یک حقوقدان: مبارزه پلیسی و قضایی با بزه به تنهایی کافی نیست

به گزارش مجله یک کامپیوتر، یک حقوقدان با اشاره به ایجاد قرارگاه مقابله با اراذل و اوباش در دادستانی تهران، گفت: در وهله اول باید ریشه های فراوری جرم شناسایی و با آن ها مبارزه گردد و مبارزه پلیسی و قضایی با بزه به تنهایی برای کاهش سطح جرایم در جامعه کافی نیست.

یک حقوقدان: مبارزه پلیسی و قضایی با بزه به تنهایی کافی نیست

از پروفایل ما وبلاگ حامد دیدن نمایید.

کامبیز نوروزی در گفت وگو با خبرنگاران، در ارتباط با تشکیل قرارگاه مقابله با اراذل و اوباش در دادستانی تهران گفت: فرایندها و مکانیزم های وقوع جرم و کاهش یا افزایش جرایم در جامعه فرایندهای ثابتی نیست و تحت تاثیر عوامل مختلف می تواند کم یا زیاد باشد به همین دلیل سازمان های مسئول مقابله با جرایم مثل دادستانی و نیروی انتظامی می توانند برحسب شرایط موجود انعطاف سازمانی داشته باشند و این کار، تقریبا مرسوم است.

وی با بیان این که مسئله جدی تر این است که چرا و چگونه رفتارهای خشونت بار توسط بزهکاران حرفه ای و خطرناک زیاد شده است، گفت: متاسفانه به دلیل این که دستگاه قضا، نیروی انتظامی و وزارت کشور از انتشار آمارهای کیفری خودداری می نمایند، اطلاع دقیق و رسمی از میزان وقوع جرایم توسط این قبیل افراد نداریم اما گزارش های غیررسمی حکایت از این دارد که گروه های مختلف مجرمان حرفه ای که اصطلاحا اراذل و اوباش می گویند در حال افزایش هستند و رفتارهای خشونت بار از آن ها زیاد دیده می گردد.

این حقوقدان با تاکید بر این که مسئله اصلی که باید به آن توجه گردد دلایل افزایش این قبیل افراد و گروه های اجتماعی خلافکاران است، گفت: معمولا در مبارزه با بزه یک مرحله مبارزه با بزهکار وجود دارد یعنی کسی که مرتکب جرم می گردد را بیابند و به تناسب جرمی که مرتکب شده است مجازات نمایند اما مبارزه با بزهکار سطح ابتدایی اقدام برای برقراری نظم است، سطح مهم تر، مبارزه با بزه یعنی مبارزه با دلایل و زمینه های فراوری بزه است که معمولا کم تر به آن توجه شده است.

نوروزی گفت: در وهله اول باید ریشه های فراوری جرم شناسایی و با آن ها مبارزه گردد و این چیزی است که کم تر دیده ایم. مبارزه پلیسی و قضایی با بزه به تنهایی برای کاهش سطح جرایم در جامعه کافی نیست و گزارشات غیررسمی حاکی از این است که رفتارهای بزهکارانه گروه های موسوم به اراذل و اوباش زیاد شده است و باید در وهله اول پرسید چرا؟

وی افزود: شناسایی ریشه ها یک اقدام بین رشته ای است که جامعه شناسان، جرم شناسان، روانشناسان و متخصصان امور پلیسی باید آنالیز و مطالعه انجام دهند و براساس این مطالعات اقدام عملی صورت گیرد. دلایل وقوع جرایم مختلف فرق می نماید مثلا زمینه های اجتماعی و فرهنگی جرایم اقتصادی یک چیز و زمینه های اجتماعی و فرهنگی جرایم خشن مثل قتل و ضرب و جرح یک چیز دیگر است که هرکدام باید جداگانه مطالعه گردد و مشخص گردد چرا رفتارهای اوباش و مجرمان حرفه ای افزایش پیدا نموده است. البته چون آمار موثق از سوی منابع رسمی در این زمینه منتشر نمی گردد، متخصصان کم تر امکان مشارکت پیدا می نمایند.

این حقوق دان گفت: اقدامات دستگاه قضایی و نیروی انتظامی برای برخورد با این قبیل جرایم در جای خود محفوظ است اما فقط برخورد پلیسی برای برخورد با این گونه جرایم کافی نیست.

به گزارش خبرنگاران، دادستانی تهران در اطلاعیه ای از تشکیل قرارگاه مقابله با اراذل و اوباش اطلاع داد و گفت: جلسات قرارگاه مبارزه با اراذل و اوباش هر 15 روز یکبار با حضور مسئولان ارشد قضایی، انتظامی و امنیتی استان تهران برگزار می گردد. تا به امروز جزئیات بیشتری از ساز و کار و وظایف این قرارگاه منتشر نشده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 43878

به "یک حقوقدان: مبارزه پلیسی و قضایی با بزه به تنهایی کافی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک حقوقدان: مبارزه پلیسی و قضایی با بزه به تنهایی کافی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید