آرامگاه شمس تبریزی؛ مهم ترین جاذبه گردشگری قونیه، عکس

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مسجد و مقبره شمس تبریزی از دیگر بناهای شهر قونیه است که سالانه گردشگران زیادی از سراسر دنیا از آن بازدید می نمایند. عمده شهرت این مسجد به دلیل تربت شمس تبریزی است که داخل مسجد قرار گرفته است؛ البته در خصوص محل دفن شمس تبریزی تردید هایی وجود دارد و در بیشتر منابع، محل دفن ایشان شهر خوی ذکر شده است.

آرامگاه شمس تبریزی؛ مهم ترین جاذبه گردشگری قونیه، عکس

با این وجود بازدید از این مسجد خالی از لطف نیست. با خرید آنلاین بلیط هواپیما قونیه می توانید از آرامگاه شمس تبریزی و دیگر جاهای دیدنی قونیه بازدید کنید.

چرا بازدید از آرامگاه شمس تبریزی قونیه پیشنهاد می شود؟

یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی قونیه است.

می توانید با شخصیت شمس تبریزی بیشتر آشنا شوید.

در نزدیکی آن جاذبه های تاریخی دیگری قرار دارند که می توانید از آنها بازدید کنید.

شمس تبریزی کیست؟

محمد بن علی بن ملک داد تبریزی که او را با نام شمس تبریزی می شناسیم از صوفیان معروف ایرانی است. بهترین توصیف در خصوص شمس تبریزی همان جمله ای است که افلاکی در خصوصش گفته است: جماعت مسافران صاحب دل او را پرنده گفتندی جهت طی زمینی که داشته است. اطلاع چندانی در خصوص زندگی شمس موجود نیست و تنها اثر بازمانده از او مقالات شمس است که دربردارنده سخنرانی های شمس در قونیه است. این سخنان توسط مریدان مولانا گردآوری شده اند. شهرت شمس تبریزی بیشتر به واسطه ملاقات وی با مولانا و تاثیراتی است که بر او گذاشته است.

ملاقات شمس تبریزی و مولوی

ملاقات شمس و مولانا به سال 642 هجری قمری برمی شود. در آن دوران مولانا از علمای عظیم قونیه بود که پیروان بسیاری داشت. پس از ملاقات با شمس، مولانا متحول شده و به سماع و شعر روی آورد. رابطه نزدیک شمس و مولانا و تغییرات وی، باعث کینه توزی مریدان مولانا شد؛ و کار به جایی رسید که شمس قونیه را ترک کرد. پس از چند ماه شمس دوباره به ملاقات مولانا آمد ولی این بار هم وصال موقت بود. شمس برای دومین بار از قونیه رفت و پس از آن خبری از وی نشد.

تاریخچه آرامگاه شمس تبریزی قونیه

مسجد شمس تبریزی که میان اهالی قونیه به شمس مکامه معروف است قسمتی از مسجد شرف الدین است. این مسجد در داخل پارک شمس قونیه قرار گرفته است. مسجد شرف الدین از مهم ترین مساجد شهر قونیه است و گفته می شود در قرن 12 میلادی ساخته شده است. مسجد شمس یک قرن بعد از ساخت مسجد شرف الدین، در ضلع شمالی آن ساخته شده است. این بنا در سال 1510 توسط امیر اسحاک بی مورد بازسازی قرار گرفته است. در داخل مسجد شمس تربتی قرار گرفته است که به شمس تبریزی نسبت داده می شود.

معماری آرامگاه شمس تبریزی

اولین موردی که در خصوص مسجد شمس به چشم می خورد سقف مخروطی شکل و دو پنجره بسیار زیباست که در بالا و پایین بنا قرار گرفته است. این مسجد از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. داخل مسجد دارای یک سقف ساده است. مقبره داخل مسجد قرار گرفته است و به شکل ایوانی ساخته شده است؛ این مقبره از طریق یک طاق چوبی بورسا که به زیبایی قلم کاری شده است به داخل مسجد متصل شده است. مقبره شمس تبریزی مخروطی شکل است و از سنگ ساخته شده است. گفته می شود زیر مقبره انبار مومیایی قرار گرفته است.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از آرامگاه شمس تبریزی

برای بازدید از مسجد و مقبره شمس نیازی به پرداخت هزینه نیست و به صورت رایگان می توانید از این بنا بازدید کنید. حدود 1 ساعت برای بازدید از آرامگاه شمس کافی به نظر می رسد.

فصل مناسب برای بازدید از آرامگاه شمس تبریزی چه زمانی است؟

ایده آل ترین فصل برای سفر به قونیه از نظر آب و هوا و فستیوال ها، فصل پاییز است. همچنین در فصل بهار به دلیل حضور کم تر گردشگران، پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما و رزرو هتل به قیمت مناسب، راحت تر است.

چگونه به آرامگاه شمس تبریزی برویم؟

مسجد و مقبره شمس در خیابان شمس شهر قونیه قرار گرفته است. خوشبختانه این خیابان دسترسی خوبی به وسایل حمل و نقل عمومی دارد که با بهره گیری از آن به راحتی می توانید از آرامگاه شمس بازدید کنید.

در نزدیکی آرامگاه شمس تبریزی از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

موزه مولانا: 1.2 کیلومتر

مدرسه و موزه مناره: 1.3 کیلومتر

مدرسه سیرچالی: 1.5 کیلومتر

مدرسه و موزه کاراتای: 1.6 کیلومتر

تپه علاءالدین قونیه: 1.6 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی آرامگاه شمس تبریزی برای اقامت وجود دارد؟

هتل مولانا شمس: 260 متر

هتل باساک: 260 متر

هتل اوتمان: 280 متر

هتل سلجوق شمس تبریزی: 450 متر

هتل سارای: 550 متر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به آرامگاه شمس تبریزی هستند؟

رستوران کاراگوز اتلی اکمک: 700 متر

رستوران سما لوکانتاسی: 750 متر

رستوران علی بابا فینیر کباب: 850 متر

رستوران بیاز دونر: 1.6 کیلومتر

اسلیم فا

اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

فیس راز

فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات
منبع: گردشبان
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 39070

به "آرامگاه شمس تبریزی؛ مهم ترین جاذبه گردشگری قونیه، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامگاه شمس تبریزی؛ مهم ترین جاذبه گردشگری قونیه، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید