موج گرما، بلای جان اروپایی ها

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اروپایی که هیچ وسیله سرمایشی ندارد، با موج فزاینده گرمای هوا دست وپنجه نرم می نماید و نمی داند که چطور با آب وهوای گرم تر در سال های پیش رو مقابله کند.

موج گرما، بلای جان اروپایی ها

برای رزرو قطار اروپا با بهترین ها مشورت کنید و مناسبترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

موج گرمای مرگباری، مجدداً این هفته اروپا را درنوردید و دمای هوا در بخش هایی از فرانسه، آلمان، لهستان و اسپانیا را به 37.8 درجه رساند و انتظار می رود که هوا در روزهای آینده گرم تر شود. همین اتفاق در سال گذشته نیز رخ داد و شکسته شدن رکورد گرمای هوا منجر به مرگ 700 نفر در سوئد و بیش از 250 نفر در دانمارک شد، کشورهایی که تا قبل از عصر جدید رویدادهای شدید ناشی از تغییرات اقلیمی، هیچ گاه وسیله تهویه هوا نداشته اند.

پنج مورد از گرم ترین تابستان های اروپا طی 500 سال گذشته، بدون درنظر دریافت تابستان امسال، در همین 15 سال اخیر رخ داده اند. موج گرمای سال 2003 بدترین رویدادی بود که مرگ بیش از 70 هزار نفر را به دنبال داشت و سپس در سال 2010 که فقط 56 هزار نفر را در روسیه به کشتن داد.

رویدادهای شدید گرمایی، همگی به جریان جتی آهسته تری مرتبط هستند که سیستم های هوایی را در یک جا محبوس می نماید. جریان جتی، بادهای نسبتاً قوی متمرکز در یک جریان باریک در جو هستند که در سراسر دنیا از غرب به شرق حرکت می نمایند. مایکل مان از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، سال گذشته در پژوهشی مشارکت داشت که نشان می داد کاهش سرعت جریان جتی به خشکسالی ها، موج های گرما، آتش سوزی های بزرگ و سیل های بی سابقه تابستان گذشته در سراسر نیم کره شمالی، مرتبط است. احتمالاً همین موضوع عامل بروز باران های موسمی ضعیف در هند و سیل گسترده در میدوست ایالات متحده در امسال بوده است. مایکل مان می گوید:

همکارانم در مؤسسه پژوهشی تأثیرات اقلیمی پوتسدام تأیید نموده اند که این موضوع درست همان اتفاقی است که درحال حاضر در اروپا مشاهده می شود.

ذوب شدن یخ دریا در شمالگان باعث تشدید گرمایش در مناطق شمالی کره زمین شده و همین موضوع در الگوی طبیعی جریان جتی اختلال ایجاد نموده است. بادهای جریان جتی تحت تأثیر تفاوت دمای بین هوای سرد شمالگان و هوای گرمی که از مناطق استوایی می آید، قرار می گیرند. گرمایش سریع شمالگان که در زمستان گذشته، پایین ترین پوشش یخ را داشت، اختلاف دما را کاهش و جریان جتی را آهسته نموده است. درست مثل رودخانه ای که آهسته حرکت می نماید، جریان جتی آهسته تر نیز مسیرهای پر پیچ وخم عمیقی به وجود می آورد که می تواند گاهی اوقات برای هفته ها در طول تابستان باقی بماند و به این ترتیب الگوهای آب وهوایی نیز همراه با آن ها استمرار می یابد که می تواند به شکل موج گرما یا باران های سیل آسا باشد.

موج گرمای یک ماهه فعلی، دمای هوا در شبه قاره هند را به 51 درجه رساند و بااینکه دمای هوای اروپا حتی به اندازه دمای فعلی هند گرم نشده است، اما اکثر اروپایی ها به خصوص در مناطق شمالی به دمای هوا بالاتر از 29.5 درجه عادت ندارند. سیستم تهویه هوا به ندرت در این کشورها یافت می شود، به طوری که مثلاً کمتر از پنج درصد از خانه های فرانسه و دو درصد از خانه های آلمان مجهز به سیستم سرمایشی هستند.

تعداد روزهای دارای موج گرما در شهرهای اروپا تقریباً دوبرابر بیشتر از مناطق روستایی و حومه شهرها است، که علت آن به اثر جزایر گرمایی شهری برمی شود. بتن و آسفالت در طول روز گرما را جذب و هنگام شب آزاد می نمایند و همین موضوع منجر به گرم ترشدن مناطق شهری می شود. بدون کاهش چشمگیر انتشار کربن، تعداد روزهای موج گرما در شهرها تا انتهای قرن بیست ویکم، 10 برابر بیشتر خواهد شد.

درباره اینکه چه کاری باید در شرایط موج گرمایی انجام دهیم، بحث های جدی زیادی مطرح شده است. گورگن کراپ از مؤسسه پژوهشی تأثیرات اقلیمی پوتسدام می گوید که سیستم تهویه مطبوع باعث افزایش مصرف انرژی می شود که به نوبه خود انتشار کربن در آلمان را بیشتر و متعاقب آن، وضعیت تغییرات اقلیمی را بدتر می نماید. اکثر آلمانی ها خواهان انجام اقدامات بیشتر برای مقابله با تغییرات اقلیمی هستند، با این حال تقاضا برای کولر گازی پنجره ای درحال حاضر بسیار زیاد شده است.

ریچارد کلر، استاد دانشگاه ویسکانسین-مدیسون و نویسنده کتاب انزوای مرگبار (Fatal Isolation) می گوید:

موج گرمای سال 2003 در اروپا که منجر به مرگ بیش از 70 هزار نفر در سراسر این قاره شد، درس عبرتی برای کشورهای اروپایی شده است و در نتیجه آمار مرگ ومیر امسال باید کمتر باشد. فرانسه بسیار آماده تر عمل نموده است، به طوری که خدمات اورژانس آماده باش هستند و آگاهی نسبت به خطرات موج گرما بسیار بیشتر شده است. مدارس فرانسه به ندرت تهویه مطبوع دارند و بعضی مدارس تعطیل شده اند. فواره های موقت در مناطق شلوغ شهر نصب شده است و پارک ها و استخرها تا دیروقت باز هستند. از آنجا که موج گرما باعث تشدید آلودگی هوای شهر می شود، تردد خودروهای قدیمی تر در شهر پاریس ممنوع شده است.

منبع: کجارو / nationalgeographic.com
انتشار: 17 شهریور 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 11291

به "موج گرما، بلای جان اروپایی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موج گرما، بلای جان اروپایی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید