خشم و نحوه کنترل آن

به گزارش مجله کامپیوتر، در این مقاله به چرایی مضر بودن خشم برای سلامتی می پردازیم.

خشم و نحوه کنترل آن
همه ما می دانیم که خشم چیست و آن را احساس نموده ایم، چه به عنوان یک ناراحتی مبهم و یا به عنوان خشم کامل. خشم از جمله احساساتی است که ارتباط مستقیمی با سلامتی انسان دارد و مهارت کنترل خشم می تواند از اثرات آن بکاهد.

چرا خشم برای سلامتی مضر است؟افزایش ضربان قلب، میزان تنفس، فشار خون و سطح استرس نتیجه اولیه آن است. هنگامی که خشم شدید و بدون کنترل باشد، تغییرات متابولیک بدن را در پی دارد که در طول زمان نه تنها سلامت، بلکه کیفیت کلی زندگی را هم تحت تاثیر قرار می دهد. خشم کنترل نشده می تواند باعث بسیاری از بیماریها گردد، از جمله:

حمله قلبی

سکته مغزی

کاهش ایمنی بدن

مسائل پوستی

بی خوابی

فشار خون بالا

مسائل گوارشی

اضطراب و افسردگی

میگرن

و بسیاری از احساسات منفی

حتما شما هم متوجه شده اید که مهم نیست چه میزان و چند بار به خودتان یادآوری کنید که عصبانیت خوب نیست، اما زمانی که خشمگین می شوید، نمی توانید آن را کنترل کنید. همه ما از دوران کودکی فقط یاد گرفته ایم که نباید عصبانی شویم اما سوال اصلی این است هنگامی که این رعد و برق از احساسات به سراغ شما می آید چگونه کنترل خشم داشته باشیم. ما به یاری تکنیک های خاصی که به کنترل خشم یاری کند احتیاج داریم.

اجازه دهید آنها را یاد بگیریم و خشم و استرس خود را مدیریت کنیم تا کیفیت کلی سلامت و زندگی ما بهبود یابد.

خشم کنترل نشده می تواند باعث بسیاری از بیماریها گرددشش نکته برای کنترل خشم از طریق برخورد با بی قراری بدن و فکر:

1) احساسات شما با غذایی که می خورید مرتبط استآیا متوجه شده اید که در روزهای خاص احساس آرامش می کنید و در بعضی از روزها خیلی بی قرار هستید؟ غذایی که می خورید تا حد زیادی بر فکر و احساسات شما تاثیر می گذارد. انواع خاصی از غذاها باعث بی قراری و تنش در فکر و بدن می گردد. اجتناب از چنین مواد غذایی که شامل مواد غذایی غیر گیاهی، تند و چرب هستند، به شما در کنترل خشم یاری می نماید.

2) از تاثیر استراحت کامل غافل نشویدچه احساسی دارید اگر شب قبل خوب نخوابیده باشید؟ آیا معمولا عصبانی هستید؟ خستگی و بی قراری در بدن شما ممکن است منجر به استرس، تنش و تحریک فکر گردد. خوابیدن برای حداقل 6 تا 8 ساعت در روز برای کنترل خشم و آرامش لازم است.

3) انجام حرکات یوگاده تا پانزده دقیقه یوگا یاری خواهد نمود که تنش و بی حالی در بدن و فکر شما از بین برود و به کنترل خشم شما یاری کند. مزیت یوگا به سایر تمرینات ورزشی هماهنگی تنفس با حرکات بوده و سطح انرژی شما را افزایش می دهد.

4) نفس عمیق مداوم، پاد زهر خشمچندین نفس عمیق بلافاصله به شما یاری می نماید تا خشم خود را کنترل کنید. لحظه ای که عصبانی می شوید، چشمان خود را ببندید، چند نفس عمیق بکشید و تغییر شرایط فکری خود را مشاهده کنید. نفس عمیق استرس را آزاد نموده و فکر شما را آرام می نماید.

5) تاثیر مراقبه بر کنترل خشمانجام فرآیند مراقبه یا مدیتیشن فقط چند دقیقه طول می کشد، اما بلافاصله شما را آرام تر و خشم شما را کنترل می نماید.

6) فنون تسلط بر فکر روزانهتمرین منظم یوگا و توجه به غذا به حل بی قراری یاری می نماید، اما چگونه می توان یک حالت آرام و متعادل از فکر را حفظ کرد؟ تفکر منظم پاسخ شماست. فقط روزانه 20 دقیقه مدیتیشن و تفکر مثبت، برای کل روز کافی است. شما متوجه خواهید شد که حتی اگر عصبانی باشید، سریعتر آرام می شوید.

خشم کنترل نشده می تواند تاثیرات منفی بر جسم و بدن و به طور کلی کیفیت زندگی و ارتباط خانوادگی داشته باشد. یادگیری روش های کنترل خشم به صورت مثبت برای کاهش این احساس ویرانگر بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: حوزه نت

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 66208

به "خشم و نحوه کنترل آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشم و نحوه کنترل آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید