زینب پاشا چگونه ناجی مردم فقیر شد؟، روایتی از رشادت های یک شیرزن در زمان ناصرالدین شاه

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مهدی صالحیار نویسنده و کارگردان نمایش زینب پاشا درباره جزئیات این نمایش و علت ساخت آن صحبت کرد.

زینب پاشا چگونه ناجی مردم فقیر شد؟، روایتی از رشادت های یک شیرزن در زمان ناصرالدین شاه

مهدی صالحیار نویسنده و کارگردان نمایش زینب پاشا از شهر تبریز که در بخش خیابانی سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به اجرا می رود، در گفت و گو با خبرنگار گفت: نمایش زینب پاشا مربوط به زندگی تاریخی زینب پاشا است که در زمان ناصرالدین شاه در تبریز زندگی می کرد، با توجه به شرایط اقتصادی سیاسی آن دوران که مردم ایران در قحطی و فقر زندگی می کردند، برخی بازاری ها از شخص شاه دستور داشتند تا مواد اولیه را احتکار کنند تا در زمستان با قیمت بالاتری بفروشند.

وی با بیان اینکه زینب پاشا با چند تن از زنان تبریزی قیام و انبار های احتکار شده را برای مردم خالی کردند، گفت: من این داستان را دست مایه نمایشنامه قرار دادم و باز یهای فرمیک و حرکتی نیز به آن اضافه کردم تا به اثر نمایشی تبدیل شود.

صالحیار درباره نمایش هایی که از سنت شهر ها می گوید،گفت: بسیاری از گروه های نمایشی در شهر های مختلف نمایش های آیینی اجرا می کنند که البته بسیاری از مردم شهر درباره آن آیین و سنت ها نمی دانند به همین علت این کار نیاز به پژوهش دارد و زمانی که وارد جشنواره ها می شوند فرصتی برای معرفی این آیین پیدا می کنند. متاسفانه در شهر هایی که این نمایش ها تولید می شود، ساماندهی شکل نمی گیرد و باید از مدیران تئاتر استان ها که بستری برای اجرای اینگونه نمایش ها برای مردم شهر ها فراهم نمی کنند، گلایه کرد.

او ادامه داد: برای نمونه مردم تبریز فقط نام زینب پاشا را شنیده اند، ولی درباره شخصیت و تاریخچه او چیزی نمی دانند و همین طور آیین های هر شهر که از کجا نشأت گرفته و وارد زندگی مردم شده که متاسفانه برای مردم بومی مناطق معرفی نشده است. بهتر این است که علاوه بر اجرای این نمایش ها در جشنواره ها، سیاستی در نظر گرفته شود تا آثار آیینی در خود شهر ها و در قالب جشنواره اجرا داشته باشند.

کارگردان نمایش زینب پاشا درباره آماده سازی نمایش برای اجرا گفت: نمایش زینب پاشا را از اردیبهشت امسال آغاز کردم و تولید آن تا شهریور زمان برد، امسال کمی از نمایش های آیینی فاصله گرفتم و بر آثار تاریخی متمرکز شدم. احساس کردم که موضوع زینب پاشا با جامعه امروز ما مرتبط است و باید بیان شود.

صالحیار درباره استقبال تماشاگران از نمایش های خیابانی گفت: فکر کردم به دلیل سردی هوا تماشاگران برای تماشای نمایش ها نیایند، اما مردم آمدند و خوشبختانه به دلیل موسیقی سنتی کار و موضوع نمایش به تماشا ایستادند.

گفتنی است سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از تاریخ 10 لغایت 20 بهمن ماه به دبیری نادر برهانی مرند برگزار می شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا، مکزیک و کوبا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 21417

به "زینب پاشا چگونه ناجی مردم فقیر شد؟، روایتی از رشادت های یک شیرزن در زمان ناصرالدین شاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زینب پاشا چگونه ناجی مردم فقیر شد؟، روایتی از رشادت های یک شیرزن در زمان ناصرالدین شاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید