تحقق رشد 6.8 برابری تجارت الکترونیکی در 3 سال گذشته

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بنابر گزارش های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، ارزش اسمی تجارت الکترونیکی از 159 هزار میلیارد تومان در سال 97، اکنون به 1097 هزار میلیارد تومان رسیده و رشد 6.8 برابری را تجربه نموده است.

تحقق رشد 6.8 برابری تجارت الکترونیکی در 3 سال گذشته

حجم معاملات تجارت الکترونیکی در سال 98 از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک، 423 هزار میلیارد تومان اعلام شد که این رقم نسبت به سال 97 با رشدی معادل 103 درصد روبرو بوده است. این مرکز با ارائه گزارش عملکرد تجارت الکترونیکی در سال 99، اظهار داشت حجم اسمی معاملات تجارت الکترونیکی اکنون به یک هزار و 97 هزار میلیارد تومان رسیده و نسبت به سال گذشته حدود 160 درصد رشد داشته است.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از سال 97 ارائه گزارش عملکرد تجارت الکترونیکی را شروع کرد. در گزارش ابتدایی که شهریور 98 منتشر شد، ارزش اسمی تجارت الکترونیکی به 208 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به رقم 159 هزار میلیاردی سال قبل، رشد 30 درصدی قبل را نشان می داد.

در چهار سالی که گذشت، تجارت الکترونیکی با رشد 6.8 برابری روبرو شد. هر چند تاثیر کرونا بر رشد تجارت الکترونیکی بی تاثیر نیست اما باید به این نکته توجه کرد که توسعه شاخص هایی زیرساختی که در دولت تدبیر و امید رخ داد، باعث شد در شرایطی که اغلب صنایع با رکود روبرو بودند، تجارت الکترونیکی به اسم بخش نوپای اقتصاد، با قدرت پیش برود و سهم خوبی را از بازار کسب کند.

بنابر آخرین گزارش هایی که از سوی این مرکز ارائه شده، اکنون تعداد کاربران شبکه های اجتماعی در کشور به 59 میلیون و 36 هزار نفر رسیده که 71 درصد جمعیت ایران را تشکیل می دهند. ضریب نفود اینترنت 113 درصد است که نسبت به میانگین آسیا و میانگین جهانی تقریبا رشد 2 برابری داشته است.

ضریب نفوذ تلفن هوشمند در سال 98 در کشور 54 درصد بود که اکنون با رشد 28 درصدی به 69 درصد رسیده است. تعداد کاربران تلفن همراه هوشمند اکنون بیش از 58 میلیون نفر در کشور است.

علاوه بر زیرساخت هایی مانند دسترسی به اینترنت و ضریب نفوذ، اکنون 590 هزار اسم گواهی امضای الکترونیکی هم صادر شده است که این مهم هم گامی بلند در حوزه تجارت الکترونیکی به شمار میرود.

بر اساس این گزارش نسبت اسمی ارزش تجارت الکترونیکی به فراوری ناخالص داخلی بدون احتساب نفت از سال 98 با رشد 67 درصدی روبرو شد و از 15 درصد به 25 درصد رسید. نسبت حقیقی ارزش تجارت الکترونیکی هم در 2 سال گذشته با رشد 79 درصدی از 14 صدم به 25 صدم درصد رسید.

ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیکی هم از سال گذشته رشد 83 درصدی را تجربه کرد و از 870 هزار میلیارد تومان به یک هزار و 590 میلیارد تومان رسید.

تعداد کل تراکنش های تجارت الکترونیکی در سال 98 به سه هزار میلیارد تومان رسید که میانه مبلغ هر تراکنش 347 هزار تومان بود. از این میزان تراکنش، مجموع 329 هزار میلیارد تومان در محل یا به وسیله سایر روش های پرداخت و 768 هزار میلیارد تومان هم به وسیله پرداخت در محل انجام شد.

به گزارش ایرنا، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، با هدف سیاست گذاری و برنامه ریزی برای حمایت از توسعه تجارت الکترونیکی در ایران با توجه خاص به توانایی های بخش خصوصی و برای دستیابی به اهداف موردنظر، به موجب ماده 86 قانون تجارت الکترونیکی مصوب مجلس شورای اسلامی در وزارت صمت تشکیل شد. این مرکز از تجمیع مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات، مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه و کمیته ملی ادیفاکت تشکیل شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 61923

به "تحقق رشد 6.8 برابری تجارت الکترونیکی در 3 سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقق رشد 6.8 برابری تجارت الکترونیکی در 3 سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید