترکمان، از تغییرات آب و هوایی تا مسائل تجاری و امنیتی با دولت جدید آمریکا همکاری کنم.

این در حالیست که رابطه نزدیک جانسون و ترامپ از یک سو و مخالفت بایدن با سیاست های تند لندن در فرایند خروج از اتحادیه اروپا از سوی دیگر به سوژه داغ رسانه های انگلیسی تبدیل شده است.

بایدن که از پیشینه ای ایرلندی برخوردار است و احتمال زیادی می رود که در اولین مسافرت خارجی به این کشور سفر کند، به جانسون هشدار داده بود که این کشور باید به توافق آدینه نیک احترام بگذارد یا توافق تجاری جداگانه ای با آمریکا در کار نخواهد بود.

او سپتامبر (شهریور) گذشته در توئیتی نوشت: نمی توانیم اجازه دهیم پیمان آدینه نیک که صلح را به ایرلند شمالی بازگرداند در نتیجه برگزیت آسیب ببیند. هر گونه توافق تجاری بین آمریکا و انگلیس باید منوط به احترام به این پیمان و جلوگیری از بازگشت به مرز سخت باشد، همین و بس.

در همین حال نشریه دیلی میل گزارش داد که دفتر نخست وزیری انگلیس برای اولین تماس تلفنی رهبران دو کشور در حال برنامه ریزی است. این در حالیست که به گفته یکی از منابع نزدیک به حزب دمکرات آمریکا، اظهارنظر نژادپرستانه جانسون در مورد باراک اوباما، کار را برای روابط صمیمانه دو طرف سخت نموده است.

این منبع که نامش فاش نشده به ساندی تایمز گفته است: دمکرات ها جانسون را متحد خود نمی دانند. از نظر آن ها انگلیس متحد آمریکاست اما رابطه ویژه ای میان بایدن و جانسون در کار نخواهد بود.

مقامات لندن امیدوارند که از فرصت برگزاری نشست گروه 7 در لندن و کنفرانس تغییرات آب و هوایی در گلاسکو روابط جانسون با رئیس جمهوری منتخب آمریکا را ترمیم نمایند.

ملکوم ریفکیند وزیر امور خارجه اسبق انگلیس می گوید: اینکه لندن و واشنگتن رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند شانسی نیست بلکه ما ارزش ها و اهداف مشترکی داریم.

وی در گفت وگویی با یک شبکه تلویزیونی انگلیس، با بیان این پرسش که اگر انگلیس نزدیکترین متحد آمریکا نباشد چه کسی خواهد بود؟ کشوری مانند فرانسه را مثال زد و افزود که از زمان ریاست جمهوری شارل دو گل، پاریس از واشنگتن فاصله گرفته چون نمی خواهد آنها در امور اروپا دخالت نمایند.

وزیر امور خارجه اسبق انگلیس با اشاره به پیشینه ایرلندی بایدن افزود که او ممکن است با بعضی از سیاست های جانسون در مورد برگزیت موافق نباشد اما دو طرف در رابطه با طیف وسیعی از مسائل و تحولات بین المللی اشتراک نظر دارند. چنانچه به گفته او جانسون هم در این مدت نشان داد که در رابطه با تغییرات آب و هوایی، سازمان جهانی بهداشت، ناتو و توافق های چند جانبه با ترامپ هم عقیده نیست.،ایرنا

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 44401

به "تقلای لندن برای نزدیک شدن به دولت جدید بایدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقلای لندن برای نزدیک شدن به دولت جدید بایدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید