شانس بالای وجود آب مایع در خارج از منظومه شمسی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ارزیابی های جدیدی که به تازگی بر روی داده های حاصل از رصد سیارات فراخورشیدی انجام شده، نشان می دهد که بسیاری از این سیارات شناخته گردیده، ممکن است حاوی 50 درصد آب باشند. این بسیار بیشتر از آب موجود بر روی زمین است که تنها 0.02 از جرم آن را تشکیل می دهد. مأموریت های فضایی آینده صحت این یافته ها را مشخص خواهند کرد.

شانس بالای وجود آب مایع در خارج از منظومه شمسی

به گزارش خبرنگاران به نقل از The Conversation، پژوهشگران به تازگی اعلام نموده اند که امکان وجود آب در خارج از منظومه شمسی بسیار احتمال دارد. آن ها با آنالیز داده های ارسالی جدید از سوی تلسکوپ فضایی کپلر، دریافتند که الگوی بین اندازه و جرم بسیاری از سیارات شناخته گردیده، حاکی از آن است که این سیارات می توانند تا 50 درصد جرم خود آب داشته باشند.

لازم به ذکر است تنها 0.02 درصد جرم زمین از آب تشکیل گردیده است. آن طور که دانشمندان می گویند، انتظار می رود حدود 35 درصد از تمام سیارات شناخته گردیده ای که بزرگ تر از زمین هستند، منابع سرشاری از آب در سطح خود داشته باشند.

با شروع کشف سیارات فراخورشیدی در سال 1992، دانشمندان مطالعات گسترده ای جهت مشخص امکان شکل گیری حیات بر سطح این سیارات ترتیب دادند. سیارات فراخورشیدی نیز مانند سیارات منظومه شمسی، به دور ستاره منظومه خود می گردند.

پژوهشگران در جریان این مطالعه دریافتند که شمار قابل توجهی از 4000 سیاره فراخورشیدی که تاکنون کشف گردیده اند، ازنظر اندازه سیاره به دو دسته تقسیم می شوند: سیارات با میانگین شعاع 1.5 برابر شعاع زمین، و سیارات با میانگین شعاع 2.5 برابر شعاع زمین.

اکنون گروهی بین المللی از پژوهشگران، پس از تجزیه وتحلیل داده های ارسال گردیده از سوی فضاپیمای گایا، که شامل نتایج اندازه گیری جرم و شعاع این سیارات می گردد، مدلی از ساختار درونی آن ها ارائه داده اند.

لی زنگ (Li Zeng)، از محققین حاضر در مطالعه، می گوید: ما رابطه بین جرم و شعاع سیاره را مورد آنالیز قرار داده، و مدلی طراحی کردیم که می تواند این رابطه را به خوبی شرح دهد.

مدل مذکور نشان می دهد که آن دسته از سیارات فراخورشیدی که شعاعی حدود 1.5 برابر شعاع زمین دارند، با احتمال بیش تری از سنگ تشکیل گردیده اند. این در حالی است که سیارات گروه دوم احتمالاً جهان های آبی هستند. جرم سیارات گروه اول، پنج برابر جرم زمین اعلام گردیده است، اما سیارات آبی سنگین تر بوده و 10 برابر زمین جرم دارند.

لی زنگ شرح می دهد: البته فراوانی این آب به اندازه ای که بر روی سطح زمین می بینیم نخواهد بود. دمای سطح چنین سیاراتی بالغ بر 200 تا 500 درجه سلسیوس است. با توجه به این دمای سطحی بالا، انتظار می رود اتمسفر این سیارات فراخورشیدی از جنس بخار آب بوده و لایه ای از آب مایع در زیر آن در جریان باشد. هر چه که به عمق سیاره نزدیک تر شویم، دمای آب موجود نیز رفته رفته کم تر می گردد، به طوری که پیش از رسیدن به هسته سنگی سیاره، با یخ فشاربالا روبرو خواهیم شد. زیبایی مدل پیشنهادگردیده در این است که ارتباط بین ساختار شیمیایی و حقایق از پیش کشف گردیده درباره این سیارات را به خوبی نشان می دهد.

لی زنگ درنهایت اضافه نمود: داده های ما نشان می دهد که حدود 35 درصد از کل سیارات فراخورشیدی شناخته گردیده که شعاعی بزرگ تر از زمین دارند، باید غنی از آب باشند. این جهان های آبی احتمالاً در پی فرآیندهای مشابهی که در هسته سیارات غول پیکر منظومه ما نیز به چشم می خورد، تشکیل گردیده اند. مأموریت فضایی TESS که به تازگی شروع گردیده است، سیارات بیش تری را شناسایی خواهد نمود. می توان با امیدواری بیان کرد که نسل جدید تلسکوپ های فضایی، مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب، قادر به مشخص ساختار شیمیایی اتمسفر تعدادی از این سیارات خواهند بود. به راستی که اکنون زمان هیجان انگیزی برای آن هایی است که به چنین سیاراتی علاقه دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مهر 1397 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 286

به "شانس بالای وجود آب مایع در خارج از منظومه شمسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شانس بالای وجود آب مایع در خارج از منظومه شمسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید