طرز تهیه اورچاتا؛ نوشیدنی خنک و سنتی مکزیکی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، با تهیه نوشیدنی خنک و محبوب اورچاتا، به کشور زیبای مکزیک سفر کنید و از طعم لذیذ و متفاوت آن لذت ببرید.

طرز تهیه اورچاتا؛ نوشیدنی خنک و سنتی مکزیکی

آیا تا به امروز اورچاتا را امتحان نموده اید؟ این نوشیدنی سنتی از شیر و برنج همراه با دارچین و کمی وانیل تهیه می شود. با خبرنگاران همراه شوید تا طرز تهیه این نوشیدنی لذیذ، شیرین و محبوب مکزیکی را در مجموعه شربت ها و نوشیدنی ها یاد بگیرید.

اورچاتا به گستره وسیعی از نوشیدنی ها با طعم و ظاهر مشابه اطلاق می شود که ماده تشکیل دهنده اصلی آن ها، شیر است. انواع اورچاتا را می توان به صورت سرد یا گرم سرو کرد. از اورچاتا معمولا به اسم یک طعم دهنده برای دیگر نوشیدنی ها مانند قهوه فراپه هم استفاده می نمایند.

اورچاتا در اسپانیا با میوه محلی اویار سلام زرد (tiger nut) درست می شود. این میوه که به آن اسکنو هم گفته می شود، خیس خورده و آسیاب می شود و به اسم پایه این نوشیدنی استفاده می شود. اما پایه این نوشیدنی در کشور مکزیک و دیگر بخش های آمریکا، برنج سفید است. اورچاتا در کشورهای غرب آفریقا مانند نیجریه و اقتصادی با اسم کنو آیا (kunnu aya) شناخته می شود.

تاریخچه اورچاتا

اورچاتا از واژه لاتین اوردیاتا (hordeata) مشتق شده است که خود از کلمه اوردیوم (hordeum) به معنای جو می آید. اورچاتا در واقع به نوشیدنی های سنتی مدیترانه ای بر پایه غلات اشاره دارد و ریشه زبانی آن به شربت بادام هم برمی شود.

قدمت اورچاتا، حداقل به قرن سیزدهم در والنسیا در کشور اسپانیا برمی شود. این نوشیدنی در آن موقع با نام اورچاتا دچوفا (horchata de chufa) شناخته شده و با برنج سفید و پوست درخت دارچین و گاهی وانیل تهیه و همراه با میوه سرو می شد.

انواع اورچاتا

1. اورچاتا دچوفا یا کنو آیا

اورچاتا دچوفا یا کنو آیا، نسخه اصلی نوشیدنی اورچاتا است که با گیاه خیس شده، آسیاب شده و شیرین شده اویار سلام زرد یا اسکنو درست می شود. طبق پژوهش های اجرا شده، این نوشیدنی، منبع غنی پروتئین است.

اورچاتا کماکان در اسپانیا، یک نوشیدنی محبوب به تعداد می آید. این نوشیدنی معمولا به صورت سرد و همراه با یخ در فصل تابستان در کنار شیرینی لذیذ فارتون (farton) سرو می شود. مصرف اورچاتا به جای شیر به افرادی که با لاکتوز مشکل دارند، توصیه می شود.

2. اورچاتا ده آروز (Horchata de arroz)

اورچاتا ده آروز از برنج، وانیل و پوست درخت دارچین تهیه می شود. این نسخه از اورچاتا در مکزیک و گواتمالا از محبوبیت بالایی برخوردار است. در ایالات متحده آمریکا، اورچاتا ده آروز در تاکو فروشی ها و مغازه های بستنی فروشی مکزیکی سرو می شود. این نوشیدنی در بخش آلبارادو (Alvarado) در کشور مکزیک با گل های آزتک ماری گلد یا جعفری گل درشت (Aztec marigold) درست می شود.

اگرچه اورچاتا دی آروز زمانی یک نوشیدنی خانگی به تعداد می آمد، اما امروزه در بعضی کشورها این نوشیدنی را می توان به صورت آماده از فروشگاه خریداری کرد. نسخه پودری فوری اورچاتا ده آروز هم در ایالات متحده آمریکا و کشورهای آمریکای لاتین به فروش می رسد.

3. اورچاتا ده آخون خلی (Horchata de ajonjolí)

اورچاتا ده آخون خلی یا اورچاتای کنجدی از دانه های کنجد آسیاب شده تهیه می شود. این نوشیدنی در پورتوریکو معمولا متشکل از شیره شکر، وانیل، چوب دارچین، آب و دانه های کنجد است. در بعضی دستورالعمل ها، یخ پودری، پودر بادام، شیر، شیر نارگیل، فلفل فرنگی، و و پوست لیمو هم دیده می شود.

4. اورچاتا دملون (Horchata de melón)

در این نسخه از اورچاتا، از دانه های آسیاب شده ملون استفاده می شود.

5. سمیا دخیکارو (Semilla de jicaro)

در کشورهای آمریکای مرکزی از جمله ال سالوادور، نیکاراگوئه، هندوراس و کاستاریکا به اورچاتا، سمیا دخیکارو می گویند. این نوشیدنی از دانه میوه خیکارو، برنج، ادویه، کاکائوی آسیاب شده، دارچین، دانه کنجد، جوز هندی و وانیل تهیه می شود. بادام زمینی، بادام سفید و بادام هندی آسیاب شده هم گاهی در تهیه سمیا دخیکارو به کار می فرایند.

6. اورچاتای اکوادوری

در اکوادور، اورچاتا از ترکیب 18 گیاه مختلف درست می شود.

7. اورچاتا به اسم طعم دهنده

از اورچاتا به اسم طعم دهنده در تهیه بستنی، کوکی و انواع شیرینی و بعلاوه انواع قهوه استفاده می شود.

مواد لازم

برای 4 نفر

  • 1 لیوان برنج سفید دانه بلند شسته شده خام
  • 1 عدد چوب دارچین خردشده
  • 1 لیتر آب گرم
  • نصف پیمانه شیر کامل
  • یک چهارم لیوان شکر
  • 2 قاشق چای خوری عصاره وانیل
  • نصف قاشق چای خوری عصاره بادام
  • نصف قاشق چای خوری پودر دارچین برای تزئین
  • چوب دارچین برای تزئین

طرز تهیه

1. برنج، آب گرم و چوب دارچین خردشده را داخل مخلوط کن بریزید و به مدت 1 تا 2 دقیقه هم بزنید تا زمانی که برنج و دارچین ها خرد و ریز شوند اما به صورت پودر درنیایند.

2. محتویات مخلوط کن را داخل یک ظرف دربسته بریزید و به مدت حداقل 6 تا 12 ساعت در یخچال قرار دهید تا برنج ها خیس بخورند.

3. ترکیب برنج و دارچین را از یک صافی ریز رد کنید تا برنج ها و خرده چوب های دارچین کاملا از نوشیدنی جدا شوند. سپس شیر، عصاره وانیل و عصاره بادام را به آن بیفزایید.

4. شکر را در آخرین مرحله به آن اضافه کنید و 1 دقیقه دیگر هم بزنید تا کاملا یکدست شود.

5. اورچاتا را همراه با چوب دارچین، پودر دارچین و تکه های یخ سرو کنید.

نکات مهم در تهیه اورچاتا

  • شما می توانید برنج را از قبل خیس کنید تا در مخلوط کن، راحت تر خرد شود. برنج را از قبل از آغاز تهیه اورچاتا، آبکشی کنید.
  • ترکیب آب، برنج و دارچین را حداقل به مدت 4 ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شود.
  • اورچاتا را در یک ظرف بسته در یخچال می توان به مدت یک هفته نگهداری کرد. شما بعلاوه می توانید اورچاتا را در فریزر به مدت یک ماه نگه دارید.
  • طعم چوب دارچین خردشده در حین خیس خوردن برنج با آب در یخچال، کاملا به خورد اورچاتا می رود و مزه ای خارق العاده خلق می نماید.
  • پودر دارچین را جایگزین چوب دارچین نکنید. زیرا پودر دارچین روی سطح اورچاتا جمع می شود و یک لایه دارچینی تشکیل می دهد که برای هیچ کس خوشایند نیست.
  • برای شیرین کردن اورچاتا می توان به جای شکر از عسل یا شیره افرا استفاده کرد.
  • اورچاتا را حتما با تکه های یخ سرو کنید.
  • شما می توانید بادام خردشده را هم در مرحله اول به برنج و چوب دارچین خردشده بیفزایید تا اورچاتا طعم لذیذتری به خود بگیرد. برای این اندازه اورچاتا، نصف پیمانه یا 50 گرم بادام خردشده کافی است.
  • به جای عصاره بادام، می توان از پودر بادام استفاده کرد.
  • برای تهیه نسخه گیاهی اورچاتا می توان به جای شیر از شیر بادام استفاده کرد.

ویدیو

دانلود ویدیو 720p | 360p

سفر به مکزیک با طعم اورچاتا

نوشیدنی شیرین و مقوی اورچاتا با طعم لذیذ دارچین و بافت نرمی که برنج به آن اعطا می نماید، یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در کافه ها و غذاخوری های مکزیک به تعداد می آید. امکان ندارد که کسی این نوشیدنی را امتحان کند و عاشق آن نشود.

با تهیه این نوشیدنی اصیل و ساده در آشپزخانه، خود را در یک روز آفتابی در یکی از کافه های قدیمی مکزیک تصور کنید. به محض مزه کردن اورچاتا، تمام وجودتان خنک خواهد شد. طعم و ظاهر منحصربه فرد اورچاتا قطعا شما را شگفت زده خواهد نمود.

اگر پیروز به تهیه این نوشیدنی لذیذ مکزیکی از مجموعه شربت ها و نوشیدنی های خبرنگاران شدید، حتما تجربه خود را زیر همین مقاله برای ما بنویسید و عکس های خود را با تگ کردن خبرنگاران در اینستاگرام (@)، با ما به اشتراک بگذارید.

مجله شرقیا

مجله شرقیا | مجله آموزشی و اطلاع رسانی تحصیلی
منبع: کجارو / foodnetwork.com / tastesbetterfromscratch.com / allrecipes.com / books.google.co.uk
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 60503

به "طرز تهیه اورچاتا؛ نوشیدنی خنک و سنتی مکزیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه اورچاتا؛ نوشیدنی خنک و سنتی مکزیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید