تفاوت ارشد مجدد و دکترا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بسیاری از متقاضیان زمانی که تصمیم به ادامه تحصیل در کشوری دیگر را دارند بر سر یک دوراهی قرار میگیرند که برای دکتری اپلای و اقدام نمایند؟ یا برای ارشد مجدد؟

تفاوت ارشد مجدد و دکترا

قطعا که این سوال پاسخ واحدی ندارد و نمی گردد به همه یه پیشنهاد مشخصی داد اما میخواهیم پاسخ این سوال را جوری دیگر مورد آنالیز قرار دهیم تا شما متقاضیان عزیز بتوانید تصمیم بهتر و مناسب تری جهت مهاجرت خود بگیرید.

  • هدف تحصیلی

ابتدا باید هدفتان را مورد آنالیز قرار دهید ، بعضی ادامه تحصیل در مقطع دکترا برایشان اهمیت دارد و برایشان مهم هست حتما تحصیلاتشان در مقطع دکترا ادامه دهند و خواندن مقطع تکراری برایشان اتلاف وقت است و حتی حاضرند در صورت پیروز نشدن برای اپلای در ایران بمانند و در همین مقطع ادامه تحصیل دهند ؛ اما عده دیگری هستند که هدف اصلی و مهمشان مهاجرت است و مقطع تحصیلی آنچنان اهمیتی برایشان ندارد.که برای این دسته افراد بهترین انتخاب که ساده ترین روش نیز می باشد انتخاب مقطع کارشناسی ارشد است زیرا پذیرش مقطع دکترا به مراتب سخت تر از مقطع ارشد است پس بهتر است ارشدمجدد را برای اپلای خود برگزینند.

  • بازار کار

مورد بعدی که باید مقایسه دکترا و ارشد را انجام دهیم بازار کار است. اگر شما مقطع دکترا را انتخاب کنید باید بدانید که برای بیشتر پوزیشن های کاری اصطلاحا Over Qualified خواهید شد ، به این معنی که شما چیزی فراتر از پوزیشن کاری خود هستید و خود به خود راستا کاری شما به محیطی آکادمیک محدود می گردد.

  • زمان تحصیل

مدارک کارشناسی ارشد در مقایسه با دکترا زمان کمتری دارد، به طور معمول یک دانشجو تمام وقت ارشد حدود دوسال زمان برای کسب مدرک خود دارد اما یک دانشجو دکترا حداقل 5 سال زمان احتیاج دارد که با توجه به رشته مورد نظر و شرایط دیگر این زمان ممکن است به 7 یا 9 سال هم نیز به طول انجامد.

  • هزینه تحصیل

قسمت بعدی، بُعد اقتصادی و هزینه های تحصیلی در این دو مقطع است ؛ ممکن است تحصیل در بعضی کشورها رایگان باشد اما با این شرایط و هزینه های بالا زندگی در کشوری دیگر چندان ساده نیست. دریافت بورسیه های تحصیلی در مقطع دکترا راحت تر از مقاطع لیسانس و ارشد است پس اگر برای مقطع دکترا اقدام کنید شانس بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی دارید. از طرفی هم اگر نتوانید بورسیه تحصیلی بگیرید هزینه در مقطع دکترا قطعا بیشتر از دیگر مقاطع تحصیلی است زیرا هم دوره تحصیل آن طولانی تر است و هم هزینه های دانشگاه های آن بیشتر است. اما بعد از اتمام تحصیل در این مقطع ، حقوق بالاتری دریافت خواهید کرد. پس باید تمام این جوانب رو در نظر بگیرید ، اهداف و الویت های خود را مورد آنالیز قرار دهید تا یک انتخاب درست انجام دهید.

اگر شما عاشق یادگیری هستید و شغلی مانند شغل استاد دانشگاهی را دوست دارید پس بهتر است در مقطع دکتری تحصیل کنید ، درست است مقاطع کارشناسی ارشد فرصت های شغلی بیشتری را برای شما پیشرو خواهند داشت اما اگر به پژوهش و تحقیق علاقه دارید بهترین گزینه برای شما مقطع دکتری است.

علاوه بر این مدرک کارشناسی ارشد دارای مزایای دیگری همچون کم هزینه بودن و زمان کمتر تحصیل را نسبت به دکترا دارد ، همچنین مدرک کارشناسی ارشد تخصص شما را در یک رشته بخصوص افزایش می دهد.این مقطع برای اشخاصی که یک مدت در حرفه خاصی فعالیت داشته اند و به دنبال کسب دانش جدید هستند که در حرفه خود تحولی ایجاد کنند بسیار مناسب است.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یک روش عالی برای تغییر شغل است. با تحصیل در این مقطع می توانید دانش و مهارت های جدیدی به دست آورید و فعالیت خود را در جهتی دیگر ادامه دهید.

البته ناگفته نماند که مواردی نیز وجود دارد که در تحصیل مقطع کارشناسی ارشد نمی توانید به آن ها دستیابی پیدا کنید ، به طور مثال دانشجویانی که قصد استاد شدن در دانشگاه را دارند باید حتما در مقطع دکترا تحصیل کنند. و یا اگر علاقه به پژوهش و یا تحقیق های عمیق علمی دارید باید در مقطع دکترا تحصیل نمایید.

به طور کلی می توان گفت ، تحصیل در مقطع دکترا برای آن دسته از افرادی که علاقه به رشته تحصیلی خود دارند و از تحصیلات لذت میبرند و می خواهند از مزایا و اعتبار مدرک دکترای خود استفاده کنند بهترین گزینه است. ولی اگر فقط به دنبال تغییر رشته تحصیلی و پیشرفت در مدت مدت زمان کم هستید تحصیل در مقطع ارشد را انخاب کنید زیرا طول دوره دکترا 4 الی 6 سال به طول می انجامد و ممکن است افرادی که علاقه چندانی به تحصیل ندارند مقداری خسته کننده باشد. البته این نکته را باید در نظر داشت که برای تحصیل در مقطع دکترا یاری های اقتصادی بیشتری می توانید دریافت کنید از طرفی هم تحصیل مقطع دکترا رقابتی تر از ارشد است و شانس پذیرش شما را کمتر می نماید.

باتوجه به مواردی که در این مقاله گفتیم با آنالیز شرایط خود می توانید راحت تر تصمیم نهایی را برای تحصیل در مقطع دکترا یا ارشد مجدد بگیرد و همچنین می توانید از مشاوره رایگان موسسه مهاجرتی خبرنگاران بهره مند شوید.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اینترنت
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 49735

به "تفاوت ارشد مجدد و دکترا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت ارشد مجدد و دکترا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید