عکس، کشف دو تابوت سفالی در جوبجی رامهرمز

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه گفت: فصل دوم عملیات نجات بخشی محوطه باستانی جوبجی به سرپرستی میثم حسین زاده ازسوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان از ابتدا پائیز امسال شروع که کاوش های فصل اخیر در این محوطه تاریخی منجر به نمایان شدن دو تابوت سفالی شد.

عکس، کشف دو تابوت سفالی در جوبجی رامهرمز

عاطفه رشنویی ادامه داد: باتوجه به فراهم بودن شرایط انجام آزمایش های اولیه در مجموعه میراث جهانی و موزه هفت تپه، بنا بر درخواست سرپرست تیم کاوش، گروه باستان شناسی پایگاه به سرپرستی مهدی عالی پور به محل کاوش اعزام شدند و پس از انجام عملیات نجات بخشی در محوطه، دو تابوت سفالی با رعایت استاندارهای حفاظتی لازم برای انجام مطالعات اولیه، بازسازی و حفاظت های لازم، به موزه هفت تپه منتقل شدند.

در این خصوص، مهدی عالی پور، سرپرست تیم نجات بخشی و حفاظت تابوت ها نیز بیان کرد: از ابتدا این کاوش نجات بخشی تنها یک تابوت نمایان شده بود که پس از استقرار تیم و انجام اقدامات اولیه مطالعه و حفاظت و آزادسازی تابوت نخست، تابوت دیگری نیز در پشت آن نمایان شد.

او افزود: باتوجه به شرایط بد آب هوایی، سبک سازی تابوت ها در محل کاوش انجام نشد و تابوت ها به صورت کامل بلوک برداری و به محل مطالعه (موزه هفت تپه) منتقل شدند.

سرپرست تیم نجات بخشی و حفاظت این تابوت ها در توضیح اقدامات آینده بر این دو تابوت، توضیح داد: جابه جایی هر دو تابوت با رعایت قوانین حاکم بر حفاظت، پس از انجام مستندنگاری، تثبیت، حفاظت های اولیه و بلوک برداری توسط کارشناسان متخصص پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه اجرا شده و برای مطالعات تخصصیتر انسانشناسی و بازسازی، به موزه هفت تپه انتقال یافته اند.

او با بیان این که جنس تابوت ها سفالی و تدفین در آن ها احتمالا کامل است، افزود: باتوجه به عدم تکمیل مطالعات هنوز دوره تاریخی تابوت ها معین نیست و پس از تکمیل نمونه برداری ها و سن یابی، گزارش های تکمیلی در این باره توسط پایگاه میراث جهانی هفت تپه منتشر خواهد شد.

جوبجی، محوطه ای چند دوره ای متعلق به دوره ایلامی، دوره هخامنشی و اشکانی است. محوطه تاریخی جوبجی بین روستاهای جوبجی و دهیور شهر رامهرمز قرار گرفته است. این محوطه در سال 1385، حین عملیات عمرانی انتقال آب به رامهرمز کشف شد و در سال 1386، دو تابوت متعلق به دو بانو ایلامی حین عملیات کانال کشی سازمان آب و برق خوزستان کشف شد. محوطه در دوم مردادماه 1387 با شماره 23052 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ایلنا نوشت، کاوش و نجات بخشی در این منطقه از سال 86 تا 97 به سرپرستی خانم آرمان شیشه گر، عضو هیات علمی پژوهشگاه باستان شناسی و پس از آن به سرپرستی میثم حسین زاده، مسئول بخش باستانشناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان ادامه یافت.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: گردشبان
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 45345

به "عکس، کشف دو تابوت سفالی در جوبجی رامهرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس، کشف دو تابوت سفالی در جوبجی رامهرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید