تغییر رویکرد 30 ساله شهرداری در مدیریت فعلی، افزایش 300 درصدی بودجه ایمنی تهران در برابر سیلاب

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شهردار تهران با اشاره به اینکه در دوره مدیریت فعلی کوشش نموده ایم راستا 30 ساله ای که به آن نقد داشتیم را تغییر دهیم، گفت: در دوره مدیریت فعلی کوشش کردیم رویکرد شهرداری تهران را تغییر دهیم.

تغییر رویکرد 30 ساله شهرداری در مدیریت فعلی، افزایش 300 درصدی بودجه ایمنی تهران در برابر سیلاب

به گزارش خبرنگاران، پیروز حناچی در نشست خبری امروز دوشنبه که به همراه دو معاون فنی عمرانی و شهرسازی و معماری برگزار گردید، گفت: ما در این دوره مدیریت شهری کوشش کردیم متفاوت عمل کنیم و جهت 30 ساله ای که به آن نقد داشتیم را تغییر دهیم. کوشش کردیم قطاری که در گذشته با حرکتش باغات شهر از بین می رفت و عارضه هایی را برای شهر ایجاد می کرد متوقف کنیم و در ریل دیگری قرار دهیم.

وی اضافه نمود: در گذشته نگاهی وجود داشت که شهر را با 25 سرمایه گذار اداره می کردند. چنین شهری با عارضه های سنگینی برای هشت میلیون نفر ساکن شهر همراه بود. لذا ما کوشش کردیم شهر برای هشت و نیم میلیون نفر اداره شود که در این راستا از سرمایه گذاران شهر نیز استفاده کردیم. کوشش کردیم شهر را در جهت شعارهایی که می دهیم اداره کنیم و همزمان سند چشم انداز شهر یعنی طرح جامع تهران را نیز در برنامه ریزی ها مد نظر قرار دهیم. بی تردید ما نباید مغایر برنامه های کلان شهر حرکت کنیم. در 30 ماه گذشته در حوزه فنی عمرانی و شهرسازی و معماری کوشش کردیم به استانداردهای جهانی نزدیک شویم. در بعضی حوزه ها شرایط خوبی نداشتیم که کوشش کردیم آنها را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: پروژه باغ راه حضرت فاطمه زهرا، میدان امام خمینی (ره) و پروژه امیرکبیر از نوع و جنس جدیدی است که در اجرای آنها کوشش شده بود نتیجه بخشی بیشتری برای شهر در جهت در اختیار قرار دادن عادلانه امکانات برای شهروندان حرکت کنیم.

وی تاکید نمود: در خیابان ولیعصر کوشش برای ثبت جهانی آن در دوره ما ادامه پیدا کرد و توجه ویژه ای به نقش و صندلی این خیابان انجام شد. در این خیابان قنادی وجود دارد که 100 سال قدمت دارد. در همه جای جهان چنین مواردی را حفظ می نمایند. ما نیز در جهت حفظ چنین مواردی در خیابان ولیعصر گام برداشتیم.

شهردار تهران در مورد انتقال پادگان ها از شهر تهران نیز گفت: ما در این دوره کوشش کردیم با انتقال پادگان ها آنها را به فضای عمومی شهر اضافه کنیم و کوشش کردیم این انتقال را به یک معادله برد - برد و قابل دفاع تبدیل کنیم. برای پادگان 06 این موضوع را دنبال می کنیم و در مورد پروژه تسلیحات در منطقه 13 نیز کوشش می کنیم که آن را به فضایی عمومی تبدیل کنیم. در سیمان ری نیز همین نگاه دنبال می شود. پروژه ولیعصر و پروژه مجموعه فرهنگی رازی در جنب برج طغرل نیز به زودی به افتتاح خواهد رسید. مکانی که برای شناسایی ری خواهد بود؛ ری که شناسنامه تهران در آن واقع شده است.

شهردار تهران تاکید نمود: کوشش کردیم در این دوره بی انضباطی را کنترل کنیم. به همین دلیل بلندمرتبه سازی را در تهران کنترل کردیم و کوشش کردیم با ضوابط جدید در پهنه های شناسایی شده بلندمرتبه سازی راهنمایی شود. سرنوشت شهر را به فروش شهر گره نزدیم. کوشش کردیم منابع اقتصادی پایدار شهر را افزایش دهیم دو لایحه مهم تقدیمی به مجلس یکی به تصویب رسیده و دیگری نیز مراحل پایانی تصویب را طی می نماید.

وی ادامه داد: در این دوره توسعه فضای سبز را در مقیاسی ملی، منطقه ای و محلی دنبال کردیم و در این جهت روینمودهای متفاوتی را در دستور کار قرار دادیم. در حوزه هوشمند کردن تهران نیز شورای راهبردی فضای هوشمند تهران را فعال کردیم و سامانه تهران من راه اندازی شد که امروز سه میلیون نفر از آن استفاده می نمایند و در کوشش هستیم تمامی خدمات شهرداری تهران را روی این سامانه فعال کنیم.

به گفته حناچی، تراز اقتصادی شهرداری که بر اساس قانون باید هر شش ماه ارائه شود با اقدامات زیربنایی که از گذشته اجرا شده بود امروز به نقطه ای رسیده که می توانیم تراز اقتصادی شهرداری را به روز اعلام کنیم که این امر، در شفافیت شهرداری تهران بسیار موثر است. با بهره گیری از سامانه هوشمند برای پسماند توانستیم کاهش پسماند را رقم بزنیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به ارائه گزارش در حوزه های مختلف توسط شهرداری تهران گفت: ارائه این گزارش ها نشان دهنده تغییر ریل در مجموعه شهرداری تهران است و ما امروز نیازمند تداوم این تغییرات هستیم.

حناچی تاکید نمود: امروز در تهران شاهد ابرپروژه هایی هستیم که برای استفاده مردم شهر است و نه استفاده ماشین ها. در پروژه باغ راه حضرت فاطمه زهرا که جزو بی نظیرترین پروژه های حتی سطح جهانی است 9 کیلومتر راه آهن تهران - تبریز به زیر زمین انتقال یافته و روی آن فضای گردشگری، فرهنگی و فضای سبز احداث خواهد شد.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در مورد توسعه حمل و نقل عمومی اظهار کرد: موضوع حمل و نقل عمومی بیشترین منابع اقتصادی را به خود اختصاص داده است مسائل اقتصادی شهرداری تهران که موضوع کرونا نیز به آن اضافه شد در این دوره بسیار آزاردهنده بود اما ما توانستیم این موضوع را به صورت پایه ای حل کنیم به این شکل که قطار ملی را طراحی کردیم و در حال حاضر در مرحله اخذ استانداردهای بین المللی است و این کار با حمایت دولت در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: کاهش و کنترل آلاینده های هوا نیز در این دوره پیگیری شد که شهرداری در کنار سایر دستگاه ها نقش خود را ایفا کرد. در این دوره شهرداری در زمینه اتوبوس های برقی و موتورهای برقی اقدامات جدی را انجام داد. همچنین توسعه جهت به شدت پیگیری شد و قطعا هر یک دوچرخه ای که اضافه می شود یک خودرو کم خواهد شد. البته هماهنگی سیاست ها در اجرا از اهمیت بسزایی برخوردار است.

شهردار تهران در مورد مطالبات شهرداری از دولت نیز اظهار کرد: بخشی از این مطالبات در مورد سوبسید بر روی حمل و نقل عمومی است که از سازمان برنامه و بودجه دریافت می شود یاری ها از سوی دولت نیز اخذ می شود و مورد دیگر ساخت و سازهای بدون پروانه توسط دستگاه های دولتی است که رقم تقریبی ما در این حوزه بیش از 30 هزار میلیارد تومان است.

حناچی ادامه داد: سهم دولت در نوسازی بافت فرسوده نیز وجود دارد که بخشی از آن به وسیله وزارت اقتصاد به عنوان بدهی های بانکی شهرداری تهران تهاتر می شود که تا به امروز حدود 5000 میلیارد تومان در این حوزه تهاتر اجرا شده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تشکیل شورایی متشکل از جناح های مختلف در دوره ششم گفت: قطعا شورای ترکیبی به لحاظ تضارب آرا بهتر است اگر افراد یک هدف واحد را دنبال نمایند و از جناح های مختلف باشند تضارب آرا شکل می گیرد و نتیجه بهتری دارد تا این که افراد همگی از یک جناح در شورا حضور داشته باشد.

شهردار تهران در مورد قرار گیری میزان دستمزد و حقوق پرسنل شهرداری تهران بر روی سامانه شفافیت توضیح داد: قراردادن فیش حقوقی مدیران بر روی سامانه به صلاح نیست چرا که ممکن است این افراد وام گرفته باشند و نخواهند این مسائل منتشر شود ولی قرارگیری میزان بیس حقوق و دستمزد مسئله ای ندارد.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در مورد محافظه کاری در دوره مدیریت خود گفت: ما باید به گونه ای عمل کنیم که منافع شهر و شهروندان تامین شود ما پرونده های مختلف در مجموعه شهرداری را پیگیری کردیم و چندین مورد از اموال شهرداری از جمله ساختمان روزنامه اطلاعات به شهرداری برگشت اما بی تردید تمامی پرونده ها را پیگیری خواهیم کرد.

حناچی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد استفاده از ماینرها و استخراج رمزارزها در مجموعه شهرداری تهران بیان نمود: هر کجا برق فراوان وجود داشته باشد و فضا فراهم شود استفاده از ماینرها ممکن است انجام شود از ابتدای دوره گزارش هایی در این خصوص داشتیم که با آنها برخورد کردیم. قطعا کار شهرداری تهران فراوری رمزارز است لذا هرگاه گزارشی در این خصوص داشته باشیم برخورد می کنیم و دستگاه های نظارتی نیز در این خصوص وارد عمل خواهند شد.

شهردار تهران در مورد استفاده از معماری ایرانی - اسلامی در ساخت و سازهای شهری نیز گفت: معماری ایرانی - اسلامی در طرح تفصیلی کمتر دیده شد و از سوی دیگر برای اجرای کامل آن می توان آن را تنها در یک شهرک اعمال کرد.

وی در مورد تخلفات روی داده در تزریق واکسن در مجموعه شهرداری تهران با اشاره به این که 240 نفر از رانندگان تاکسی به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند، اضافه نمود: البته بعضی از این رانندگان به بیماری های زمینه ای مبتلا بوده اند اما در رابطه با واکسن مکاتباتی با وزارت بهداشت داشته ایم تا واکسیناسیون خانواده شهرداری در حوزه خدمات شهری انجام شود.

حناچی تاکید نمود: افراد خاطی در حوزه تزریق واکسن عزل شده و به مراجع ذیربط موضوع ارجاع شده است. در مورد انتشار اسامی که واکسن را دریافت نموده اند با توجه به تاکید وزارت بهداشت از انتشار نام و نام خانوادگی آنها خودداری کردیم، اما کد ملی و مسئولیت افراد در سامانه شفافیت منتشر شده است.

به گزارش خبرنگاران، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در این جلسه در تشریح اقدامات حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران، گفت: رسالتی که در این دوره بر عهده ما در معاونت شهرسازی گذاشته شده بود برگرداندن صندلی این معاونت در شهر بود به شکلی که وظایف ذاتی که بر عهده داشتیم در دوره های مختلف بعضی از آنها به فراموشی سپرده شده بود. لذا ما باید این وظایف را احیا می کردیم.

وی ادامه داد: حوزه شهرسازی ماموریتش تهیه طرح های شهری است تا آنها را با هدف حفظ دارایی های شهر و بسط و گسترش عدالت اجتماعی برای تصویب به کمیسیون ماده 5 ارائه دهیم.

وی ادامه داد: در حوزه شهر نفروشی اقداماتی اساسی ظرف 30 ماه گذشته اجرا شده است. این اقدامات عمدتا ناظر بر رسیدن به شهر پایدار و مطلوب است. قطعا حفظ ارزش های تاریخی و طبیعی شهر و بسط عدالت اجتماعی منجر به این خواهد شد که دارایی های شهر در اختیار تعداد محدودی قرار نگیرد.

گلپایگانی ادامه داد: هنگامی که طرح جامع شهر تهران تصویب شد در آن موقع نزدیک به 600 طرح موضعی و موضوعی در حوزه شهرسازی مشخص شد که پس از پایش مقرر شد 100 طرح شهرسازی توسط این حوزه اجرایی شود و تا سال 95 نیز 20 طرح موضوعی و موضعی تهیه و به تصویب کمیسیون ماده 5 رسیده است.

وی در تشریح طرح هایی که در دوره مدیریت فعلی اجرایی شده است، گفت: محله نفرآباد شهر ری از 60 سال گذشته همیشه برای حفظ ارزش های معماری و شهرسازی ایرانی در دستور کار بوده که برای نخستین بار با نگاه به روح اسلامی معماری و شهرسازی ایرانی در محله نفرآباد شهر ری تک تک قطعات با الگوگیری از شهرسازی ایرانی اسلامی تهیه و پس از تصویب اجرای آن توسط سازمان نوسازی شروع شده است.

وی به خیابان ولیعصر به عنوان طولانی ترین خیابان تهران اشاره نمود و اضافه نمود: این محور ثبت ملی شده و ما به دنبال ثبت جهانی آن هستیم. ساختاری که محلات پیرامونی را از راه آهن تا تجریش به یکدیگر متصل می نماید و جزء جدایی ناپذیر هویت شهر تهران است.

گلپایگانی به خیابان فدائیان اسلام در حوزه جنوب شرق تهران به عنوان یکی دیگر از طرح های شاخص اشاره نمود و اضافه نمود: از 30 سال گذشته فدائیان اسلام به عنوان محوری با اهمیت بالا قلمداد می شده که قرار بوده برای آن طرحی تهیه شود، اما 30 سال این محدوده در فریز بوده و فعالیت در این محور با مشکل جدی روبرو بوده، لذا طرحی با عنوان بازسازی این محور تهیه شد.

وی در مورد موضوع صدور پروانه در شهر تهران گفت: صدور پروانه ابزار قدرتمندی برای تحقق طرح های شهری است که در این دوره هیچ پروانه ای خلاف مقررات شهرسازی صادر نمی شده و علت تحقق این مهم نیز بهره گیری از سامانه هوشمند است که به صورت سیستمی نقشه ها کنترل می شود و امکان حضور پروانه خلاف ضوابط وجود ندارد.

وی تاکید نمود: در این دوره 800 هکتار به محدوده بافت فرسوده در تهران که شامل تخفیفات بافت فرسوده است اضافه شد. این 800 هکتار در سال 99 به 3400 هکتار قبلی اضافه شده است و این اتفاق در حالی روی داده که شهرداری تهران با مسائل اقتصادی عدیده ای روبرو بوده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه در مورد پایان انتقال پادگان صفر 6 گفت: در حال پیگیری و رایزنی با ارتش برای انتقال این پادگان هستیم. قطعا در این موضوع تداوم حضور ارتش در بخش های تاریخی و همچنین کاهش تراکم مصوب مدنظر ماست که بر روی آن در حال مذاکره هستیم و موضوع در حال پیشروی است و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد سیما و منظر شهری در تهران نیز اظهار کرد: چهره فعلی تهران به لحاظ شهرسازی حاصل یک آسیب فرآیند طولانی مدت است، ولی قطعا این موضوع قابل اصلاح است. در تهران در 30 سال گذشته از یک میلیون قطعه که می توانسته پروانه ساخت و ساز صادر کند تنها 300 هزار قطعه پروانه صادر شده. بی تردید اگر این جهت را اصلاح کنیم می توانیم به یکی از زیباترین شهرها مبدل شویم. باید بازنگری اساسی روی ضوابط طرح تفصیلی انجام شود. از سوی دیگر موضوع کمیته های نمای مناطق به صورت جدی پیگیری می شود و روی نمای تک تک پروانه هایی که صادر می شود آنالیز کارشناسی انجام می شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در مورد حریم شهر تهران نیز اظهار کرد: شهرداری تهران بعضا مدعی است که نهادهای دولتی در حریم شهر تهران اقداماتی را انجام می دهند که بارها با دادستانی در این خصوص مکاتبه شده است. بی تردید بحث حفاظت از بیت المال به صورت جدی پیگیری می شود. قطعا در حوزه حفاظت از بیت المال حمایت های قوه قضاییه به ما یاری بسیار موثری نموده است و در این دوره حمایت خوبی از سوی قوه قضایی شده است.

گلپایگانی در مورد عوارض صدور پروانه نیز اظهار کرد: شهرداری تهران در قبال حق عوارض صدور پروانه وظایفی همچون تامین سرانه های خدماتی را برعهده دارد. رقم عوارض اخذ شده در این حوزه در قبال این وظایف قابل توجه نیست. با این عوارض نگهداشت شهر و بخش دیگر تامین سرانه ها انجام می شود. عدد و رقم عوارض اخذ شده ظرف 20 سال گذشته برای صدور پروانه در قبال خدماتی که ارائه شده، قابل مقایسه نیست.

وی در مورد اقدامات شهرداری تهران در حوزه نوسازی بافت های فرسوده نیز ادامه داد: در سال 1397 - 1399، 10 هزار و 600 پلاک در بافت فرسوده نوسازی شده که در حقیقت 46 درصد بافت های فرسوده نوسازی شده، 38 هزار واحد مسکونی فراوری شده و شهرداری تهران 500 میلیارد تومان ظرف سه سال گذشته تخفیف در صدور پروانه ها داده است.

به گزارش خبرنگاران، صفا صبوری معاون فنی عمرانی شهرداری تهران نیز در پاسخ به سوالی در مورد پل گیشا و اجرای طرح آن اظهار کرد: برای برگرداندن بخشی از پل که جمع آوری شده است متخصصین از منظر تخصصی اعتراضاتی داشتند که این پل دوباره نصب نشود. از سوی دیگر مسائل سازه ای وجود داشت که جمع بندی این شد که طراحی جدیدی برای آن انجام شود طرح نهایی تهیه شده و ظرف کمتر از 10 روز آینده عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.

وی در مورد نقدها اجرای طرح احداث پیاده راه و جهت دوچرخه در تهران بیان نمود: ما در تهران برای جهتهای پیاده و دوچرخه در حقیقت یک بهراه را در نظر گرفته ایم. بر روی تمامی این جهتها کار کارشناسی اجرا شده و بیش از 350 کیلومتر جهت دوچرخه به صورت پیوسته احداث شده که کار بسیار مهمی است. البته بعضی مسائل نیز وجود داشته که درصدد برطرف آن هستیم. برای مثال در خیابان حافظ شاقتصادی دو پیاده راه به عرض کمتر از نیم متر وجود داشت و برای ماشین 10 تا 20 متر از خیابان استفاده شده بود. در حال حاضر از هر طرف سه متر از خیابان را به پیاده راه دادیم البته در جاههایی خیابان ما ظرفیت ندارد که در این نقاط برای اتصال جهت دوچرخه و تعمیم ایمنی دوچرخه سوار یک متر از پیاده راه را برای جهت دوچرخه و توسط خط کشی اختصاص داده ایم و قرار هم نیست این جهت به همین شکل باقی بماند.

به گزارش خبرنگاران، معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در تشریح عملکرد این معاونت ظرف سه سال گذشته گفت: در دوره مدیریت شهری فعلی کوشش کردیم پروژه های نیمه کاره را تکمیل کنیم. در بحث ایمنی شهر در مقابله با سیلاب 21 پروژه اجرایی شد. همچنین 46 پروژه عظیم عمرانی در سطح معاونت فنی عمرانی در دست احداث است که 16 پروژه در حوزه راه و باند، 21 پروژه ساختمانی و 9 پروژه نیز در حوزه ایمنی در مقابله با سیلاب است.

وی ادامه داد: در چهار سال اخیر با وجود بارندگی های شدید در تهران شاهد آبگرفتگی جدی و سیلاب نبودیم. این مهم با افزایش بودجه ایمنی شهر در مقابله با سیلاب محقق شد. بودجه ایمنی شهر در این حوزه 300 درصد افزایش پیدا کرد. بر اساس طرح جامع شهر تهران، تهران باید تقریبا 560 کیلومتر عظیمراه احداث می کرد که ظرف 80 سال گذشته این کار اجرا شده و تقریبا چیزی از ساخت این عظیمراه ها باقی نماینده، اما به اندازه این عظیمراه ها باید حدود 700 کیلومتر جهت برای ایمنی شهر در برابر سیلاب ساخته می شد که حدود 170 کیلومتر آن به جامانده است. در چهار سال گذشته علاوه بر افزایش بودجه ایمنی در برابر سیلاب ما به گونه ای عمل نموده ایم که از برنامه پنج ساله شهر تهران جلوتر هستیم.

وی با تاکید بر تغییر رویکرد از شهر ماشین محور به شهر انسان محور در دوره جدید مدیریت شهری گفت: در سال های گذشته بخش اصلی خیابان ها برای ماشین ها اختصاص داده می شد و بخش کوچک و معمولا نامرغوب برای عابرین پیاده، در شهر تهران باید 12 هزار کیلومتر پیاده راه وجود داشته باشد که در حال حاضر اگر این میزان وجود داشته باشد ناقص، غیر متصل و غیر استاندارد است. 1400 کیلومتر از جهتهای اصلی پیاده راه در شهر تهران در این دوره طراحی شد و امروز بیش از 350 کیلومتر از این طراحی ها اجرایی شده و همه این اقدامات در کمتر از یک سال اجرا شده، اگر با همین سرعت پیش برویم ظرف سه سال، شهری خواهیم داشت که پیاده روهای استاندارد دارد و در آن فضای سبز نیز تعبیه شده است.

صبوری در پاسخ به سوالی در مورد شن چاله ها شهر تهران نیز گفت: عمر شن چاله ها در تهران به حدود 70 سال پیش برمی شود. این شن چاله ها از طرف ایستایی مشکل خاصی ندارند، اما ممکن است در زمان بحران و وقوع زلزله بخش هایی از آن پایدار نباشند در یک مورد شن چاله ای به رودخانه بسیار نزدیک شده بود که اصلاح شده و ایمن سازی انجام شد. اما در بقیه موارد در حال حاضر مشکل ایمنی وجود ندارد. البته موضوع شن چاله های تهران بحث های پیچیده حقوقی دارد که بخش زیادی از کار از دست شهرداری تهران خارج است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 56793

به "تغییر رویکرد 30 ساله شهرداری در مدیریت فعلی، افزایش 300 درصدی بودجه ایمنی تهران در برابر سیلاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر رویکرد 30 ساله شهرداری در مدیریت فعلی، افزایش 300 درصدی بودجه ایمنی تهران در برابر سیلاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید