تاریخچه پیدایش اولین قطار

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تاریخچه پیدایش اولین قطار را که مطالعه می کنیم متوجه می شویم انسان تا چه میزان پیشرفت و ترقی را می تواند در زندگی تجربه کند. قطار یکی از مهم ترین پیشرفت هایی بوده است که در صنعت حمل و نقل رخ داد و همچنان با توجه به پیشرفت های دنیای در حال تحول و توسعه است. اگر شما نیز می خواهید بدانید که اولین قطار دنیا چگونه و به وسیله چه کسی ساخته شد پیشنهاد می دهیم با مطالعه این مقاله ما را همراهی کنید.

تاریخچه پیدایش اولین قطار

قطارهای اولیه

بسیاری از ما قطار را یک وسیله بسیار بزرگ و سنگین می دانیم که بر روی ریل های فولادی و در یک مسیر معین حرکت می نماید. این یک تصور کاملا صحیح است اما نه برای قطارهایی که در قرن شانزدهم استفاده می شد. انسان ها در این دوره ریل هایی را از جنس چوب ساخته بودند و قطارها واگن هایی بودند که به وسیله دو یا چند اسب روی ریل ها به حرکت در می آمدند. البته استفاده از این وسیله به چند نقطه از دنیا محدود بود و کاربردی عمومی نداشت.

قطارهای بخار

نسل دوم قطارها که باعث شد صنعت راه آهن به شکل امروزی شکل بگیرد به قرن نوزدهم باز می گردد. زمانی که در سال 1804 فردی به نام ریچارد ترویتیک توانست با استفاده از نیروی بخار، قطار را روی یک ریل آهنی به حرکت در آورد. این اختراع در منطقه ولز جنوبی در انگلستان صورت گرفت و به عنوان نقطه عطفی در ساخت قطارهای مدرن به شمار می رود.

ریچارد در ابتدا یک لوکوموتیو برای حمل بار به اندازه 20 تن ساخت و سپس توانست یک لوکوموتیو دیگر برای حمل مسافر طراحی کند. او مردم را سوار قطار می کرد و دور شهر خود می چرخاند. این کار بیشتر جنبه تفریح و تفریح داشت و کمتر کسی برای حمل و نقل از آن استفاده می کرد تا اینکه یکی از روزها، یکی از چرخ های لوکوموتیو شکسته شد و دیگر بعد از آن کسی از قطار بخار ریچارد استفاده نکرد. ریچارد نیز تمایلی به تعمیر قطار پیدا نکرد و قطار مسافربری وی در گوشه ای از ولز جنوبی رها شد.

ترابری عمومی با قطار

اولین کسی که توانست قطار را به عنوان یک وسیله ترابری عمومی معرفی کند فردی به نام جورج استفنسون بود. وی برای ساخت این قطار از همان طراحی و خلاقیت ریچارد در قطار بخار الگو گرفت با این تفاوت که قطار وی بزرگ تر از قطار بخاری بود که به وسیله ریچارد ساخته شد و از طرف دیگر امکانات دیگری نیز داشت. جورج استفنسون این قطار را با هدف حمل و نقل بار و مسافر به مردم انگلستان معرفی کرد.

امروزه استفاده از قطارهایی با نیروی بخار وجهه عمومی ندارند، اما در نقاط مختلف دنیا به چشم می خورند. اصولا این قطارها با هدف حفظ تاریخچه صنعت راه آهن نگهداری می شوند. در ایران نیز نمونه های متعددی از آن که در دوره ناصرالدین شاه وارد ایران شد به جای مانده است. این قطارها در ایران با عنوان ماشین دودی شناخته می شدند.

تاریخچه تحول قطارها در گذر زمان

اگر می خواهید به صورتی خلاصه وار و دقیق تمام رخدادهای تاریخی در مورد تحول قطارهای ابتدایی تا قطارهای مدرن را مطالعه کنید می توانید مطالب ذیل را مطالعه نمایید:

  • 1765: استاندارد عرض خطوط راه آهن به اندازه 1435 میلی متر مشخص شد.
  • 1804: اولین لوکوموتیو فعال با موتور بخار به وسیله ریچارد ترویتیک که در ولز جنوبی (انگلستان) ساخته شد.
  • 1814: شروع به کار لوکوموتیو استفنسون در یک معدن که در انگلستان واقع بود.
  • 1825: افتتاح اولین مسیر منظم قطار بین استاکتون و دارلینگتون که ترابری عمومی را توسعه داد.
  • 1830: اولین مرکز ارائه خدمات منظم به مسافران میان منچستر و لیورپول که در کشور انگلستان صورت گرفت.
  • 1830: اولین قطار آمریکا در این سال و در کارولینای جنوبی شروع به کار کرد.
  • 1859: ساخت اولین کوپه خواب در امریکا برای مسافرانی که در مسیرهای طولانی قرار داشتند.
  • 1863: امریکا در این سال یک رستوران داخلی قطار تعبیه کرد.
  • 1863: اولین قطار زیرزمینی که امروزه با عنوان مترو شناخته می گردد در لندن به این سال اختصاص دارد.
  • 1869: در این سال پروژه ساخت راه آهن سراسری در امریکا سرانجام یافت.
  • 1879: ساخت اولین قطار برقی به وسیله آلمان که منجر به حفظ محیط زیست از آلودگی می شد.
  • 1885: تکمیل خطوط راه آهن کانادا نیز در این سال صورت گرفت.
  • 1925: ساخت اولین لوکوموتیو دیزل الکتیریک در کانادا به عنوان آخرین پیشرفت مهمی شناخته می گردد که در صنعت حمل و نقل با قطار صورت گرفت.
منبع: الی گشت
انتشار: 8 شهریور 1403 بروزرسانی: 8 شهریور 1403 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 92413

به "تاریخچه پیدایش اولین قطار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه پیدایش اولین قطار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید