سوغات مونته نگرو؛ کشور سواحل بی نظیر

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مونته نگرو یکی از مقصدهای گردشگری محبوب اروپایی، سوغاتی های متنوعی دارد. از بهترین خوراکی های بومی تا کلاه های سنتی را می توانید به عنوان یادگار سفر از بازارها و مراکز خرید مونته نگرو بخرید.

سوغات مونته نگرو؛ کشور سواحل بی نظیر

مونته نگرو کشوری کوچک در اروپا است و در سواحل دریای آدریاتیک قرار گرفته است. این کشور را بیش از هر چیز به خاطر گردشگاه های ساحلی و طبیعت زیبایش می شناسند. امروزه این کشور منطقه بالکان، رفته رفته به یکی از محبوب ترین منطقه ها تفریحی اروپا تبدیل می شود. علاوه بر این، شهروندان روسیه و کشورهای اروپای شرقی بدون ویزا می توانند به این کشور سفر کنند که همین مسئله باعث شده بسیاری از اهالی این کشورها، روی مونته گرو به عنوان یک مقصد تفریحی عالی حساب کنند.

اگر شما هم برای سفر به مونته نگرو برنامه ریزی می کنید، بد نیست که قبل از سفر با سوغات و محصولات بومی این کشور آشنا شوید تا بتوانید پس از بازدید از جاهای دیدنی مونته نگرو، بهترین هدایا و سوغات را برای دوستان و عزیزان خود خریداری کنید.

پنیرهای محلی

به دلیل اینکه آشپزی ایتالیا تاثیری قابل توجه بر آشپزی و آداب و رسوم غذا خوردن در این منطقه داشته است، با قدم زدن در بازارها و سوپرمارکت ها خیلی زود متوجه می شوید که انواع پنیر در این کشور بسیار رایج است. بعضی از انواع پنیر را می توانید بسته بندی کنید و به شهر و دیار خود ببرید، ولی بعضی از انواع آن قابلیت حمل و نقل ندارد و فقط از فرصت حضور در این کشور باید استفاده کنید و این پنیرهای لذیذ را امتحان کنید. انواع پنیر خشک و تر، تازه و کهنه، دودی و نمکی در سوپرمارکت ها و بازارها پیدا می شود. بعضی از مدل های پنیر با انواع سبزیجات معطر مثل جعفری، پاپریکا، ریحان و فلفل طعم دار شده اند.

سوسیس

هر منطقه ای از اروپا که پا بگذارید، انواع فرآورده های گوشتی را تولید می کند که هرکدام عطر و طعم خاصی دارد. سوسیس های محلی مونته نگرو هم معروف است و با طعم های مختلف تهیه می شود. انواع پرادویه با عطر سیر، جزو محبوب ترین سوسیس های این منطقه است. این سوسیس ها در انواع مختلف تازه و خشک تهیه می شوند. البته بعضی از انواع آن ها بسیار پرچرب است و در مصرف آن نباید زیاده روی کنید.

سس آجوار

این سس را در اصطلاح، سالسای صربی می نامند. سسی که از نظر غلظت به سس گوجه شباهت دارد و به طور کلی از چهار ماده غذایی اصلی تهیه می شود. فلفل قرمز، پاپریکا، فلفل دلمه ای قرمز، بادمجان، چیلی و سیر از دیگر موادی است که در تهیه آن مورد استفاده قرار می دهند. این سس انواع مختلفی دارد و نوع آن بستگی به این دارد که از کدام مواد در تهیه آن بیشتر استفاده کنند. مثلا مدلی که گوجه بیشتری دارد و رنگ آن تیره تر است یا نوعی از آجوار که هویج بیشتری دارد یا آجوار پرتغالی. میزان ادویه و تندی این سس ها نیز فرق دارد و اگر نمی توانید سس های تند را نوش جان کنید، بهتر است که قبل از خرید آن ها را امتحان کنید و سسی را که فلفل کمتری دارد، خریداری کنید. این سس بسیار لذیذ است و به راحتی آن را با انواع غذاها می توانید استفاده کنید. به عنوان ساید دیش، سس پاستا و حتی دیپ، کاربرد دارد.

کنسرو ماهی

مونته نگرو به خصوص شهرهای ساحلی زیبایی که دارد، پیوند عمیقی با دریا دارند. در نتیجه تعجبی ندارد که انواع غذاهای دریایی یکی از مهم ترین بخش های رژیم غذایی اهالی این کشور باشند. به همین جهت، انواع ماهیان این منطقه در قالب کنسرو در فروشگاه ها به فروش می رسند. اگر می خواهید ماهی های خاص منطقه را به عنوان سوغات برای دوستان و آشنایان خود ببرید، بهترین انتخاب، کنسرو انواع ماهی است.

مربا

مربا در کشورهای منطقه بالکان بسیار رایج است و حتی برای پذیرایی از مهمان از مربا استفاده می کنند. انواع مربا به خصوص مربای انواع توت یا بری، در این منطقه رایج است و به راحتی آن ها را می توانید در سوپرمارکت ها پیدا کنید. حتی مرباهای محلی که از طریق زنان بومی و در خانه های خودشان تهیه می شود، در فروشگاه های سوغات وجود دارد که می تواند سوغاتی جالبی برای دوستان و عزیزان تان باشد. مربای شاه توت یکی از مرباهایی است که حتما باید تهیه کنید یا سعی کنید در زمان اقامت تان در مونته نگرو حتما آن را امتحان کنید.

شکلات

مونته نگرو را به شکلات نمی شناسند، ولی در بازارها و سوپرمارکت های شهرهای مختلف این کشور شکلات هایی از کشورهای سراسر منطقه بالکان عرضه می شود. تنوع طعم و مدل این شکلات ها مطمئنا توجه تان را جلب می کند و تشویق می شوید که چند نمونه از آن ها را امتحان کرده و برای نزدیکان تان نیز تهیه کنید. عطر و طعم و بافت شکلات های این منطقه با شکلات هایی که ممکن است در پاریس و کشورهای مشابه امتحان کرده باشید، بسیار فرق دارد. بسته بندی های شکلات ها بسیار شیک و با ظاهری مدرن و بعضی از آن ها با حال و هوای قدیمی، برای سوغات و هدیه مناسب است.

راحت الحلقوم

یکی از خوراکی هایی که در سوپرمارکت های مونته نگرو خواهید دید، راحت الحلقوم است که شبیه آن را در ایران نیز در بسیاری از شهرها و استان ها دیده اید. تعجبی هم ندارد که راحت الحلقوم که به عنوان یک شیرینی ترکی شناخته می شود، در مونته نگرو فراوان است، چون آشپزی و رژیم غذایی عثمانی، تاثیر بسیاری بر رژیم غذایی این منطقه گذاشته است. بسته بندی های کوچک و بزرگ و شیک راحت الحلقوم انتخاب خوبی برای دوستداران شیرینی جات است. طعم این شیرینی ها فرق دارد و تنوع بسیاری دارد؛ از لیمو گرفته تا پسته.

زیتون و روغن زیتون

یکی از محصولات مرغوب این ناحیه، زیتون است. زیتون شور یکی از سوغاتی هایی است که معمولا مورد توجه گردشگران قرار می گیرد. روغن زیتون برای مصارف گوناگون خوراکی و آرایشی، در بسته بندی های مختلف در بازارها به فروش می رسد. گرچه مونته نگرو را به زیتون نمی شناسند، کیفیت زیتون و روغن زیتون این ناحیه هیچ دست کمی از بهترین و باکیفیت ترین زیتون دنیا ندارد.

کاپا، کلاه لبه دار سنتی

این کلاه سنتی، از اجزای مختلفی تشکیل شده که هرکدام نمادی از رویدادهای تاریخی این منطقه است. رنگ قرمز، بندهای طلایی و نوار مشکی، هرکدام بخشی از تاریخ این مرزوبوم را یادآور می شود. اگر به جمع آوری لباس های سنتی مردم دنیا علاقه دارید، این کلاه را به عنوان یادگار سفر، خریداری کنید.

به غیر از مورادی که نام بردیم، در فروشگاه های سوغات، محصولات فراوانی پیدا می شود که هدایایی جالب و کم هزینه هستند که دوستان شما را در خاطرات سفرتان شریک می کنند. انواع نقاشی ها و المان های مذهبی، لباس های سنتی، ماگ با طرح جاذبه های گردشگری مونته نگرو و مگنت هایی با تصاویر بومی از دیگر چیزهایی است که می توانید به عنوان یادگار سفر خریداری کنید.

عسل

یکی از محصولاتی که در فروشگاه ها زیاد خواهید دید و فروشندگان بر کیفیت و مرغوبیت آن اصرار دارند، عسل محلی منطقه ها کوهستانی است. فروشندگان معمولا برای متقاعد کردن گردشگران برای خرید عسل، خواص بی شمار آن را بیان می کنند. اگر دوست دارید عسلی مرغوب خریداری کنید، سعی کنید مستقیما از تولیدکنندگان خرید کنید. به این ترتیب هم عسل باکیفیت تری می خرید و هم قیمت مناسب تری بابت آن می پردازید. در منطقه ها کوهستانی و در دهکده ها و روستاهای این منطقه ها می توانید مستقیما از تولیدکنندگان خرید کنید.

چای و دم نوش های گیاهی

در مونته نگرو از دم نوش های گیاهی به وفور به عنوان داروهای سنتی برای درمان مسائل گوناگون استفاده می شود. مثلا دم نوش نعناع برای تقویت دستگاه گوارش و درمان بیماری های مرتبط با دستگاه گوارش یا دم نوش بابونه برای آرامش و رفع اضطراب. اگر به دم نوش های گیاهی علاقه دارید، از فروشگاه ها می توانید انواع آن را خریداری کنید. خواص هرکدام از آن ها معمولا روی بسته بندی دم نوش ها نوشته شده است. ن ظر و تجربیات خود را در خصوص جریان سفر به مونته نگرو با ما و سایر کاربران خبرنگاراندر میان بگذارید.

منبع: کجارو / waytomonte.com / grantourismotravels.com
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 71731

به "سوغات مونته نگرو؛ کشور سواحل بی نظیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات مونته نگرو؛ کشور سواحل بی نظیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید