استودیوهایی که صنعت سینما را با فناوری های نوظهور تغییر داده اند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سینما در قرن بیست و یکم پیشرفت های بسیاری را تجربه نموده است. امروز هنر هفتم مجذوب کننده تر از همواره به نظر می رسد و امکانات گسترده آن باعث شده تا مجذوب کنندهیت های بیشتری داشته باشد. اما سینما امروز صنعتی نیست که تنها به هنر وابسته باشد. وابستگی سینما در دنیای امروز بیشتر به فناوری های نوظهور خلاصه می گردد تا مجذوب کنندهیت های هنری سینما و شاید به همین علت باشد که امروزه کارگردان هایی که درک بهتری از سینما دارند، موفقیت های بیشتری در سینما به دست آورده اند تا آن هایی که دستی به آتش هنر دارند.

استودیوهایی که صنعت سینما را با فناوری های نوظهور تغییر داده اند

اما علمی شدن سینما به راحتی به دست نیامده و استودیوهای سینمایی در پیروزیت این فرایند بسیار تاثیرگذار بوده اند. در حقیقت، این استودیوها بودند که پیشگام شدند و فناوری های نوظهور را وارد سینما کردند. از زمانی که فیلم ترمیناتور به عنوان نخستین عنوان سینمایی که از فناوری های کامپیوتری استفاده نموده تا امروز تغییرات بسکمک در کارنمودهای استودیوهای سینمایی ایجاد شده اما به نظر می رسد ما امروزه در دوران طلایی حضور فناوری های کامپیوتری در سینما زندگی می کنیم. به همین مناسبت به معرفی 5 استودیوی سینمایی که صنعت سینما را با فناوری های نوظهور تغییر داده اند، می پردازیم.

نتفلیکس

وقتی در سال 1997 یک بازاریاب به نام مارک راندولف تصمیم گرفت برای ارسال و به اشتراک گذاری دی وی دی ها و نسخه های فیزیکی فیلم های سینمایی یک شرکت خصوصی را تاسیس کند، تصور نمی کرد کمتر از سی سال بعد مجموعه محلی او به یکی از غول های تفریح دنیا تبدیل گردد. شرکت آقای راندولف با 30 کارمند و کمتر از 1000 عنوان سینمایی فعالیت خود را در منطقه سانتاکروز استان کالیفرنیا شروع کرد.

ده سال بعد، نتفلیکس یک میلیارد بار عناوین سینمایی را به مردم فروخته بود. با شروع دهه 2010 میلادی، نتفلیکس با میلیون ها کاربر در کانادا و ایالات متحده و سایر نقاط دنیا، به یک سرویس پخش آنلاین عناوین سینمایی و سریالی تبدیل شد. آن ها تصمیم گرفتند تجارت خود را توسعه دهند و صرفا به بازپخش عناوین سایر استودیوهای سینمایی مشغول نباشند. بنابراین استودیوهای خود را تاسیس کردند تا عناوین انحصاری این سرویس استریم ساخته گردد. نتفلیکس حالا چندین سال است که به پخش فیلم ها و سریال های انحصاری خود می پردازد. آن ها یکی از بزرگ ترین استودیوهایی هستند که از فناوری های نوظهور برای توسعه عناوین خود استفاده می نمایند.

لوکاس فیلم

جرج لوکاس نامی شناخته شده در صنعت سینما است. او یکی از تاثیرگذارترین کارگردان های قرن بیستم است که در سال های اخیر کم کار شده اما همچنان به توسعه فیلم های سینمایی می پردازد. او برای ساخت عناوینی که بیشتر در محدوه سلیقه کاری اش قرار بگیرند، استودیویی به نام لوکاس فیلم را تاسیس کرد. جرج لوکاس این استودیوی سینمایی را در سال 1971 بنیان گذاشت تا فیلم های سینمایی جنگ ستارگان را کارگردانی کند. این استودیو بعدها در فراوری فیلم هایی از جمله مجموعه ایندیانا جونز هم نقش داشت و به همین علت یکی از تاثیرگذارترین استودیوهای هالیوودی نامیده می گردد. لوکاس فیلم همیشه یکی از استودیوهای پیشرو بوده و به لطف خلاقیت هایی که در سال های اخیر به خرج داده همیشه مورد توجه بوده است.

این استودیو همیشه از فناوری های نوظهور در عناوینی که در فراوری آن ها حضور داشته، استفاده نموده است. شاید جالب باشد بدانید که استودیوی پیکسار هم به وسیله لوکاس فیلم تاسیس شد اما بعدها به وسیله استیو جابز خریداری شد و در سال 2006 به عنوان یک استودیوی فعال به یکی از زیرمجموعه های دیزنی تبدیل شد.

لایکا

یکی از مهم ترین استودیوهایی که در سال های اخیر باعث ورود فناوری های نوظهور به سینما شده، استودیوی لایکا لقب می گیرد. این استودیو که به وسیله فیل نایت، بنیانگذار نایک، تاسیس شده روی انیمیشن های ایست حرکتی تمرکز نموده و تنها این انیمیشن های متفاوت را می سازد. لایکا مهم ترین استودیویی است که به ساخت انیمیشن های ایست حرکتی مشغول است و در سال های اخیر همیشه از فناوری های نوظهور برای توسعه انیمیشن های ایست حرکتی کمک گرفته و به همین علت یکی از پیشگام ترین استودیوها در توسعه فناوری های نوظهور لقب می گیرد. دقیقا به همین علت است که عناوین لایکا از متفاوت ترین آثار دنیا پویانمایی لقب می گیرند.

پیکسار

استودیوی انیمیشن سازی پیکسار بدون هیچ شک و تردیدی یکی از مهم ترین استودیوهای تاریخ سینما است که انیمیشن های سه بعدی را وارد سطح جدیدی نموده و به همین علت یکی از استودیوهای تاثیرگذار در هنر هفتم هم لقب می گیرد. جسارت های پیکسار همیشه باعث شده تا دنیا انیمیشن سازی با تغییرات بسکمک روبرو گردد. به همین علت بسکمک از منتقدان سینما از پیکسار به عنوان انقلابی ترین استودیوی انیمیشن سازی یاد می نمایند. این استودیو که همه آثارش را به صورت سه بعدی ساخته امروزه یکی از پردرآمدترین استودیوهای دنیا است که هر کدام از آثارش به تنهایی با هیجان بسکمک برای طرفداران پویانمایی همراه است.

پیکسار پردرآمدترین استودیوی انیمیشن سازی مستقل دنیا است و پرافتخارترین استودیوی فعال در حوزه پویانمایی هم لقب می گیرد. آن ها بیشتر از 50 جایزه معتبر سینمایی را به لطف درخشش بی انتها عناوینشان در فصل جوایز تصاحب نموده اند و به نظر می رسد این پیروزیت ادامه دار باشد. اگر استفاده از فناوری های نوظهور مانند نرم افزارهای پویانمایی سه بعدی مطرح نمی شد، پیکسار هرگز به یک استودیوی پیروز تبدیل نمی شد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 69237

به "استودیوهایی که صنعت سینما را با فناوری های نوظهور تغییر داده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استودیوهایی که صنعت سینما را با فناوری های نوظهور تغییر داده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید