لیگ شبه حرفه ای بسکتبال!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، از سوپر لیگ بسکتبال ایران در حالی به نام یک لیگ حرفه ای نام برده می شود که خانواده این رشته دانشگاهی، در بسیاری از مسائل پیش پا افتاده همچنان شاهد مسائل هستند.

لیگ شبه حرفه ای بسکتبال!

به گزارش خبرنگاران، فصل تازه رقابتهای لیگ برتر بسکتبال مردان ایران قرار است حدودا از یک ماه آینده آغاز شود، مسابقاتی که بالاترین سطح بازیهای باشگاهی در سطح کشور است. البته همچنان این سوال مطرح است که آیا نحوه برگزاری و قوانین این مسابقات هم در سطح بالایی تدوین شده اند یا خیر؟

طبق ادعای کارشناسان و شواهد موجود، می توان چند ایراد اساسی به لیگ ایران گرفت که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد؛ مواردی که سالها است از طریق کارشناسان و ستاره های نام آشنای این رشته گوشزد می شود، اما نهایتا چیزی در مورد نحوه برگزاری این مسابقات تغییر نمی کند.

یکی از بزرگترین مسائل لیگ برتر ایران، نداشتن قانون و برنامه ریزی بلند مدت است. اهالی بسکتبال هر ساله شاهد این موضوع هستند که فدراسیون پیش از آغاز لیگ جلسه ای را تحت نام جلسه هماهنگی لیگ برگزار می کند تا قوانین و آخرین تغییرات در آیین نامه برگزاری بازیها از طریق باشگاهها تایید و اعمال شود؛ اتفاقی که در هیچ یک از کشورهای سطح اول جهان رخ نمی دهد.

به نام مثال، هر ساله شاهد کم و زیاد شدن تعداد تیم های حاضر در لیگ برتر بسکتبال هستیم که فدراسیون هم اصلی ترین نقش را در این زمینه دارد. اتفاقی که در راستای توسعه و بالا بردن سطح کمی بسکتبال ایران صورت میرگیرد، اما به دلیل عدم وجود قانون و نظمی معین در این زمینه، دستاورد آنچنانی برای این رشته دانشگاهی نداشته است.

موضوع دیگری که همچنان شاهد بروز آن در سوپر لیگ بسکتبال هستیم، ورود و سپس منحل شدن تیم های سطح میانه در ابتدا و انتهای هر فصل است که به هیچ نام وجهه خوبی برای یک لیگ به اصطلاح حرفه ای ندارد. اتفاقی که امسال هم با منحل شدن تیم شهرداری بندرعباس و ورود تیم صنایع پشتیبان ورزش هرمزگان تکرار شد؛ موضوعی که اصلی ترین دلیل آن مسائل و بدهی های مالی به فدراسیون و بازیکنان نام می شود.

با رخ دادن و تکرار این اتفاقات در ابتدای هر فصل، این پرسش طرح می شود که آیا فدراسیون نباید احساس مسئولیت بیشتری نسبت به بازیکنانی که با این تیم ها قرارداد بسته اند از خود نشان دهد؛ بازیکنانی که یک فصل را برای یک تیم ها توپ زده اند و در اردوهای طولانی مدت، دور از خانواده های خود بوده اند.

همچنین نکته قابل توجه دیگر نحوه ورود این تیم ها به سوپر لیگ یا همان لیگ برتر است. فدراسیون بسکتبال هر ساله مسابقات لیگ دسته یک و سوپر لیگ را برگزار می کند، اما اصلا قانون معینی برای سقوط تیم ها از لیگ برتر و صعودشان به سوپر لیگ وجود ندارد. به نام مثال، تیم صنایع هرمزگان که اکنون جواز حضور در لیگ برتر را دارد، تنها با پرداخت ورودی و بدون کسب نام در لیگ یک وارد سوپر لیگ می شود و همین موضوع، به گونه ای برگزاری مسابقات لیگ دسته یک را بی معنی می کند!

با این توضیحات باید دید که آیا فدراسیون بسکتبال طی سال های آینده رویه تازهی را برای برگزاری یک لیگ حرفه ای تر در پیش خواهد گرفت یا خیر؟ اتفاقی که به نظر از مهم ترین نیازهای بسکتبال ایران برای توسعه این رشته دانشگاهی در عرصه ملی و باشگاهی است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 64397

به "لیگ شبه حرفه ای بسکتبال!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیگ شبه حرفه ای بسکتبال!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید