ترک های مجسمه نادر آسیب شناسی و مرمت می گردد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رییس اداره کل موزه های کشور درحالی از اجرای فاز دوم مرمت و آسیب شناسی مجسمه نادرشاه در باغ موزه نادری اطلاع داد که به گفته او، این مجسمه برنزی با ارتفاع 17 متر از سطح زمین یکی از بزرگترین مسجمه های تاریخی و شهری کشور محسوب می گردد.

ترک های مجسمه نادر آسیب شناسی و مرمت می گردد

محمدرضا کارگر رییس اداره کل موزه های کشور گفت: مجسمه نادر یکی از آثار منحصر به فرد فرهنگی و تاریخی کشور محسوب می گردد که اندازه، ارتفاع و نوع قرارگیری و ایستایی آن به گونه ای است که نمونه های مشابه آن را تنها می توان در کشور ایتالیا مشاهده کرد.

او گفت: از آنجایی که مجسمه نادر در نزدیکی خیابان اصلی باغ موزه نادری واقع شده، طی سالهای گذشته به دلیل تاثیر آلاینده های محیطی، فضولات پرندگان و صمغ های فراوری شده از درختان کاج باعث شده که سطح مجسمه دچار خردگی و ترک های متعدد گردد.

به گفته محمد رضا کارگر، فاز اول آسیب شناسی و آنالیز های پایه ای مجسمه نادر با همکاری و هماهنگی اداره میراث فرهنگی استان خراسان رضوی و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور از ابتدای سال 94 درحال انجام است و فاز دوم مرمت و آسیب شناسی اثر نیز از نیمه دوم امسال شروع شده است.

آنطور که رییس اداره کل موزه های کشور می گوید: درحال حاضر مستندنگاری و اسکن سه بعدی تمام زوایای مجسمه مورد آنالیز قرار گرفته و از ترک ها و خردگی ها نیز نمونه برداری کامل شده است.

او می افزاید: فاز دوم آسیب شناسی و مرمت، مطالعات و تحلیل های استاتیکی سازه را مورد آنالیز قرار می دهد. استفاده از این روش میزان تخریب عوامل زیست محیطی را به طور کامل ارزیابی می نماید. همچنین قرار است از مجسمه نادر یک مدل سازی هندسی صورت بگیرد تا میزان فشاری که بر نقاط مختلف اثر وارد می گردد اندازه گیری گردد.

به گفته رییس اداره کل موزه های کشور، پژوهش ها و مطالعات فعلی که روی مجسمه نادر انجام می گیرد نه تنها برای استحکام بخشی و جلوگیری از تخریب و فرسایش اثر اهمیت دارد بلکه مطالعات پایه ای و اصولی روی این مجسمه به حفظ و نگهداری مجسمه های شهری یاری بسیاری خواهد نمود.

او تاکید نمود، درحال حاضر ما با یک اثر نمایشی روبرو نیستیم، چراکه مجسمه نادر به لحاظ ارزش تاریخی و نوع ساخت در ایران منحصر به فرد است.

مجسمه نادرشاه و سربازان توسط استاد ابوالحسن صدیقی در موسسه برینی ایتالیا ساخته شده و در سال 1339 روی پایه سنگی به ارتفاع 17 متر در داخل باغ نادری مشهد در جهت شمالی و جنوبی نصب و اجرا شده است. اثر شامل یک مجسمه سواره به ارتفاغ 5 متر و سربازان همراه آن است که بیش از 14 هزار کیلوگرم وزن دارد.

مجله شرقیا

مجله شرقیا | مجله آموزشی و اطلاع رسانی تحصیلی
منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 22361

به "ترک های مجسمه نادر آسیب شناسی و مرمت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترک های مجسمه نادر آسیب شناسی و مرمت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید