زن، قلب خانواده ، ورزش تنها راه فرار از افسردگی بانوان خبرنگاران

به گزارش مجله کامپیوتر، زنان باید به جسم و ذهنشان به یک اندازه اهمیت بدهند. ورزش یکی از راه های رسیدن به سلامت و نشاط بانوان است.

زن، قلب خانواده ، ورزش تنها راه فرار از افسردگی بانوان خبرنگاران

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، هانیه مختاری- شاید زمانش را پیدا ننموده شاید هم فکر میکند ورزش صرفا برای افرادیست که تناسب اندام ندارند شاید هم نمیداند از کجا باید آغاز کند. در چشمانش خستگی موج میزند و خبری از نشاط زنانه نیست. باید راه ها برایش هموار گردد البته که همت هم نباید دست کم گرفته گردد. زنان باید به جسم و ذهنشان به یک اندازه اهمیت بدهند. ورزش یکی از راه های رسیدن به سلامت و نشاط بانوان است.

عقل سالم در بدن سالم است

راه پیشرفت انسان که همراه با تفکر و آرامش صورت می پذیرد، مستلزم وجود بدنی سالم است. ورزش به عنوان عاملی ضروری برای سلامتی جسمانی و روانی شناخته شده است و میزان مشارکت عمومی مردم و زنان در ورزش، وضعیتی به مراتب بهتر از میزان مشارکت مردم در کشور های دنیا سوم دارد. شاید جای آن باشد که یکبار دیگر به این نکته اشاره نمود که ورزش موجب کاهش فشار خون، پایین آوردن تعداد ضربان قلب و افزایش ظرفیت هوازی همراه با کاهش درصد چربی بدن، جلوگیری از پوکی استخوان و سبب تقویت آن ها می گردد. مغزی که انرژی های منفی را از خود دور نموده باشد، خون کافی دریافت نموده باشد، شادمانه بیاندیشد، سبکبالانه به پرواز درآید و از فرایند زندگیش احساس رضایت کند، قطعا بهتر کار خواهد نمود. منظم تر خواهد اندیشید و پیروز تر قدم بر خواهد داشت.

سوگل کاوسی کارشناس روانشناسی درباره رابطه ورزش و تحرک بر درمان افسردگی می گوید:ورزش داروی افسردگی است. اگر روزانه 15 دقیقه بدویم خطر ابتلا به افسردگی ماژور را 25 درصد کاهش میدهیم. ورزش روی افسردگی نقش درمانی دارد و دوز آن را پایین می آورد و همچنین افسردگی خفیف را هم درمان می نماید. اگر تمرینات ورزشی را مرتب انجام دهیم خلق و خویمان به طرز قابل ملاحظه ای بهتر میگردد و با انجام یکسری تمرینات ورزشی احساس طراوت و تازگی می کنیم این ها خودش مثل یک مسکن است که درد را آرام می نماید.

عاطفه محراب بیگی کارشناس ورزش شهفرایندی بانوان و رقابت های ورزشی شهرداری منطقه 4 تهران در مصاحبه با خبرنگاران:بی تحرکی موجب افزایش چاقی و اضافه وزن میگردد و در آخر زمینه ساز مرگ زودرس میگردد...

کم تحرکی یکی از عوامل چربی خون است و یکی دیگر از مهمترین بیماری ها از چاقی شدید دیابت هست که از آن به عنوان مرگ خاموش یاد می گردد. از دیگر مضرات ورزش نکردن در طولانی مدت میتوان به کمردرد و پادرد نیز اشاره نمود.

برای بانوان چه نوع ورش هایی را توصیه میکنید؟ ورزشی که به یک خانم 30 ساله میدهند با خانمی که 60 ساله هست متفاوت است. چون بالا رفتن سن ما شاهد بیماری هایی همچون پوکی استخوان هستیم. ورزش مناسب برای یک خانم 30 ساله، ایبروبیک، شنا، آمادگی جسمانی، کوه نوردی، است در رابطه با یک خانم 60 ساله هم قطعا برایش ورزش های پر جنب و جوش ممنوع است. یکی از ورزش هایی که به آن ها توصیه مینمایند پیلاتس هست.

مهمترین انگیزه برای ورزش کردن را چه میندانید؟ از مهمترین انگیزه ها میتوان به کاهش وزن و داشتن اندام مناسب و سلامتی اشاره نمود. بیماری های قلبی، فشار خون، پوکی استخوان با ورزش کنترل میشوند.

آیا تا کنون برای ورزش و سلامت بانوان تدابیری دیده شده؟ بله. سازمان ورزشی شهرداری تهران برای بی تحرکی بانوان یک فضای ورزشی تهیه نموده است. بیشتر از 10 سال است که ایستگاه ورزش شهفرایندی داریم. یک مربی با یکی از مدارک ایروبیک یا آمادگی جسمانی و... در هر ایستگاه وجو دارد تا به بانوان در این زمینه یاری کند.

کار های داخل خانه کالری کمی میسوزاند و جای ورزش را برای بانوان نمیگیرد و کاری خسته نماینده است، اما ورزش نشاط آور هست. در ثانی در کار های خانه همه اندام ها درگیر نیست، ولی در ورزش همه اندام ها درگیر می گردد و ناخودآگاه برای مدتی هم که شده مشغله ها و دغدغه ها از انسان دور می گردد.

از ایستگاه های صبحگاهی چه خبر؟

در این ایستگاه های صبحگاهی بانوانی هستند که اکثرا به تنهایی زندگی مینمایند و اتفاقا همین ایستگاه ها باعث شده آن ها از خانه بیرون بیایند و با بقیه معاشرت نمایند از دلتنگی هایشان کم نمایند و به سلامت روحشان بیافزایند. در این ایستگاه ها مشاهده کردیم امید به زندگی بین افراد بالاتر میرود مثلا یک خانم آلزایمری در ایستگاه تربیت بدنی داشتیم که 80 ساله است و همه فرزندانش خارج از کشور هستند و همسرشان فوت شده. ایشون که توانایی راه رفتن نداشتند و آلزایمرشان رو به پیشرفت بود با همت مربی دلسوز ایستگاهشان و به یاری بانوان پارک با آلزایمرش مقابله کرد. در یکی دیگر از ایستگاه ها، یک خانم که یکبار هم سکته نموده بودند و پرستار از ایشان مراقبت میکرد هر روز به صورت فیزیوتراپی در پارک به یاری پرستارش و یکی از مربی ها راه میرفت و من بهبودش را به چشمم دیدم. حتی خانمی 87 ساله بین جوانان یکی از ایستگاه ها هستند که با روحیه بسیار خوب دست و پای سالمی برای خودش نگهداشته است.

این ها نشان از آن است که نه تنها جوانان بلکه افراد میانسال و سالخورده هم نباید انگیزه اشان را در ورزش و حفظ سلامت خود از دست دهند. باید امید داشت و آغاز کرد. باید برای فرداهایمان روی بدنی سالم سرمایه گذاری کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 53183

به "زن، قلب خانواده ، ورزش تنها راه فرار از افسردگی بانوان خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زن، قلب خانواده ، ورزش تنها راه فرار از افسردگی بانوان خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید