استانی که صادرکنندگانش انگشت شمارند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، یک صادرکننده در خراسان شمالی معتقد است: تعداد اندک صادرکنندگان فعال از مسائل اساسی صادرات در این استان است.

استانی که صادرکنندگانش انگشت شمارند

حبیب الله مظفری گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با تاکید بر این که باید جامعه آماری صادرکنندگان در استان افزایش یابد، اضافه نمود: یکی از عللی که موجب می گردد تا میزان صادرات در استان افزایش یابد، افزایش تعداد صادرکنندگان قوی و توانمند در استان است.

وی ادامه داد: از پایه صادراتی که در این استان انجام می گردد 70 درصد متعلق به مجتمع پتروشیمی خراسان است که 30 درصد باقی مانده صادرات توسط سایر صادرکنندگان که رقم ناچیزی است، اتفاق می افتد.

وی اظهار کرد: در استان کلاس های آموزشی برای صادرکنندگان برگزار می گردد که این کلاس ها باید به توانمندسازی و فرآیند تبدیل گردد؛ تعداد اندک صادرکنندگان گواه این امر است که این کلاس ها تأثیر چندانی نداشته است.

مظفری در پاسخ به این سوال که پذیرش و اعزام هیأت ها تأثیری بر روند افزایش صادرات استان خواهد داشت و یا خیر؟ شرح داد: در حال حاضر با مسئله ای همچون تحریم روبرو هستیم اما برای این که بتوانیم کالاهای خود را بفروشیم باید بتوانیم تحریم ها را دور بزنیم.

وی تاکید نمود: جذب و اعزام هیأت ها یکی از روش های دور زدن تحریم هاست چراکه از این طریق هم می توان کالاها را معرفی و هم می توان مشتریانی برای کالاها پیدا کرد.

وی با بیان این که در حال حاضر شهرهایی همچون بصره، کابل، اربیل و … از بازارهای مهم تجارتی صادرکنندگان کشور هستند، توضیح داد: خراسان شمالی در حال حاضر باید به دنبال بازارهای جدید در اوراسیا، آسیای میانه، قفقاز و… باشد.

این فعال مالی گفت: میزان صادرات کالا به افغانستان در کشور حدود 2.5 میلیارد دلار است اما خراسان شمالی سهمی کمی از این رقم دارد که باید بر روی این موضوع برنامه ریزی گردد.

پیش از این یحیی نیکدل، رئیس وقت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در سال 96 بر لزوم خروج اتکای صادرات این استان بر محصولات پتروشیمی تاکید نموده و گفته بود: عمده محصولات صادر شده در چهار ماه نخست سال گذشته شامل محصولات پتروشیمی، اوره، آمونیاک و پودر آلومینیوم بوده است.

نیکدل با بیان این که از میزان محصول صادر شده 60 درصد محصولات مربوط به مجتمع پتروشیمی خراسان بوده است، اضافه نمود: اتکای صادرات خراسان شمالی بر محصولات پتروشیمی است که این یک آسیب برای استان فرض می گردد و باید برای امر صادرات در زمینه تنوع بخشی کالاها اقدام گردد. به عنوان مثال در سال گذشته چند ماهی صادرات محصولات پتروشیمی خراسان به منظور اورهال متوقف شد که بر اثر این امر میزان صادرات کالاهای استان به شدت کاهش یافت.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: با وجود این که اولویت نخست مزیت مالی در این استان کشاورزی محسوب می گردد اما میزان صادرات کالاها در این بخش بسیار کم است. صادرات محصولات کشاورزی در سال 96 و در چهار ماهه نخستش از کل رقم صادرات ذکر شده هشت درصد را به خود اختصاص داده است که باید در این خصوص چاره اندیشی گردد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفته، کالاهای صادراتی استان نیز 32 درصد از بخش صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 4588

به "استانی که صادرکنندگانش انگشت شمارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استانی که صادرکنندگانش انگشت شمارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید