بودجه صد میلیارد تومانی برای راه اندازی صندوق نوآوری صنعت نفت ، 50 درصد محصولات صنعت نفت دانش بنیان هستند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: صد میلیارد تومان توسط بخش شرکت های خصوصی و 4 شرکت اصلی شرکت نفت برای راه اندازی صندوق نوآوری نفت سرمایه گذاری شده است.

بودجه صد میلیارد تومانی برای راه اندازی صندوق نوآوری صنعت نفت ، 50 درصد محصولات صنعت نفت دانش بنیان هستند

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران سعید محمدزاده معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری در نشست خبری گردهمایی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های صنعت نفت که صبح امروز در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار گردید اظهار کرد: خوشبختانه در صنعت نفت اتفاقات خوب و ارزشمندی طی سال های گذشته افتاده که مهمترین آن راه اندازی دانشگاه ها و دانشکده های آموزش عالی در چند مرکز مهم نفتی بوده است.

وی ادامه داد: ایران در تربیت نیروی انسانی جزو کشور های تراز اول در دنیا می باشد و به نحوی که در نشستی که بین وزیر نفت و 9 دانشگاه با موضوع توسعه و برداشت از میدان های نفتی برگزار گردید قرارداد های خوبی نیز به امضا رسیده است.

محمدزاده با اشاره به امضای 26 قرارداد بزرگ بین وزارت نفت و 15 دانشگاه و پژوهشگاه گفت: 14 قرارداد به موضوع بالادستی و 12 قرارداد به موضوعات پایین دستی مربوط است که با دانشگاه ها به امضا رسیده است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری در مورد موضوع این تفاهم نامه ها نیز اظهار کرد: حل مسائل صنعت، ایجاد نهاد حل مسئله و ایجاد رابطه بین صنعت و قشر فناور و نوآور مهمترین شاخصه این تفاهم نامه ها بوده است.

وی اضافه نمود: توزیع اکوسیستم نوآوری و فناوری در صنعت مد نظر ما بوده و به همین دلیل شورای حمایت از شرکت های دانش بنیان و توسعه اکوسیستم فناوری در صنعت نفت راه اندازی شده است.

محمدزاده در مورد دومین عملکرد این وزارت خانه برای توسعه فناوری توضیح داد: ایده پارک صنعت نفت وپارک رازی دومین برنامه ما بود که قرار است در بخش پژوهشگاه نفت در شهر ری به متراژ 17 هزار هکتار و با هدف به هم رسانی مجموعه های فناوری به صنعت نفت به زودی راه اندازی گردد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری ادامه داد: این پارک به صورت محور و مجموعه توسعه سیستم نوآوری است و این اجزا حتما قرار نیست در خود شهر ری مستقر باشند بلکه حضور شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها در کل کشور و در کنار صنعت نفت قرار خواهد گرفت.

وی تاکید نمود: در های پژوهشگاه صنعت نفت به روی همه پژوهشگران باز است و احتیاجی نیست که حتما از بین موضوعات پژوهشگاه مسئله ای را انتخاب نمایند بلکه می توانند در هر موضوع مد نظری در این پژوهشگاه فعالیت نمایند.

محمدزاده با تاکید براینکه یک فرصت مطالعاتی برای اساتید دانشگاه در حوزه صنعت نفت در نظر گرفته شده است گفت: اساتید دانشگاهی که بخواهند به مسائل صنعت نفت به صورت عمیق در راستای حل مسائل ورود پیدا نمایند از یک فرصت مطالعاتی بهره مند خواهند شد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری توضیح داد: هم چنین برای اساتید دانشگاه یک گرنت پژوهشی در نظر گرفته شده به نحوی که اگر هر عضو هیئت علمی بتواند طی فرایند در نظر گرفته شده یکی از مسائل حوزه نفت را برطرف نماید می تواند از حمایت بسیار خوب وزارت نفت برخوردار گردد البته به شرط آنکه دانشجویان مقطع دکترا نیز در این پژوهش ها مشارکت داشته باشند.

وی با اعلام این خبر که مجوز صندوق نوآوری نفت صادر شده است گفت: سرمایه اولیه این صندوق 100 میلیارد تومان بوده و توسط شرکت های خصوصی و 4 شرکت اصلی نفتی تامین شده است.

محمدزاده در مورد بخش های مستقر در پارک فناوری نفت اظهار کرد: اجزایی که باید در پارک کنار یکدیگر قرار گیرند مجموعه ای از افراد هستند که به دنبال حل چالش و مسائل بوده هم چنین باید در کنار آن ها صندوق های VC، شرکت های بالغ و مدیران ارشد وزارت نفت نیز حضور داشته باشند.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری در مورد گردهمایی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های صنعت نفت که قرار است در روز های 27 تا 29 بهمن در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار گردد تاکید نمود: در این گردهمایی از استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان دعوت شده است و تا امروز نزدیک به 500 مجموعه اعلام آمادگی نموده اند البته ثبت نام هم چنان ادامه دارد، اما مراحل داوری آن شروع شده است.

وی ادامه داد: در این گردهمایی علاوه بر مجموعه های دانش بنیان و استارت آپ ها مجموعه ای از چالش های صنعت نفت نیز به شرکت نمایندگان ارایه خواهد شد تا در صورت امکان به برطرف آن اقدام نمایند و تا امروز هزار چالش مطرح شده است.

محمدزاده اظهار کرد: شرکت هایی که در پارک مستقر شوند از حمایت های وزارت نفت برخوردار خواهند شد که یکی از آن ها فرایند تضمین و خرید تضمینی خواهد بود.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری اضافه نمود: هر مجموعه ای که بتواند نسبت به حل محصول و خدمت برای برطرف احتیاج صنعت فعالیت کند قطعا یک خرید تضمینی برای آن مجموعه در نظر گرفته خواهد شد.

وی توضیح داد: مهمترین نکته ای که برای رونق فناوری در صنعت نفت در نظر گرفته شده مسئله نظام خرید از فراوری داخلی است، در حال حاضر لیستی به نام AVL در وزارت نفت وجود دارد که هر مجموعه ای در این لیست قرار گیرد به طور قطع محصولاتش خریداری خواهد شد.

محمدزاده گفت: هر محصولی در کشور فراوری شده و تایید گردد و قابلیت استفاده در صنعت را داشته باشد خرید محصول مشابه آن از خارج از کشور ممنوع بوده و اگر بتواند تنها بخشی از احتیاج صنعت را تامین کند تنها به قدر احتیاج از نمونه خارجی خرید خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری تاکید نمود: حمایت از فناوری معطوف به ساخت نیست بلکه معطوف به برطرف احتیاج است و ممکن است در حوزه های مختلف مثل خدمات یا نرم افزار باشد و حتما نباید فکر کنیم که یک فراوری فیزیکی است.

وی ادامه داد: در صنعت نفت حجم انبوهی از تجهیزات داخلی هستند به طور مثال از کاتالیست ها و یا موارد مشابه مثل توربین از نمونه داخلی استفاده می گردد، اما در صنعت نفت مسئله ایمنی محور اهمیت ویژه ای دارد و این تجهیزات باید مورد تایید قرار گیرند به همین دلیل کوشش نموده ایم اولین استاندارد های ایران را توسعه دهیم و دوما نهاد صدور گواهی انطباق کیفیت و نهاد عالی کیفیت را ایجاد نموده ایم.

محمدزاده در مورد نهاد عالی کیفیت گفت: این بخش با همکاری سازمان استاندارد کار خود را شروع نموده و به دنبال این هستیم که گواهی نامه های مربوط به صنعت نفت به زودی صادر گردد.

وی تاکید نمود: نزدیک به 50 درصد محصولاتی که در لیست AVL قرار دارند دانش بنیان هستند و ما بر روی مشارکت دانشگاه ها حساب باز نموده ایم.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: از 26 قرارداد امضا شده با 15 دانشگاه 5 مورد مربوط به بخش اکتشاف است و امیدواریم دانشگاه ها بتوانند در داخل و خارج شبکه سازی نمایند.

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است.

مینی نت: مینی نت، با برگزیده آخرین اخبار جراید و روزنامه ها همراه ما باشید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 20757

به "بودجه صد میلیارد تومانی برای راه اندازی صندوق نوآوری صنعت نفت ، 50 درصد محصولات صنعت نفت دانش بنیان هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه صد میلیارد تومانی برای راه اندازی صندوق نوآوری صنعت نفت ، 50 درصد محصولات صنعت نفت دانش بنیان هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید