ثبت جهانی یزد در یونسکو به تاخیر افتاد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، آنالیز تکمیلی پرونده شهر تاریخی یزد با هدف ثبت در فهرست میراث جهانی، پس از حمایت چهار کشور و طرح سوال ازسوی بعضی کشورهای دیگر، به صبح روز یکشنبه (18 تیر) موکول شد.

ثبت جهانی یزد در یونسکو به تاخیر افتاد

به گزارش خبرنگاران، غروب روز شنبه (17 تیر) پس از آنالیز پرونده های میراث طبیعی و تاریخی بعضی کشورهای شرکت کننده در اجلاس میراث دنیای یونسکو، خاتمه نوبت به پرونده شهر تاریخی یزد از ایران رسید که با اعلام نظر بعضی کشورها درباره این پرونده، ادامه آنالیز آن و رسیدن به نتیجه نهائی به صبح فردا (یکشنبه 18 تیر) موکول شد.

در ابتدای جلسه نماینده ایکوموس بین الملل، پس از تمجید از پرونده بافت تاریخی یزد و اقداماتی که ایران برای این شهر تاریخی انجام داده است، به موقعیت جغرافیایی، ویژگی ها و استفاده هوشمندانه از منابع محدود طبیعی در منطقه یزد اشاره نمود و گفت: این اقدامات گویای مدیریت در استفاده از آب و قنات ها در این شهر است.

او اضافه کرد: ویژگی هایی مانند حمام، بادگیر و خانه های ساخته شده از گِل و حتی موقعیت قرارگیری باغ دولت آباد یزد که در پرونده زنجیره ای باغ های ایران چند سال گذشته در فهرست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده، خود از ویژگی هایی است که یزد را برای ثبت در فهرست میراث دنیای منحصر به فرد می نماید.

وی در ادامه با بیان این که یک سری پرونده های مستندسازی در پرونده یزد ناقص هستند که احتیاج به همکاری بیشتر ایران برای تکمیل این اطلاعات دارند و باید آن ها نیز آماده شوند، ادامه داد: برای تکمیل این اطلاعات باید معیارهای 3، 4 و 5 از میان معیارهای یونسکو تکمیل تا این نواقص نیز رفع شوند.

در ادامه نماینده کشور جمهوری آذربایجان درباره پرونده یزد اظهار کرد: یزد نمونه کامل معماری همگون است. مدیریت منابع آبی در این منطقه کویری با ویژگی هایی مانند حمام، بادگیر، مناره و ساباط منحصر به فرد هستند، پیشنهاد می کنم با توجه به اینکه این شهر تاریخی همه ویژگی ها را دارد علی رغم صحبت های مطرح شده از سوی ایکوموس یزد در فهرست میراث دنیای به ثبت برسد.

نماینده کشور کویت نیز با اشاره به اینکه ایران اشتراکات تاریخی و فرهنگی زیادی با این کشور دارد، بیان نمود: شهر تاریخی یزد یک شهر منحصر به فرد است. استفاده از خاک برای ساختن خانه ها، مدیریت آب، باغ، ایجاد قنات می توانند معیارهای 3، 4 و 5 یونسکو برای ثبت دنیای شهر تاریخی یزد را هموار کنندف قویا پیشنهاد می کنم این شهر در فهرست میراث دنیای به ثبت برسد.

همچنین نماینده ترکیه با اشاره به معماری سنتی، بازار، مساجد، موزه، معبد زرتشتیان و دیگر محوطه های تاریخی شهر تاریخی یزد در این اجلاس اظهار کرد: یزد شهری است که تماما از خاک ساخته شده و آمیزه ای از روش های سنتی را در خود دارد. گرچه بعضی از مدارک این پرونده ناقص هستند اما آن نباید مانع از ثبت دنیای یزد گردد.

او اضافه کرد: این شهر دارای معماری های منحصر به فرد و ارزشمند دنیای است، ما از ثبت دنیای این شهر کاملا حمایت می کنیم.

نماینده کشور ویتنام نیز با تشکر از کوشش ایران برای ثبت این شهر تاریخی در فهرست میراث دنیای سوالاتی درباره نحوه خدمات به گردشگران برای بازدید از این شهر مطرح نمود، که ایران باید به آن سوالات نیز پاسخ دهد.

نماینده تونس نیز تاکید نمود که از ثبت شدن این شهر تاریخی در فهرست میراث دنیا یونسکو حمایت می نماید.

در ادامه جلسه امروز -شنبه 17 تیر- چهل و یکمین اجلاس میراث دنیای یونسکو که در شهر کراکوف لهستان در حال برگزاری است، رییس جلسه تاکید نمود که باتوجه به این که هشت کشور دیگر از جمله کره، قزاقستان، کرواسی، پرتغال، زیمبابوه، بورکینافاسو و لبنان درخواست صحبت درباره پرونده شهر تاریخی یزد از ایران را دارند، آنالیز این پرونده به صبح فردا (یکشنبه) 18 تیر موکول می گردد.

به گزارش خبرنگاران، پیش از سفر نمایندگان ایران به چهل و یکمین اجلاس دنیای یونسکو ، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به سه ایرادی که یونسکو در چند ماه اخیر از پرونده یزد گرفته و پاسخ هایی که ایران به این ایرادات داده بود، کوشش کرد تا ذهن ها را در صورت رد شدن این پرونده در اجلاس سال جاری آماده کند.

گزارش از: سمیه ایمانیان

بانیما

قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 17734

به "ثبت جهانی یزد در یونسکو به تاخیر افتاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی یزد در یونسکو به تاخیر افتاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید