بوداپست، مروارید دانوب: کدام گنجینه های پنهان در انتظار کشف شدن هستند؟
به گزارش مجله یک کامپیوتر، بوداپست، شهری که با افسون و زیبایی خود بر کرانههای رود دانوب آرمیده، نه تنها پایتخت مجارستان، بلکه قلبی تپنده در اروپای مرکزی است. این شهر، که به درستی لقب «پاریس شرق» را یدک میکشد ، مجموعهای است از تضادهای دلنشین؛ جایی که تاریخ باستان و مدرنیته پرجنبوجوش در هم تنیدهاند و هر گوشهاش داستانی برای گفتن دارد. بوداپست با معماری خیرهکننده، فرهنگ غنی و تجربیات منحصربهفرد، مقصدی است که روح هر مسافری را تسخیر میکند. این شهر زیبا از اتحاد سه شهر تاریخی بودا، پست و اُبودا در سال 1873 میلادی شکل گرفت ، و هر یک از این بخشها، هویتی متمایز به کلانشهر امروزی بخشیدهاند.

لقب «پاریس شرق» تنها یک ستایش ظاهری نیست، بلکه ریشه در دورانی طلایی، اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، دارد که بوداپست آگاهانه گام در مسیر توسعه و زیباسازی شهری با الهام از پایتختهای بزرگ اروپا، بهویژه پاریس، نهاد. این تحول شگرف در شریانهای شهری مانند خیابان باشکوه آندراشی و بناهای عمومی آن دوران به وضوح قابل مشاهده است و نشان از عزم یک ملت برای درخشش در صحنه اروپا دارد. از سوی دیگر، موقعیت جغرافیایی منحصربهفرد بوداپست در قلب حوضه آبریز کارپات، در نقطه تلاقی تپههای سرسبز غربی و دشتهای پهناور شرقی، نه تنها مسیر تاریخ و تجارت آن را رقم زده، بلکه به تنوع شگفتانگیز مناظر طبیعی و شهری آن نیز عمق بخشیده است. تپههای باستانی بودا که بر کرانه غربی دانوب قد برافراشتهاند، در تقابل با گستره شهری پست در کرانه شرقی، تصویری دوگانه و جذاب از این شهر ارائه میدهند.
برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.
سفر به اعماق تاریخ: کاوش در شاهکارهای معماری بوداپست
بوداپست، با تاریخی کهن و پرفراز و نشیب، گنجینهای از شاهکارهای معماری را در خود جای داده است. از قلعههای باستانی بر فراز تپهها گرفته تا بناهای پارلمانی باشکوه و کلیساهای سر به فلک کشیده، هر ساختمان داستانی از دورانها و سبکهای مختلف معماری را روایت میکند.
تپه قلعه بودا: میراث پادشاهان و چشماندازهای بیبدیل
تپه قلعه بودا، مجموعهای تاریخی و وسیع بر فراز کرانه غربی دانوب، همچون نگینی بر تارک شهر میدرخشد و از هر نقطه بوداپست قابل مشاهده است. این مجموعه که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده ، قلب تاریخی بوداپست و گواهی بر قرنها تاریخ و فرهنگ مجارستان است. گشتوگذار در خیابانهای سنگفرش شده و بناهای زیبای این منطقه، خود سفری یک روزه به اعماق تاریخ است.
کاخ سلطنتی، یا همان قلعه بودا، هسته مرکزی این مجموعه را تشکیل میدهد. بنای اولیه این کاخ در اواسط قرن سیزدهم میلادی به دستور پادشاه بِلای چهارم ساخته شد و در طول قرنها، بارها مورد تخریب، بازسازی و گسترش قرار گرفته است. معماری امروزی کاخ، ترکیبی شگفتانگیز از سبکهای قرون وسطایی، باروک، نئوباروک و حتی مدرنیسم است که هر کدام یادگاری از دورهای خاص از تاریخ پرفراز و نشیب آن است. این کاخ با حدود 200 اتاق و گنبدی با ارتفاع 62 متر ، امروزه میزبان نهادهای فرهنگی مهمی چون گالری ملی مجارستان، موزه تاریخ بوداپست و کتابخانه ملی سچنی است. در حقیقت، مجموعه قلعه بودا صرفاً تعدادی بنای تاریخی نیست، بلکه لایههای متراکم تاریخ مجارستان - از دوران پادشاهی اولیه، اشغال توسط عثمانیها، حاکمیت هابسبورگها تا دوران معاصر - را در خود فشرده ساخته است. هر بازسازی و هر تغییری در سبک معماری، بازتابی از قدرت حاکم و رویدادهای تاریخی آن دوران بوده و این مجموعه را به کتابی مصور از تاریخ ملت مجار بدل کرده است.
در نزدیکی کاخ، سنگر ماهیگیران (Halászbástya) با برجهای مخروطی و دیوارهای سفید و افسونگرش، یکی از محبوبترین نقاط برای تماشای مناظر پانورامای دانوب، جزیره مارگارت و ساختمان پارلمان است. با وجود نام و ظاهر قرون وسطاییاش، این بنا در اواخر قرن نوزدهم (دهه 1890) و بیشتر با اهداف تزئینی و نه دفاعی ساخته شده است. هفت برج نمادین آن، یادآور هفت قبیله مجاری هستند که در قرن نهم میلادی این سرزمین را بنیان نهادند. بازدید از این مکان رویایی رایگان است و فرصتی بینظیر برای عکاسی فراهم میآورد. ساخت سنگر ماهیگیران در "عصر طلایی" بوداپست و همزمان با جشنهای هزاره ورود مجارها ، نشاندهنده تلاشی آگاهانه برای بازآفرینی و تجلیل از گذشته اسطورهای و تقویت هویت ملی در دورهای از رشد و شکوفایی فرهنگی و ملیگرایی رمانتیک بوده است.
کلیسای ماتیاس (Mátyás-templom)، با سقف کاشیکاری شده رنگارنگ و برج گوتیک باشکوهش، یکی دیگر از جواهرات تپه قلعه است. قدمت این کلیسا به قرن یازدهم و دستور سنت استفان، اولین پادشاه مجارستان، بازمیگردد، هرچند بنای کنونی آن بیشتر در قرن چهاردهم تکمیل شده است. نام کلیسا به افتخار پادشاه ماتیاس کوروینوس، که در قرن پانزدهم مراسم ازدواج خود را در اینجا برگزار کرد، انتخاب شده است. معماری گوتیک کلیسا با تزئینات داخلی متأثر از هنر رنسانس ، فضایی روحانی و در عین حال باشکوه ایجاد کرده و آن را به یکی از تأثیرگذارترین کلیساهای بوداپست تبدیل نموده است.
ساختمان پارلمان مجارستان: نمادی از عظمت و دموکراسی در کرانه دانوب
ساختمان پارلمان مجارستان، با شکوه و عظمت بیمانند خود در کرانه شرقی رود دانوب، نه تنها یکی از نمادهای اصلی بوداپست، بلکه نمادی از هویت ملی و تاریخ پرفراز و نشیب مجارستان است. این بنای عظیم که سومین ساختمان پارلمان بزرگ در جهان به شمار میرود ، در اواخر قرن نوزدهم، به مناسبت هزارمین سالگرد تأسیس کشور مجارستان، طراحی و ساخته شد. کار ساخت آن در سال 1896 آغاز و در سال 1902 به طور کامل به اتمام رسید.
معماری این شاهکار، عمدتاً به سبک نئوگوتیک است ، اما تأثیراتی از سبکهای رنسانس و باروک نیز در آن دیده میشود. با 691 اتاق، 19 کیلومتر راهرو و پلکان و گنبدی به ارتفاع دقیقاً 96 متر ، این ساختمان از هر زاویهای تحسینبرانگیز است. در ساخت آن از حدود 40 میلیون آجر، نیم میلیون سنگ قیمتی و نزدیک به 40 کیلوگرم طلا استفاده شده است. انتخاب سبک نئوگوتیک برای پارلمان، تنها یک انتخاب زیباییشناسانه نبوده، بلکه ارجاعی به سنتهای پارلمانی تاریخی اروپا و تلاشی برای نمایش قدمت و اهمیت نهاد دموکراسی در مجارستان، حتی در چارچوب امپراتوری اتریش-مجارستان آن زمان، بوده است. این سبک معماری، خود یک بیانیه سیاسی و فرهنگی در مورد جایگاه مجارستان و سنتهای حکومتی آن محسوب میشود.
عدد 96 در ارتفاع گنبد پارلمان (و همچنین کلیسای سنت استفان) ، به طور نمادین به سال 896 میلادی (ورود قبایل مجار به این سرزمین) و سال 1896 (هزارمین سالگرد و افتتاح ساختمان پارلمان) اشاره دارد. این نمادگرایی عددی، پیوند عمیق بین تاریخ ملت، تأسیس دولت و نهاد قانونگذاری را به تصویر میکشد و نشاندهنده ثبات و قدمت کشور است. جالب است بدانید که این بنا از همان ابتدا به سیستمهای مدرنی چون گرمایش مرکزی و تهویه مطبوع مجهز بوده است. بازدید از نمای بیرونی ساختمان رایگان است، اما برای دیدن فضای داخلی باشکوه آن، از جمله تالار اصلی و جواهرات تاج پادشاهی مجارستان، تورهای 45 دقیقهای به زبانهای مختلف ارائه میشود. حجم عظیم مصالح و نیروی انسانی (حدود 100 هزار نفر) که در ساخت پارلمان به کار رفته ، نه تنها نشاندهنده توان اقتصادی و فنی مجارستان در آن دوره است، بلکه میتواند به عنوان یک پروژه عظیم ملی برای ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی نیز تلقی شود، که فراتر از یک بنای دولتی، تأثیرات اجتماعی-اقتصادی گستردهای داشته است.
کلیسای سنت استفان (Szent István Bazilika): شکوه معنوی و معماری در قلب پست
کلیسای سنت استفان، بزرگترین کلیسای بوداپست و سومین کلیسای بزرگ در سراسر مجارستان ، به افتخار سنت استفان، اولین پادشاه مسیحی و بنیانگذار کشور مجارستان، نامگذاری شده است. دست راست مومیایی شده این قدیس پادشاه، به عنوان یکی از مقدسترین یادگارهای ملی مجارستان، در این کلیسا نگهداری میشود. ساخت این کلیسای باشکوه در سال 1851 آغاز شد و پس از فراز و نشیبهای فراوان، از جمله فروریختن گنبد اولیه در سال 1868، سرانجام در سال 1905، پس از 54 سال، به پایان رسید. طراحی اولیه بنا توسط یوژف هیلد به سبک نئوکلاسیک انجام شد، اما پس از مرگ او و حادثه فروریختن گنبد، میکلوش ایبل، معمار برجسته مجار، پروژه را ادامه داد و طرح را به سبک نئو رنسانس تغییر داد. یوژف کائوزر نیز تکمیل نهایی آن را بر عهده داشت.
ارتفاع گنبد کلیسای سنت استفان، همانند ساختمان پارلمان، دقیقاً 96 متر است. این برابری ارتفاع، تصادفی نیست و نمادی از اهمیت برابر قدرت معنوی (کلیسا) و قدرت دنیوی (دولت) در هویت ملی مجارستان تلقی میشود. این نمادگرایی، به ویژه در اواخر قرن نوزدهم که مجارستان به دنبال تثبیت هویت خود بود، بسیار معنادار است. طولانی بودن دوره ساخت کلیسا و چالشهای فنی آن، نشاندهنده تعهد عمیق و پایدار جامعه و حاکمیت به تکمیل این بنای مذهبی و ملی بوده است. این پشتکار، اهمیت فوقالعاده سنت استفان و کلیسای کاتولیک را در وجدان ملی مجارها به نمایش میگذارد. ورود به محوطه داخلی کلیسا رایگان است و بازدیدکنندگان میتوانند با پرداخت هزینهای اندک، از گنبد آن بالا رفته و از نمای پانورامای خیرهکننده شهر لذت ببرند.
میدان قهرمانان و خیابان آندراشی: قدم زدن در میراث جهانی یونسکو
میدان قهرمانان (Hősök tere)، بزرگترین و شاید چشمگیرترین میدان بوداپست ، به مناسبت جشنهای هزارمین سالگرد ورود قبایل مجار به حوضه کارپات در سال 1896 ساخته شد. این میدان باشکوه که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است ، مجموعهای از مجسمهها و بناهای یادبود را در خود جای داده که هر یک نمادی از تاریخ و هویت مجارستان هستند. در مرکز میدان، ستون یادبود هزاره با مجسمه فرشته جبرئیل در بالای آن قرار دارد که طبق افسانهها، تاج مقدس پادشاهی را به سنت استفان اعطا کرده است. در پای ستون، مجسمههای برنزی هفت رئیس قبیله مجار که کشور را بنیان نهادند، سوار بر اسب دیده میشوند. دو ردیف ستون نیمدایرهای در طرفین میدان، مجسمههای پادشاهان، قهرمانان ملی و شخصیتهای برجسته تاریخ مجارستان را به نمایش میگذارند. جالب است که در ابتدا، برخی از این مجسمهها متعلق به اعضای سلسله هابسبورگ بودند، اما پس از جنگ جهانی دوم، با مجسمههای مبارزان آزادی مجار جایگزین شدند ؛ این اقدام نمادین، بازتعریفی از روایت ملی و تأکیدی بر استقلال و هویت مجاری در مقابل سلطه خارجی بود. سنگ یادبود قهرمانان، که به عنوان مقبره سرباز گمنام نیز شناخته میشود، در جلوی ستون مرکزی قرار دارد. در دو سوی میدان، دو بنای فرهنگی مهم، موزه هنرهای زیبا و تالار هنر (کاخ هنر) واقع شدهاند و در پشت میدان نیز پارک وسیع و زیبای شهر (Városliget) قرار گرفته است.
خیابان آندراشی (Andrássy út)، بلواری اشرافی و زیبا به طول تقریبی 2.5 کیلومتر ، میدان الیزابت در مرکز شهر را به میدان قهرمانان متصل میکند. این خیابان که ساخت آن در سال 1872 آغاز شد ، به دلیل معماری باشکوه نئو رنسانس عمارتها، ویلاها و خانههای شهریاش، همراه با میدان قهرمانان، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. خیابان آندراشی امروزه میزبان فروشگاههای لوکس، بوتیکهای شیک، کافههای دنج، رستورانهای مجلل و سالنهای تئاتر، از جمله خانه اپرای دولتی مجارستان است. این خیابان به افتخار کنت دیولا آندراشی، نخستوزیر وقت مجارستان و از حامیان اصلی نوسازی بوداپست به سبک پایتختهای اروپایی، نامگذاری شده است. جالب آنکه ناصرالدین شاه قاجار نیز در سفرنامه فرنگستان خود از این خیابان یاد کرده است. نام خیابان آندراشی در طول قرن بیستم چندین بار دستخوش تغییر شد و به نامهایی چون استالین، جوانان مجار و جمهوری خلق نامیده شد، اما سرانجام پس از تحولات سیاسی، دوباره به نام اصلی خود بازگشت. این تغییر نامهای مکرر، خود بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب سیاسی مجارستان در آن دوران است و خیابان را به سندی زنده از این تاریخ تبدیل میکند. مجموعه میدان قهرمانان و خیابان آندراشی، یک پروژه شهری عظیم و یکپارچه در اواخر قرن نوزدهم برای نمایش هویت، تاریخ و مدرنیته مجارستان بوده است و صرفاً مجموعهای از بناها و یک خیابان زیبا نیست، بلکه یک بیانیه فرهنگی و سیاسی برنامهریزیشده در "عصر طلایی" بوداپست به شمار میرود.
یادمان کفشها در کرانه دانوب: روایتی خاموش از تاریخ
در ساحل شرقی رود دانوب، در نزدیکی ساختمان پارلمان، یادمانی تکاندهنده و در عین حال ساده قرار دارد که هر بینندهای را به تأمل وامیدارد: یادمان "کفشها در کرانه دانوب". این اثر هنری، شامل 60 جفت کفش آهنی از مدلهای مختلف زنانه، مردانه و بچگانه است که در لبه اسکله رها شدهاند، گویی صاحبانشان لحظاتی پیش آنها را از پا درآوردهاند. این یادمان که در سال 2005 توسط کارگردان مجارستانی، کان توگای، و مجسمهساز، گیولا پائر، خلق شد ، به یاد هزاران یهودی است که در زمستان 1944-1945، در اواخر جنگ جهانی دوم، توسط شبهنظامیان فاشیست حزب صلیب پیکان مجارستان در همین نقطه به طرز وحشیانهای قتلعام شدند. از قربانیان خواسته میشد کفشهای خود را، که در آن دوران اشیای باارزشی محسوب میشدند، درآورند و سپس در کنار آب به آنها شلیک میشد تا اجسادشان به درون رودخانه یخزده دانوب بیفتد و ناپدید شود.
قدرت این یادمان در سادگی و بار عاطفی عمیق آن نهفته است. کفشهای خالی، غیاب انسانها و تراژدی رخ داده را به شکلی بسیار ملموس و شخصی به تصویر میکشند. این اثر هنری، بدون نیاز به کلمات، داستانی تکاندهنده از یکی از تاریکترین فصلهای تاریخ بوداپست و اروپا را روایت میکند و نمادی از قساوت و نژادپرستی است. قرار دادن این یادمان در مکانی عمومی و پر رفت و آمد، نشاندهنده پذیرش و مواجهه جامعه مجارستان با این بخش دردناک از تاریخ خود است و به عنوان یک یادآوری دائمی از خطرات افراطگرایی و اهمیت حقوق بشر عمل میکند.
دانوب، رگ حیاتی بوداپست: پلها، جزایر و کرانههای دلانگیز
رود دانوب، این شریان آبی باشکوه، نه تنها بوداپست را به دو بخش بودا در غرب و پست در شرق تقسیم میکند ، بلکه خود به تنهایی یکی از اصلیترین جاذبههای این شهر است. کرانههای دانوب، با مناظر خیرهکننده، پلهای تاریخی و جزایر سرسبز، قلب تپنده زندگی شهری و محلی برای آرامش و تفریح است.
پلهای تاریخی بوداپست: پیونددهنده دو سوی شهر
پلها در بوداپست چیزی فراتر از سازههایی برای عبور و مرور هستند؛ آنها نمادهایی از تاریخ، مهندسی و هنر معماری به شمار میروند که دو بخش شهر را به زیبایی به یکدیگر پیوند میدهند. در میان پلهای متعدد بوداپست ، پل زنجیر سچنی (Széchenyi Lánchíd) جایگاهی ویژه دارد. این پل، اولین پل دائمی بر روی رود دانوب در بوداپست بود که ساخت آن در سال 1839 آغاز و در سال 1849 افتتاح شد. تا پیش از آن، نزدیکترین پل برای عبور از دانوب در شهر وین قرار داشت. ایده ساخت این پل از کنت ایشتوان سچنی، سیاستمدار و اصلاحطلب بزرگ مجار، بود که پس از تأخیر در رسیدن به مراسم تشییع جنازه پدرش به دلیل نبود پل و شرایط نامساعد جوی، مصمم به ساخت آن شد. پل زنجیر که توسط مهندس انگلیسی ویلیام تیرنی کلارک طراحی و توسط مهندس اسکاتلندی آدام کلارک ساخته شد ، به سرعت به نمادی از پیشرفت، بیداری ملی، وحدت شهر و ارتباط شرق و غرب تبدیل گشت. این پل با طول 375 متر و عرض 16 متر ، با دو برج سنگی باشکوه و زنجیرهای آهنی نمادین که نام خود را از آنها گرفته، و مجسمههای شیر در ورودیهایش، یکی از شناختهشدهترین مناظر بوداپست است. پل زنجیر در جنگ جهانی دوم توسط نیروهای آلمانی منفجر شد، اما در سال 1949 بازسازی و بازگشایی گردید. ساخت این پل در اواسط قرن نوزدهم، فراتر از یک پروژه مهندسی، یک نقطه عطف در تاریخ بوداپست و مجارستان بود. این پل نه تنها به لحاظ فیزیکی دو بخش شهر را به هم متصل کرد، بلکه نمادی از مدرنیزاسیون، وحدت ملی در حال ظهور و اراده برای غلبه بر موانع طبیعی برای پیشرفت بود.
علاوه بر پل زنجیر، پلهای مهم دیگری نیز بر دانوب گسترده شدهاند، از جمله پل مارگیت و پل آرپاد که جزیره مارگیت را به دو سوی شهر متصل میکنند ، پل آزادی با ساختار فلزی سبز رنگ و تزئینات زیبایش، پل الیزابت با طراحی مدرن و سفیدش، و پل پتوفی و راکوتسی. هر یک از این پلها، علاوه بر کاربرد ارتباطی، داستانی از دوره ساخت و سبک معماری خود را روایت میکنند و به خط افق پویای بوداپست شخصیت میبخشند.
جزیره مارگارت (Margit-sziget): واحهای سبز در آغوش دانوب
جزیره مارگارت، با طولی حدود 2.5 کیلومتر ، همچون نگینی سبز در میان آبهای نیلگون دانوب خودنمایی میکند. این جزیره که از طریق پل مارگیت در جنوب و پل آرپاد در شمال به شهر متصل میشود ، یک مرکز تفریحی، ورزشی و درمانی محبوب برای ساکنان بوداپست و گردشگران است. جزیره مارگارت، با فضاهای سرسبز وسیع، باغهای گل معطر (به ویژه باغ رز و باغ ژاپنی آرامشبخش ) و درختان کهنسال، پناهگاهی برای فرار از هیاهوی شهری است.
از جمله جاذبههای این جزیره میتوان به حمامهای روباز و سرپوشیده پالاتینوس (Palatinus Baths) اشاره کرد که مجموعهای عظیم از استخرهای آب گرم درمانی، استخر موج، سرسرههای آبی و امکانات تفریحی برای تمام سنین را ارائه میدهد و میتواند تا 20,000 نفر را همزمان پذیرا باشد. برج آب تاریخی جزیره، با ارتفاع 51 متر که در سال 1911 ساخته شده، امروزه به عنوان یک سکوی دید عالی و محل برگزاری نمایشگاهها و فستیوال تابستانی بوداپست مورد استفاده قرار میگیرد. فواره موزیکال جزیره که در سال 2013 بازسازی شده، با نمایشهای هماهنگ نور و موسیقی در ساعات مختلف روز، بازدیدکنندگان را مجذوب خود میکند. علاوه بر اینها، بقایای تاریخی مانند صومعه دومینیکن، که زمانی محل زندگی پرنسس مارگارت (دختر پادشاه بلای چهارم که نام جزیره از او گرفته شده) بوده ، و ویرانههای کلیسای فرانسیسکن ، به این جزیره بعدی تاریخی نیز میبخشند. امکان کرایه دوچرخه، ماشینهای پدالی و وسایل نقلیه کوچک برقی، گشت و گذار در این جزیره زیبا را آسانتر و لذتبخشتر میکند. جزیره مارگارت نمونهای عالی از چگونگی تلفیق طبیعت، تفریح و تاریخ در یک فضای شهری است. این جزیره نه تنها یک پارک بزرگ برای استراحت است، بلکه با داشتن بقایای تاریخی و نامگذاریاش به نام یک شخصیت سلطنتی قرون وسطایی، به هویت تاریخی بوداپست نیز گره خورده است.
تجربههای منحصربهفرد بوداپستی: فراتر از بناهای تاریخی
بوداپست تنها به بناهای تاریخی و مناظر زیبایش خلاصه نمیشود؛ این شهر تجربیاتی منحصربهفرد را ارائه میدهد که سفر به آن را به خاطرهای فراموشنشدنی تبدیل میکند. از غوطهور شدن در آبهای گرم درمانی گرفته تا گشتوگذار در کافههای عجیب و غریب و خرید در بازارهای سنتی، هر کدام بخشی از روح این شهر پرجنبوجوش هستند.
حمامهای آب گرم بوداپست: میراثی از دوران رومی و عثمانی
بوداپست به شایستگی لقب "پایتخت حمامهای آب گرم" یا "شهر آبگرمها" را از آن خود کرده است. چشمههای آب گرم طبیعی که در بیش از 80 درصد از مساحت مجارستان یافت میشوند ، در این شهر به وفور جریان دارند و فرهنگ استفاده از حمامهای درمانی، ریشهای عمیق در تاریخ آن دارد که به دوران رومیها و شهر باستانی آکوئینکوم و سپس ترکان عثمانی بازمیگردد. این حمامها، با استخرهای آب گرم با دمای بین 30 تا 40 درجه سانتیگراد، استخرهای آب سرد، سونا و اتاقهای بخار ، مکانی برای آرامش، درمان و معاشرت هستند.
حمام سِچِنی (Széchenyi)، با معماری باشکوه نئو باروک و نئو رنسانس ، بزرگترین، محبوبترین و معروفترین حمام حرارتی بوداپست و یکی از بزرگترین مجموعههای آب گرم در اروپا است. این حمام که در سال 1913 ساخته شده و در پشت میدان قهرمانان واقع شده است ، دارای 15 استخر سرپوشیده و 3 استخر بزرگ روباز است که حتی در زمستان نیز مملو از جمعیت است، به ویژه استخری که افراد مسن در آن مشغول بازی شطرنج هستند.
حمام گِلِرت (Gellért)، که در سال 1918 در بخشی از هتل گلرت و با الهام از حمامهای رومی تأسیس شد ، با معماری خیرهکننده آرت نوو، پنجرههای شیشهای رنگارنگ و موزاییککاریهای ظریفش ، تجربهای لوکس و آرامشبخش ارائه میدهد. این حمام معمولاً کمتر از سچنی شلوغ است و بیشتر مورد استفاده اهالی محلی قرار میگیرد.
حمام روداش (Rudas)، با قدمتی که به دوران عثمانی و سال 1566 بازمیگردد، با استخر هشتضلعی مرکزی و سقف گنبدی شکل خود، نمونهای از معماری حمامهای ترکی است. علاوه بر اینها، حمامهای دیگری چون لوکاس، کیرالی (قدیمیترین حمام شهر که توسط عثمانیها ساخته شده )، داگالی، رویال اسپا کورنتیا و ولی بی (با تلفیقی از سنت و مدرنیته )، هر یک با ویژگیها و فضای منحصربهفرد خود، گزینههای متنوعی را پیش روی علاقهمندان به آبتنی و آرامش قرار میدهند. فرهنگ حمامهای آب گرم در بوداپست صرفاً یک جاذبه گردشگری نیست، بلکه یک سنت ریشهدار تاریخی و فرهنگی است که از دوران باستان آغاز شده، توسط عثمانیها تقویت شده و در دوران مدرن با معماریهای باشکوه به اوج خود رسیده است. این تداوم تاریخی، حمامها را به بخشی جداییناپذیر از هویت و زندگی روزمره بوداپست تبدیل کرده است.
کافههای مخروبه (Ruin Bars): نبض تپنده زندگی شبانه و خلاقیت شهری
یکی از پدیدههای فرهنگی منحصربهفرد و جذاب بوداپست در سالهای اخیر، ظهور "کافههای مخروبه" یا "روئین بارها" (Ruin Bars) است. این کافهها که عمدتاً در ساختمانهای متروکه، حیاطهای قدیمی و فضاهای صنعتی بلااستفاده در محله یهودیان (منطقه 7) شکل گرفتهاند ، با دکوراسیونی التقاطی، مبلمانی از اشیاء دست دوم و بازیافتی، آثار هنری خیابانی، نقاشیهای دیواری خلاقانه و نورپردازیهای نامتعارف، فضایی بوهمین و سرشار از انرژی ایجاد کردهاند. این مکانها به سرعت به پاتوقی محبوب برای جوانان، هنرمندان، محلیها و گردشگرانی تبدیل شدهاند که به دنبال تجربهای متفاوت از زندگی شبانه هستند.
سیمپلا کرت (Szimpla Kert)، اغلب به عنوان اولین و یکی از معروفترین کافههای مخروبه شناخته میشود. این مکان چند طبقه با اتاقهایی که هر یک طراحی و حال و هوای خاص خود را دارند، بازاری کوچک برای فروش محصولات محلی و اجناس آنتیک در آخر هفتهها، و فضایی پرجنبوجوش با موسیقی زنده، نمونهای کامل از این پدیده است. از دیگر کافههای مخروبه معروف میتوان به Púder Bárszínház با فضای هنریاش، Doboz با حیاط بزرگ و مجسمه کینگ کونگ، Stifler Ház با چندین سالن رقص و میزهای بیلیارد، Grandio Jungle Bar با فضای سبز و جنگلیاش، Kőleves Kert با باغ دلنشین و صندلیهای رنگارنگ، Csendes Létterem با دکوراسیون قدیمی و عجیبش، و مجموعه بزرگ Instant & Fogas Complex که از ادغام چند کافه مخروبه ایجاد شده و تا پاسی از شب میزبان علاقهمندان است، اشاره کرد. کافههای مخروبه بیش از آنکه صرفاً مکانی برای نوشیدن باشند، نمادی از بازآفرینی شهری، خلاقیت از دل ویرانی، و روحیه مستقل بوداپست پس از دوران کمونیسم هستند. این کافهها فضاهای فراموششده شهری را به مراکز فرهنگی و اجتماعی پرجنبوجوش تبدیل کردهاند و نشاندهنده توانایی شهر برای ابداع و نوآوری هستند.
بازار بزرگ مرکزی (Nagy Vásárcsarnok / Great Market Hall): غرق شدن در طعمها، رنگها و صنایع دستی مجارستان
بازار بزرگ مرکزی بوداپست، واقع در نزدیکی پل آزادی و در انتهای خیابان معروف واتسی ، قدیمیترین و بزرگترین بازار سرپوشیده شهر است. این بنای باشکوه با سازه فلزی و نمای آجری و کاشیکاریهای سنتی زیبا ، نه تنها یک مرکز خرید، بلکه خود یکی از جاذبههای گردشگری مهم بوداپست به شمار میرود. گشت و گذار در این بازار، تجربهای لذتبخش از غرق شدن در طعمها، رنگها و رایحههای مجارستان است.
طبقه همکف بازار عمدتاً به فروش محصولات غذایی تازه اختصاص دارد؛ از انواع گوشت و سوسیسهای معروف مجاری مانند سالامی، تا میوهها و سبزیجات تازه فصل، پنیرهای محلی، شیرینیجات سنتی، و البته پاپریکای معروف مجارستان در انواع و اقسام مختلف. در این طبقه همچنین میتوانید عسل طبیعی، خاویار، انواع مربا و ترشیجات محلی را پیدا کنید. طبقه بالا بیشتر به صنایع دستی، سوغاتیهای سنتی و دکههای غذا اختصاص دارد. در اینجا میتوانید انواع گلدوزیهای زیبا، ظروف چینی و سرامیکی با طرحهای سنتی، کریستالهای مجاری، تخممرغهای رنگآمیزی شده با دست، صنایع دستی چوبی، چاقوهای دستساز، و کیفها و محصولات چرمی را بیابید. دکههای غذا در طبقه بالا نیز فرصتی عالی برای امتحان کردن غذاهای خیابانی و سنتی مجارستان، مانند لانگوس (نان سرخشده با پنیر و خامه ترش) ، گولاش و اشترودل، در فضایی پرجنبوجوش و محلی فراهم میکنند. بازار بزرگ مرکزی بیش از یک بازار، یک microcosmos از فرهنگ مجارستان است. معماری چشمگیر آن نشاندهنده اهمیت تجارت و زندگی شهری در اواخر قرن نوزدهم است و تنوع محصولات آن بازتابی از کشاورزی، سنتهای آشپزی و هنر بومی مجارستان به شمار میرود.
پارک شهر (Városliget) و قلعه وایداهونیاد (Vajdahunyad vára): تفریح و تاریخ در کنار هم
پارک شهر بوداپست، فضای سبز وسیع و دلپذیری است که درست در پشت میدان قهرمانان قرار گرفته و مکانی عالی برای استراحت، تفریح و فعالیتهای ورزشی است. یکی از جاذبههای اصلی این پارک، پیست پاتیناژ بزرگ آن است که در فصل زمستان به یکی از بزرگترین پیستهای یخ مصنوعی در فضای باز اروپا تبدیل میشود و در تابستان به دریاچهای زیبا برای قایقسواری تغییر کاربری میدهد. شهربازی ویدام، یکی از قدیمیترین شهربازیهای اروپا با جاذبههای متنوع و رولرکوسترهای تاریخی نیز در این پارک واقع شده است.
در قلب پارک شهر، قلعه شگفتانگیز وایداهونیاد قرار دارد. این قلعه که در ابتدا به عنوان بخشی از نمایشگاه هزاره مجارستان در سال 1896 و با مصالح موقتی (عمدتاً چوب) ساخته شده بود، به دلیل محبوبیت فراوان، بین سالهای 1904 تا 1908 با مصالح دائمی مانند آجر و سنگ بازسازی شد. معماری قلعه وایداهونیاد منحصربهفرد است، زیرا به گونهای طراحی شده که سبکهای مختلف معماری رایج در مجارستان در طول تاریخ، از جمله رومانسک، گوتیک، رنسانس و باروک را در بخشهای مختلف خود به نمایش بگذارد. در واقع، این قلعه مانند یک موزه معماری در فضای باز است. امروزه، قلعه وایداهونیاد میزبان موزه کشاورزی مجارستان است که بزرگترین موزه کشاورزی در اروپا به شمار میرود. دریاچه کوچکی که قلعه را احاطه کرده، در تابستان برای قایقسواری و در زمستان برای پاتیناژ مورد استفاده قرار میگیرد و به جذابیت این مجموعه میافزاید. قلعه وایداهونیاد یک نمونه منحصربهفرد از "معماری التقاطی تاریخی" است که به جای پایبندی به یک سبک واحد، مجموعهای از سبکهای مهم تاریخ معماری مجارستان را در یک بنای واحد گرد هم آورده است. این قلعه که برای نمایشگاه هزاره ساخته شد، مانند یک کتاب درسی سهبعدی از تاریخ معماری کشور عمل میکند.
نگاهی گذرا به تاریخ پرفراز و نشیب بوداپست: از آکوئینکوم تا پایتختی مدرن
تاریخ بوداپست، داستانی طولانی و پرماجرا از تمدنها، فتوحات، ویرانیها و بازسازیهاست که سیمای امروزی این شهر را شکل داده است. ریشههای باستانی آن به سکونتگاههای سلتی بازمیگردد، اما این رومیها بودند که در قرن یکم میلادی، شهر نظامی و شهری آکوئینکوم را در محل اُبودای کنونی بنا نهادند. آکوئینکوم، مرکز استان پانونیای سفلی امپراتوری روم، شهری پیشرفته با آمفیتئاتر، حمامهای عمومی، معابد و ویلاهای مجلل بود. ویرانههای این شهر باستانی، امروزه در موزه آکوئینکوم قابل بازدید است.
پس از سقوط امپراتوری روم، این منطقه شاهد عبور و سکونت اقوام مختلفی چون هونها، ژرمنها، آوارها و بلغارها بود. نقطه عطف تاریخ این سرزمین، ورود هفت قبیله مجار به رهبری آرپاد در سال 896 میلادی بود که به "وطنگیری" معروف است. مجارها به تدریج در این منطقه ساکن شدند و در حدود سال 1000 میلادی، با پذیرش مسیحیت توسط پادشاه استفان اول (سنت استفان)، پادشاهی مجارستان تأسیس شد.
در قرون وسطی، بودا و پست به عنوان شهرهای مجزا رشد کردند. دوران پادشاهی ماتیاس کوروینوس در قرن پانزدهم، اوج شکوفایی فرهنگی و هنری این شهرها، به ویژه بودا، بود. اما این شکوه دیری نپایید و در قرن شانزدهم، بخش بزرگی از مجارستان، از جمله بودا و پست، به اشغال امپراتوری عثمانی درآمد. سلطه 150 ساله عثمانیها ، تأثیرات عمیقی بر فرهنگ و معماری شهر گذاشت که نمونههایی از آن هنوز در حمامهای ترکی و برخی مساجد تغییر کاربری داده شده، قابل مشاهده است.
در اواخر قرن هفدهم، با بیرون رانده شدن عثمانیها، این سرزمین تحت کنترل امپراتوری هابسبورگ اتریش قرار گرفت و دوران بازسازی و توسعه مجدد آغاز شد. اما مهمترین تحول در تاریخ مدرن شهر، اتحاد رسمی سه شهر بودا، پست و اُبودا در سال 1873 میلادی بود که منجر به شکلگیری بوداپست امروزی به عنوان پایتخت یکپارچه مجارستان شد. این اتحاد، سرآغاز دوران جدیدی از پیشرفت و شکوفایی برای شهر بود و زمینه را برای "عصر طلایی" بوداپست (Belle Époque) فراهم آورد. این دوره که تقریباً از سازش اتریش-مجارستان در سال 1867 تا آغاز جنگ جهانی اول در 1914 ادامه داشت، شاهد رشد اقتصادی چشمگیر، توسعه شهری گسترده و شکوفایی بینظیر در هنر، معماری، ادبیات و علم بود. بسیاری از بناهای نمادین و باشکوه بوداپست که امروزه جزو جاذبههای اصلی آن محسوب میشوند، از جمله ساختمان پارلمان، خیابان آندراشی، خانه اپرا، میدان قهرمانان و بسیاری از پلها و حمامهای عمومی، محصول این دوران طلایی هستند.
قرن بیستم نیز برای بوداپست قرنی پرفراز و نشیب بود. این شهر آسیبهای فراوانی در طول جنگ جهانی دوم دید، اما با همت مردمش بازسازی شد. پس از جنگ، مجارستان تحت سلطه کمونیسم قرار گرفت و این دوران تا اواخر دهه 1980 ادامه داشت. با فروپاشی دیوار برلین و برگزاری انتخابات آزاد، دوران معاصر بوداپست آغاز شد و این شهر بار دیگر به عنوان یکی از مراکز فرهنگی و گردشگری مهم اروپا مطرح گردید. تاریخ بوداپست داستانی از تلاقی و تأثیر فرهنگهای مختلف است. این چندلایگی فرهنگی، منبع غنای معماری، سنتها و هویت پیچیده شهر است. هر دوره تاریخی، اثری ماندگار بر سیمای شهر گذاشته است، از ویرانههای رومی آکوئینکوم تا حمامهای ترکی و کاخهای باروک هابسبورگ و بناهای باشکوه عصر طلایی.
بوداپست، شهری برای تمام فصول و سلیقهها: کلام پایانی و دعوت به اکتشاف
بوداپست، با ترکیبی مسحورکننده از تاریخ کهن، معماری باشکوه، فرهنگ پرجنبوجوش، طبیعت دلانگیز و تجربیات منحصربهفرد، شهری است که میتواند هر سلیقهای را راضی کند. از کاوش در قلعههای باستانی و کلیساهای سر به فلک کشیده، تا قدم زدن بر پلهای تاریخی بر فراز دانوب آبی، از آرامش یافتن در حمامهای آب گرم شفابخش تا هیجان زندگی شبانه در کافههای مخروبه خلاقانه، و از چشیدن طعمهای بینظیر غذاهای مجاری در بازارهای سنتی تا لذت بردن از فضای سبز جزیره مارگارت، بوداپست مجموعهای بیپایان از جذابیتها را پیش روی بازدیدکنندگان خود قرار میدهد.
این شهر، که هم برای بازدیدهای کوتاه و گشتوگذارهای چند روزه و هم برای اقامتهای طولانیتر و کشف عمیقتر لایههای فرهنگیاش جذابیت دارد ، مقصدی است که خاطرهاش برای همیشه در ذهن باقی میماند. جذابیت پایدار بوداپست در توانایی آن برای ارائه همزمان "قدیمی" و "جدید" نهفته است. گردشگران میتوانند در یک روز هم از کاخهای چند صد ساله دیدن کنند و هم شب را در یک کافه مخروبه آوانگارد بگذرانند. این تلفیق موفقیتآمیز تاریخ و مدرنیته، یکی از دلایل اصلی محبوبیت جهانی آن است. پس چمدانها را ببندید و خود را برای سفری فراموشنشدنی به "مروارید دانوب" آماده کنید؛ شهری که در هر گوشهاش، گنجینهای پنهان در انتظار کشف شدن است.