افزایش کشت کلزا در آذربایجان شرقی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سیدمرتضی احمدپور- تبریز - خبرنگار:افزایش و نوسان قیمت روغن های خوراکی اعم از جامد و مایع، کمبود یا افزایش قیمت نهاده های دامی و تاثیر آن بر گرانی فرآورده هایی مانند تخم مرغ و گوشت مرغ بیش از هر چیز مربوط به وارداتی بودن 70 درصد روغن ها و نهاده های دامی و ارزبر بودن آن است.

افزایش کشت کلزا در آذربایجان شرقی

از این رو کم کردن وابستگی به واردات این محصول می تواند ثبات بازار در بخش مواد غذایی را هم به دنبال داشته باشد. آذربایجان شرقی از قطب های فراوری محصولات کشاورزی و پروتئینی کشور محسوب می گردد و در چند قلم کالای کشاورزی و دامی جزو 5 استان اول است. اما این رتبه در محصول مهم و استراتژیکی چون کلزا چندان جالب نبوده و کشاورزان استان با وجود مزایای کشت کلزا از آن بی خبرند و رغبتی به کشت کلزا ندارند. این در حالی است که دانه روغنی کلزا پس از روغن گیری به عنوان خوراک دام جایگزین سویا هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در این زمینه علی رخ افروز، سرپرست معاونت بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، در گفت وگو با خبرنگاران به تشریح برنامه های جهاد کشاورزی استان برای توسعه کشت کلزا و همچنین مزایای آن پرداخته است.

  • چه ضرورتی برای توسعه کشت کلزا در استان وجود دارد؟

در سال های اخیر بخش زیادی از زمین های زراعی استان با توجه به خرید تضمینی گندم به کاشت این محصول اختصاص یافته بود. با توجه به کشت مداوم احتیاج به استراحت زمین یا کشت محصول بهتری است که کیفیت خاک را ارتقا دهد. این محصول جایگزین می تواند کلزا باشد که با توجه به عمق بیشتر ریشه موجب دوام و ارتقای کیفیت خاک می گردد و استراحت زمین را هم تأمین می نماید. از سوی دیگر کلزا محصولی کم آب بر است که با توجه به کمبود آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه می تواند جایگزین خوبی باشد و در نهایت این که کاشت این محصول می تواند موجب کاهش وابستگی در بخش روغن و نهاده های دامی گردد.

  • با افزایش کاشت این محصول بعضی نگرانی ها در مورد کمبود گندم وجود دارد، سال جاری چه میزان از زمین های کشت شده گندم به کشت کلزا اختصاص پیدا می نماید و آیا این میزان کشت موجب کمبود گندم نمی گردد؟

حدود 10 تا 15 درصد زمین های کاشت شده برای گندم به کلزا تغییر پیدا می نماید که در حقیقت تناوب کشت است و با توجه به 15 درصدی بودن جایگزینی، نگرانی از بابت کمبود گندم وجودندارد.

  • به موضوع کم آب بر بودن این محصول اشاره کردید؛ در حال حاضر در کدام مناطق استان این محصول کشت می گردد؟

با توجه به سیاست دولت مبنی بر جلوگیری از برداشت بی رویه آب از چاه های حوضه دریاچه ارومیه، شهرهای حوضه دریاچه، به عنوان محل کشت این محصول انتخاب شده اند و حدود 90 درصد کلزای استان در این مناطق کاشته می گردد؛ اما برنامه ریزی برای افزایش مناطق زیر کشت این محصول حتی خارج از حوضه دریاچه هم وجود دارد.

  • مزایای کشت این محصول برای کشاورزان چیست و آیا برای کلزا هم خرید تضمینی وجود دارد؟

بله؛ خرید تضمینی برای کلزا وجود دارد. هر کیلو کلزا حدود 3500 تومان از کشاورزان خریده می گردد. این قیمت بیشتر از قیمت خرید تضمینی گندم است. کاشت این محصول همچنین از جهات دیگر برای کشاورزان مقرون به صرفه است چراکه میزان بهره وری آن حدود 30 درصد بیشتر از گندم است و آب کمتری را حتی به نسبت سویا که آن هم دانه روغنی است، طلب می نماید. همچنین کلزا محصولی پهن برگ است که مانع رشد آفات می گردد و آفات مزمن موجود را هم نابود می نماید و زمین برای کاشت گندم آماده می گردد. علاوه بر این حدود 48 درصد دانه کلزا روغن است که می تواند به افزایش روغن خوراکی در کشور یاری کند.

  • وضعیت سطح زیر کشت کلزا و دورنمای کاشت آن در آذربایجان شرقی چگونه است؟

کشت کلزا در استان 2 درصد فراوری کل کشور را شامل می گردد که البته آمار خوبی نیست اما مسئولان استانی سیاست های جهشی در این زمینه را مد نظر قرار داده اند تا کاشت این محصول افزایش محسوسی داشته باشد. در حالی که در سال 93 سطح زیر کشت کلزا حدود 1400 هکتار بود، در سال زراعی جاری به 5400 هکتار یعنی بیش از 5/3 برابر می رسد. برای سال های آینده هم این میزان تا 17 هزار هکتار پیش بینی شده است. البته کارشناسان پیش بینی می نمایند تا 20 هزار هکتار هم می توانیم سطح زیر کشت را افزایش دهیم. این افزایش یک برنامه کشوری است به نحوی که فراوری کلزا در حال حاضر در کشور حدود 250 هزار تن است و پیش بینی شده به یک میلیون تن برسد.

  • گفته می گردد کلزا هم محصولی احتیاجمند آب است و به همین دلیل کشاورزان کشت گندم دیم را به کاشت کلزا ترجیح می دهند. آیا این موضوع مزیت کاشت این محصول را کاهش نمی دهد؟

با وجود این که این محصول جزو محصول های کم آب بر است، بخش جالب توجهی از اراضی استان دیم کاری است و به کشت گندم اختصاص دارد، به همین دلیل طرح های مختلفی برای افزایش رغبت کشاورزان به کشت این محصول در نظر گرفته شده است. در سال آینده نیز با همکاری مؤسسه تحقیقات دیم کشور مقرر شده 8 هزار هکتار از اراضی دیم استان به کشت کلزا اختصاص پیدا کند که البته این اقدام برای اولین بار در کشور و به صورت پایلوت در استان اجرایی می گردد و امیدواریم نتایج خوبی هم داشته باشد. اطلاع رسانی مزایای کشت کلزا به جای گندم هم می تواند عامل مهم تمایل کشاورزان به جایگزینی این محصول باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 8469

به "افزایش کشت کلزا در آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش کشت کلزا در آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید