التماس اروپای واحد به آتن

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران: هر اندازه زمان می گذرد، یونان به نقطه خروج از منطقه یورو نزدیک تر می گردد؛ بدون شک خروج یونان از منطقه یورو زمینه را برای خروج کشورهای دیگر عضو این منطقه مالی نظیر قبرس،ایتالیا، اسپانیاو ....فراهم خواهد ساخت.

التماس اروپای واحد به آتن

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، انحلال مجلس یونان، منجر به تلخی شدید تعطیلات سال نوی میلادی برای سران منطقه یورو شده است. این نخستین و جدی ترین شوکی بود که می توانست در شروع سال 2015 میلادی به اروپای واحد وارد گردد.در شرایطی فعلی، احتمال خروج یونان از منطقه یورو به مراتب نسبت به سال 2012 (برگزاری انتخابات مجلسی قبلی در یونان) افزایش یافته است. در چنین شرایطی طلبکاران یونان و هواداران اتحاد منطقه یورو به هیچ عنوان حال و روز خوبی ندارند.

سیریزا در آخرین نظرسنجی های انجام شده وضعییت بهتری نسبت به حزب راستگرای ساماراس دارد. الکسیس تسیپراس رهبر حزب چپگرای سیریزا وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات زودهنگام در ماه ژانویه، اصلاحات اقتصادی (ریاضتی) یونان را متوقف خواهد نمود . به طور کلی حزب سیریزا اصلاحات ریاضتی را از همان ابتدا مورد انتقاد قرار داده و آن را اصلی ترین عامل بی ثباتی اقتصادی در آتن دانسته است. این در حالیست که عدم پایبندی یونان به اصلاحات ریاضتی ، به معنای خروج این کشور از منطقه یورو خواهد بود. انتخابات ماه ژانویه، بیش از آنکه یک انتخابات داخلی محسوب گردد نوعی همه پرسی حساس در مورد ماندن یا خروج یونان از منطقه یورو خواهد بود. در این میان انتخاب سیریزا مترادف با خروج یونان از منطقه یورو خواهد بود.

در این میان مقامات اروپایی دیگر قدرت مانور سال 2012 میلادی خود را از دست داده اند. در سال 2012 میلادی، فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه به همراه آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون سابق اتحادیه اروپا جملگی شهروندان یونانی را نسبت به انتخاب حزب سیریزا و پس زدن اصلاحات ریاضتی تهدید کردند. با این حال پس از پیروزی حزب سیریزا در انتخابات مجلسی اروپا در سال 2014 میلادی، معادله به طور کامل فرق نموده است. در این میان سران کشورهای اروپایی دیگر قدرت تاثیرگذاری خود بر افکار عمومی یونان را از دست داده اند. از سال 2012 تا 2014 میلادی و در زمان حضور ساماراس، یونانی ها در انتظار به ثمر نشستن اصلاحات ریاضتی و بهبود اوضاع اقتصادی خود بودند اما با کاهش بیشتر سطح رفاه عمومی و افزایش نرخ بیکاری و استمرار بحران اعتباری و بانکی در یونان، شکست طرح های ریاضتی به اثبات همگان رسیده است. در حال حاضر یونانی ها به این نتیجه رسیده اند که باید قالبها و پیله هایی که توسط منطقه یورو به دور آنها تنیده شده است به هر نحو ممکن از بین برود. در این میان یونانی ها از فرصت انتخابات مجلسی ماه ژانویه به آسانی نخواهند گذشت.

تا چند ماه قبل، حضور حزب سیریزا در قدرت برای بسیاری از شهروندان یونانی نوعی تابو و خط قرمز محسوب می شد زیرا حضور این حزب در قدرت به معنای خداحافظی عملی از اروپای واحد بود. با این حال پیروزی سیریزا در انتخابات مجلسی اروپا نقطه شروع گذار از این خط قرمز بود.

در برهه فعلی شهروندان یونانی در انتظار در هم شکستن ساختار ریاضتی کشورشان هستند. بدون شک حضور راستگرایانی که تنها راه حل را در پذیرش وامهای بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول و افزایش تصاعدی تعهدات ریاضتی خود به منطقه یورو بدانند دیگر نمی تواند منجر به نجات اقتصادی آتن گردد. حزب سیریزا به صورتی علنی و شفاف وعده داده است که رد صورت پیروزی در انتخابات دیگر به اصلاحات ریاضتی پایبند نخواهد ماند، حتی اگر این اقدام منجر به خروج یونان از منطقه یورو گردد. در سال 2011 میلادی، زمزمه های اخراج یونان از منطقه یورو مطرح شد. در آن موقع بعضی از مقامات اقتصادی و سیاسی منطقه یورو اعلام کردند که تنها راه مواجهه با بحران اقتصادی اروپا، اخراج یونان از منطقه یورو خواهد بود.با این حال در نهایت سیاستمداران اروپایی حفظ یکپارچگی منطقه یورو را به اخراج یونان ترجیح دادند.هم اکنون در ابتدای سال 2015 میلادی، دیگر هیچ یک از شهروندان یونانی نگران اخراج این کشور از منطقه یورو نیست. خروج خودخواسته از منطقه یورو هم اکنون جایگزین اخراج ناخواسته از این منطقه اقتصادی شده است.

در حال حاضر سران منطقه یورو به شدت نگران تحولات سیاسی یونان هستند. هر اندازه زمان می گذرد، یونان به نقطه خروج از منطقه یورو نزدیک تر می گردد. بدون شک خروج یونان از منطقه یورو زمینه را برای خروج کشورهای دیگر عضو این منطقه اقتصادی نظیر قبرس،ایتالیا، اسپانیاو ....فراهم خواهد ساخت. از سوی دیگر، تکلیف تعهدات اقتصادی دولت یونان به منطقه یورو نیز در صورت خروج از این منطقه اقتصادی به راحتی معلوم نخواهد شد. از این رو خروج یونان از منطقه یورو برای مقامات اروپایی هزینه های اعتباری،اقتصادی و سیاسی خواهد داشت.

در حال حاضر سران اروپای واحد سعی دارند آخرین تلاشهای خود را جهت جلوگیری از پیروزی حزب سیریزا انجام دهند. مقامات اروپایی به خوبی می دانند که دیگر سیاست تهدید یونانی ها به مانند سال 2012 میلادی جوابگو نخواهد بود زیرا حزب سیریزا از ظرفیت خود در مجلس اروپا جهت بر هم زدن این مانور تبلیغاتی غرب استفاده خواهد نمود. در چنین شرایطی سران یورو تنها دو راه پیش روی خود دارند: یکی توافق با سیریزا و دیگری التماس به شهروندان یونانی جهت ممانعت از پیروزی چپگرایان ضد یورو!حال به نظر می رسد مقامات منطقه یورو جملگی ترجیح داده اند راه دوم را انتخاب نمایند.

منبع: تسنیم
انتشار: 8 مهر 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 12664

به "التماس اروپای واحد به آتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "التماس اروپای واحد به آتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید