مردی ماندگار در تار و پود تاریخ ایران، سوگ دنیا پهلوان 53ساله شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، هفدهم دی ماه هر سال، روز گرامیداشت جهان پهلوان تختی است که همگان از او به عنوان قهرمانی بی بدیل و پهلوانی جاودان در ورزش ایران زمین یاد می نمایند. مردی که روز پنجم شهریور ماه سال 1309 در جنوب تهران به جهان آمد و در روز هفدهم دی ماه 1346 در اوج محبوبیت و افتخار چشم از جهان فروبست و تأثیری عمیق در تاریخ ورزش ایران به یادگار گذاشت. از جهان پهلوان تختی یک فرزند به نام بابک به یادگار مانده؛ فرزندی که بر خلاف پدر، راه کشتی را در پیش نگرفت، اما همیشه با یاد و خاطره پدر زندگی می نماید و حتی نام فرزندش را هم به یاد جهان پهلوان، غلامرضا گذاشته است.

مردی ماندگار در تار و پود تاریخ ایران، سوگ دنیا پهلوان 53ساله شد

بزرگمردی که در میان مردم زندگی کرد

دنیا پهلوان تختی مثل خیلی از بچه محل های خود در خانی آباد تهران، تحصیلاتش را تا مدارج بالا ادامه نداد و تنها 9 سال در دبستان و دبیرستان منوچهری خانی آباد تحصیل کرد. او در مورد دوران درس و مدرسه خود هم گفته بود: خاطرات زیادی از دوران تحصیلم ندارم و هیچ وقت شاگرد اول نشدم، اما زندگی در میان مردم کوچه و بازار درس هایی به من آموخت که معتبرترین دانشگاه ها هم نمی توانست این چنین به من درس زندگی دهد. زندگی به من آموخت مردم را دوست بدارم و در حد توان به آنان یاری کنم

به گواه بسیاری از پیشکسوتان و رفقای نزدیک تختی، او به هیچ عنوان اهل انتقاد و یا درد دل با رفقا و بروز دادن روحیاتش نبود و شاید همین مورد باعث انزوا و سکوت او شده بود. اما همین مرد آرام، توانست در عمق ذهن و دل مردم ایران جاودانه گردد و تأثیری بی بدیل از رفتار و منش پهلوانی خود بر تاریخ پرفراز و نشیب ورزش ایران زمین بر جای بگذارد.

او راز جاودانگی را می دانست

به هر حال با وجود ماندگاری دنیا پهلوان در تار و پود تاریخ معاصر ایران، خورشید زندگی او خیلی زود غروب کرد. روایت های فراوانی از علت و چگونگی مرگ دنیا پهلوان تختی وجود دارد که عدم سندیت و قطعیت هر کدام از آنها باعث رازآلود ماندن این اتفاق تلخ شده است.

جسد تختی در روز هفدهم دی ماه 1346 در اتاقش در هتل آتلانتیک تهران پیدا شد. او دو روز قبل از مرگش وصیت نامه ای را در دفترخانه اسناد رسمی به ثبت رساند و کاظم حصیبی را به عنوان سرپرست فرزندش بابک که تنها 4 ماه داشت معرفی نموده بود. تختی تبلور آرزوهای یک ملت بود. او سمبل تاریخ ماست. مردی که در میان مردم زیست و در نهایت پیکرش با حضور خیل عظیمی از همین مردم و کوچه و بازار در ابن بابویه شهر ری آرام گرفت.

متأسفانه سالهاست صحنه ورزش ایران از وجود قهرمانان و پهلوانان این چنینی خالی است و شاید بتوان ادعا کرد کمتر ورزشکاری توانسته همچون تختی تأثیرگذاری خاصی در بحث فرهنگ و زندگی روزمره هوادارانش داشته باشد.

ثبت نخستین افتخارات ورزش ایران توسط تختی

دنیا پهلوان تختی نه تنها در پهلوانی و جوانمردی، شهره عام و خاص بود، بلکه نام پر آوازه اش در فهرست رکوردهای ورزشی ایران هم می درخشد. تختی نخستین کشتی گیر ایرانی بود که توانست در سه وزن مختلف صاحب مدال های دنیای و المپیک گردد. او در رقابت های دنیای 1951 و المپیک 1952 در 79 کیلوگرم، در بازی های المپیک 1956 و 1960 و رقابت های دنیای تهران و یوکوهاما در 87 کیلوگرم و مسابقات دنیای 1962 تولیدو در وزن 97 کیلوگرم صاحب مدال شد و رکوردی ماندگار از خود بر جای گذاشت.

همچنین تختی نخستین ورزشکار ایرانی لقب گرفت که در سه المپیک پیروز به کسب مدال شد، رکوردی که پس از او تنها توسط محمد نصیری و هادی ساعی تکرار شد. ضمن اینکه دنیا پهلوان تختی با کسب هفت مدال در رقابت های المپیک و قهرمانی دنیا از رکوردداران کسب بیشترین مدال از نظر رنگ و کیفیت در میان کشتی گیران ایرانی است.

در نهایت باید به این نکته نیز اشاره داشت که تختی به عنوان نخستین ورزشکار ایرانی در چهار المپیک شرکت کرد. رکوردی که سال ها بعد تنها توسط امیررضا خادم از المپیک 1988 سئول تا 2000 سیدنی تکرار شد.

مهمترین افتخارات دنیا پهلوان:

بازی های المپیک:

1952 هلسینکی: مدال نقره وزن 79 کیلوگرم

1956 ملبورن: مدال طلای وزن 87 کیلوگرم

1960 رم: مدال نقره وزن 87 کیلوگرم

1964 توکیو: چهارم وزن 97 کیلوگرم

رقابت های دنیای:

1951 هلسینکی: مدال نقره وزن 79 کیلوگرم

1954 توکیو: نفر پنجم وزن 87 کیلوگرم

1961 یوکوهاما: مدال طلای وزن 87 کیلوگرم

1962 تولیدو: مدال نقره وزن 97 کیلوگرم

بازی های آسیایی:

1958 توکیو: مدال طلای وزن 87 کیلوگرم

قهرمانی آسیا:

چهار مدال طلا و چهار مدال نقره

جالب آنکه تمامی مدال های این اسطوره کشتی ایران در مسابقات المپیک، دنیای، آسیایی و کشوری هم اکنون در موزه مرکزی آستان قدس رضوی واقع شده است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 48912

به "مردی ماندگار در تار و پود تاریخ ایران، سوگ دنیا پهلوان 53ساله شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردی ماندگار در تار و پود تاریخ ایران، سوگ دنیا پهلوان 53ساله شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید