ایران محصولات خود را در افغانستان می کارد؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، با وجود آنکه ایران از نظر ظرفیت فراوری محصولات کشاورزی و دامداری یکی از برترین کشورهای منطقه به شمار می رود و صادرات این محصولات بخش مهمی از سبد تجارت خارجی سالانه ایران را تشکیل می دهد اما همچنان احتیاج به واردات بعضی محصولات به خصوص در حوزه دامپروری باعث شده که کشور در ماه هایی از سال بخشی از احتیاج خود را از خارج خریداری کند.

ایران محصولات خود را در افغانستان می کارد؟

در سال های گذشته پس از چین به عنوان اصلی ترین شریک تجاری ایران، عراق و سپس افغانستان به عنوان شرکای اصلی تجاری کشور توانسته اند نام خود را ثبت نمایند. البته این آمار بیشتر در بخش صادرات است و میزان بسیار محدودی واردات محصول از این کشورها به ایران به ثبت می رسد.

در شرایطی که بسیاری از کشورهای توسعه یافته با توجه به امکان دسترسی به مواد اولیه، نیروی کار ارزان یا دیگر ظرفیت ها، فراوری محصولات خود را به کشورهایی دیگر انتقال داده اند، حالا رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان از این می گوید که ایران می تواند بخشی از محصولات کشاورزی یا دامداری خود را به افغانستان انتقال داده و ضمن استفاده از امکانات این کشور، نوع جدیدی از همکاری را با این همسایه شرقی کلید بزند.

حسین سلیمی به سایت اتاق تهران گفته که افغانستان کشور غنی نبوده و حجم واردات آن حدود هفت تا هشت میلیارد دلار برآورد شده است و ایران هنوز بالاترین ضریب صادرات به این کشور را داراست. اگرچه 2.7 میلیارد دلار صادرات رقم قابل توجهی محسوب نمی گردد اما نکته حائز اهمیت آن است که 46 درصد واردات این کشور دردست ایران است.

سلیمی با بیان اینکه در جلسات مختلفی به مسئولان توصیه نموده ایم که مرزها را برای تسهیل واردات افغانستان از ایران مجهز نمایند شرح داد: این اقدامات برای آن است که همین حد صادرات حفظ گردد و کاهش نیابد. اما اگر هدف آن است که صادرات ایران به این کشور افزایش یابد، راه حل آن این است که ایران یاری کند، درآمد مردم افغانستان افزایش پیدا کند تا در این کشور تقاضا ایجاد گردد. یکی از روش ها برای تحقق این هدف، کشت فراسرزمینی ایران در افغانستان است. در حال حاضر گوشت مورد احتیاج کشور از کشورهایی نظیر استرالیا تامین می گردد. در حالی که افغانستان هم مرز ایران بوده و از آب فراوان و کارگر ارزان برخوردار است. بنابراین علاوه بر دامداری، محصولات کشاورزی مورد احتیاج کشور را نیز می توان در این کشور پرورش داد. در این صورت قدرت خرید مردم افغانستان نیز افزایش یافته و متقاضی واردات بیشتری خواهند شد.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه این طرح را با نمایندگان مجلس نیز مطرح نموده ایم ادامه داد: در حال حاضر، کارخانجات قند در مشهد با 20 درصد ظرفیت فعالیت می نمایند. در حالی که اگر چغندر قند مورداحتیاج این کارخانجات در افغانستان فراوری گردد و در اختیار این کارخانجات قرار گیرد، علاوه بر افزایش ظرفیت این کارخانه ها و افزایش درآمد کشاورزان افغانستانی، شکر فراوری شده به سایر کشورها از جمله افغانستان نیز صادر می گردد. در واقع می توان با وجود مساله کم آبی در ایران، کشت چغندرقند را با انتقال بذر و ماشین آلات به این کشور افزایش داده و صادرات شکر از ایران را رونق بخشید. این راه حل در خصوص سایر محصولات نیز قابل پیگیری خواهد بود.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار مالی را از کانال تلگرام خبرنگاران دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 20 خرداد 1400 بروزرسانی: 20 خرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 57182

به "ایران محصولات خود را در افغانستان می کارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران محصولات خود را در افغانستان می کارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید