تفریحات غیر معمول استانبول

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تفریحات عجیب استانبول

استانبول شهری زیبا و پر جنب و جوش است که هر سال گردشگران زیادی از سراسر دنیا آن را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب می نمایند. از آن جایی که استانبول فاصله نسبتا کمی با کشور ما دارد و نیازی هم به دریافت ویزا نیست هر سال گردشگران زیادی هم از ایران به این شهر رویایی سفر می نمایند. بعضی افراد ترجیح می دهند نسبت به دیگران تفریحات متفاوتی را امتحان نمایند یا دنبال تفریحات جدید هستند اگر شما هم در این دسته افراد قرار می گیرید با خبرنگاران همراه شوید تا تفریحات غیر معمول استانبول را به شما معرفی کنیم.

تفریحات غیر معمول استانبول

عبارت بعضی آن را آشفته می دانند اما ما آن را خانه خود می دانیم، تبدیل به شعار مردم استانبول شده است. شهر که پر از آثار تاریخی و فرهنگ پیشینیان است و در عین حال پارامترهای دنیای مدرن در آن نفوذ نموده و تقابل جالبی از سنت و مدرنیته را شکل داده است. از قایقرانی روی تنگه بوسفر گرفته تا گشت و گذار در میان هنرهای خیابانی بخش آسیایی از تفریحات غیر معمول استانبول هستند که در ادامه به توضیحشان خواهیم پرداخت.

بازدید از خانه سابق تروتسکی در بویوک آدا

لئون تروتسکی یکی از متفکران انقلابی بلشویک در روسیه بود. در سال های اول شکل دریافت اتحداد جماهیر شوری فردی تاثیر گذار بود و او را به عنوان کمیسر خلق برای روابط خارجی انتخاب نموده بودند. پس از آن ارتش سرخ شوروی را تاسیس کرد و خودش فرمانده آن شد. در دهه 1920 میلادی میان تروتسکی و لنین اختلاف نظرهایی درباره نحوه اداره حکومت به وجود آمد که موجب شد در نهایت از شوروی تبعید گردد.

بین سال های 1929 تا 1939 لئون در خانه ای زیبا در بویوک آدا زندگی می کرد. زندگی نامه وی و کتاب تاریخ انقلاب روسیه در همین خانه نوشته شده اند. این خانه بدلیل سال های زیاد عدم استفاده جزئی از طبیعت شده است و امروز بازدید از آن جزو تفریحات غیر معمول استابول محسوب می گردد.

شاید برایتان جالب باشد درباره سرنوشت تروتسکی بدانید، او بعد از ترکیه به مکزیکو سیتی رفت و در سال 1940 مردی جوان را به عنوان مهمان پذیرفت. این مرد او را با فرو کردن یخ شکنی داخل گردنش به قتل رساند. او در آن موقع هرگونه ارتباط با شوروی را انکار کرد اما پس از اتمام دوران محکومیت و بازگشت به شوروی بالاترین نشان این کشور را دریافت کرد.

قایقرانی در شاخ طلایی

در ادامه معرفی تفریحات غیر معمول استانبول به سراغ خلیج شاخ طلایی می رویم. شاخ طلایی یا گلدن هورن که در زبان ترکی به آن هالیج می گویند محلی است که قسمت اروپایی استانبول را به دو قسمت تبدیل می نماید. این نام را به این خاطر بر آن گذاشته اند که در غروب خورشید به مدت دو یا سه دقیقه خلیج به رنگ طلایی تغییر می نماید و اگر این خلیج را از بالا ببینیم شبیه به شاخ گاو است.

قایقرانی بر روی شاخ طلایی تجربه ای لذت بخش است و برای امتحان کردنش باید تورهای قایقرانی به همراه مربی را برای صبح زود رزرو کنید. البته تفریحات اینجا شامل پیاده روی هم می گردد چرا که خیابان های اطراف پر است از رستوران ها و مغازه ها که می توانید اوقات خوشی را در آن سپری کنید.

این مورد از تفریحات غیر معمول استانبول قدمتی برابر با زمان بیزانس و عثمانی داشته و زمان های گذشته از این خلیج برای جمع کردن کشتی های تجاری و کشتی های نیرو دریایی استفاده می شد. اکنون هزاران سال از آن موقع گذشته و همچنان از این خلیج برای داد و ستد کشتی ها استفاده می گردد.

راه رفتن روی دیوارهای سابق شهر

مانند بیشتر شهرهای قدیمی برای حفاظت از قلمرو امپراطوری در استانبول نیز از ساخت دیوار پیرامونش یاری گرفته بودند. این دیوار در زمان تئودوسیوس دوم در قرن 5 میلادی ساخته شده است و راه رفتن بر روی آن می تواند یکی از هیجان انگیزترین تفریحات غیر معمول استانبول باشد.

پیشنهاد می کنیم جهت حرکت خود را از قلعه یدیکوله (Yedikule Zindanları) آغاز کنید و در جهت دیوار قدم بزنید تا به محدوده خارجی شهر برسید. قلعه یدیکوله، قلعه ای باستانی است که در یدیکوله محله فاتح استانبول ترکیه ساخته شده است. این بنا در سال 1458 میلادی بنا شد و محل سکونت باب عالی و همچنین مدتی زندان بوده است. یکی از قلعه های صعب العبور استانبول به حساب می آید و برای دیدنش باید به خودتان کمی سختی بدهید.

قلعه داخل بخش های جنوبی دیوارهای قسطنطنیه واقع شده است. دیوارها که در آغاز به دستور کنستانتین کبیر ساخته شده بودند، از همه سو شهر را دربرگرفته بودند و از آن در برابر یورش های زمینی و دریایی حفاظت می کردند. همان طور که پیشتر ذکر شد در قرن 5 میلادی، هنگامی که شهر آغاز به گسترش نمود، دیوارهای دو ردیفه تئودوسیوس ساخته شدند. با اینکه دیگر بخش ها به اندازه این دیوارها مستحکم نبودند، با نگهبانی تعداد کافی افراد، برای هر محاصره نماینده قرون وسطایی نفوذ ناپذیر می شدند. دیوارهای قسطنطنیه در زمان محاصره آوارها (مردم شمال شرقی قفقاز)، اعراب، روس های کیف و بلغارها از شهر قسطنطنیه و امپراتوری بیزانس محافظت کردند. بعدها با ساخت توپ جنگی دیوار نیز تخریب شد و قسطنطنیه سقوط کرد.

گردش در شهر سوار بر موتور سیکلتی قدیمی

اگر عاشق موتورهای قدیمی هستید تور این مورد از تفریحات غیر معمول استانبول برایتان انتخابی مناسب است. محلی ها این تورها را برگزار می نمایند. آن ها با کلاه کاسکت، دیگر وسایل ایمنی موتور سواری و دوربین به دنبال شما می آیند. موتور متعلق به جنگ جهانی دوم است و یک همراه می تواند در جایگاه کناری آن بنشیند.

کشف هنرهای خیابانی بخش آسیایی

هنر خیابانی استانبول در چند سال گذشته و به ویژه بعد از جشنواره هنر دیواری استانبول رشد چشمگیری داشته است. در این جشنواره هنرمندان ترک و بین المللی، هنر خود را بر روی دیوار ساختمان های ناحیه قاضی کوی استانبول به نمایش گذاشتند و باعث شده کل خیابان ها تبدیل به یک گالری هنری عظیم گردد. در هر گوشه و کنار آن اثری متفاوت را می بینید. از معروف ترین هنرمندان آن می توان این موارد را ذکر کرد.

No More Lie نام مستعار هنرمندی است که از سنین کم در خانه نقاشی را آغاز کرد اما نهایتاً به نقاشی دیواری روی آورد. او بیشتر حیوانات و سیاستمداران روی کار ترکیه و بین الملل را به تصویر می کشد.Canavarبه معنی هیولا است. او به طور کلی موجودات عجیب و غریب و هیولاها را در آثار خود به تصویر می کشد. با تماشای آثار او گویی وارد کابوسی شبانه شده ایم.

لاکورمیس یکی از معدود خانم های نقاش حاضر در این جشنواره بود. او در آثار خود از رنگ های گرم استفاده می کند. نقاشی های دیواری لاکورمیس به علت وجود عناصر زنانه از دیگر هنرمندان متمایز است.

گردش در ساحل بورگازادا

جزایر پرانسس یکی از محبوب ترین مقاصد شنا در تابستان است. این مورد از تفریحات غیر معمول استانبول چشم اندازی خیره نماینده دارد. از خوبی های آن می توان به ممنوعیت ورود خودرو به جزیره اشاره نمود و همه جا دوچرخه اجاره داده می گردد. ساحل بورگازادا یکی از کم تر شناخته شده ترین جزیره های آن است و ساحلی ایده آل برای آرامش دارد.

بعضی ترجیح می دهند زیر آفتاب دراز بکشند و گروهی دیگر شنا کردن در آب های گرم منطقه را انتخاب می نمایند. در جهتتان به سمت ساحل می توانید کلیساهای تاریخی را که در پوشش گیاهی انبوه و سبز پنهان شده اند تماشا کنید. حواستان باشد که قبل از حرکت به سمت جزیره از برنامه حرکت کشتی های مسافربری اطمینان حاصل کنید.

نظافت در حمام

بازدید از حمام نیز یکی دیگر از تفریحات غیر معمول استانبول است. استانبول پر است از حمام های مختلف و هر کدام ویژگی های مختص خود را دارند. بیشتر حمام های ترکی مربوط به دوره عثمانی می باشد. در سال های اخیر، بسیاری از حمام های سنتی و تاریخی استانبول مورد بازسازی و بازسازی قرار دریافتد و امکانات آن ها به گونه ای نو و امروزی شدند تا تجربه به یاد ماندی از حمام های ترکی را در اختیار مسافران قرار دهند. البته این تجربه خوشایند در میان بخار و کف و صابون مقداری گران قیمت است، ممکن است گذراندن چند ساعت در یکی از این حمام های مجلل و تاریخی، بیش تر از یک روز تور گردشگری کل شهر برایتان تمام گردد. هزینه ای در حدود 200 تا 300 لیر، البته تمام حمام های خوب ترکی گران نیستند و مواردی با هزینه متوسط و ارزان قیمت نیز پیدا می گردد.

جمع آوری قارچ در جنگل بلگراد

اما از تفریحات غیر معمول استانبول برای علاقه مندان به طبیعت باید به جنگل بلگراد برویم که در 15 کیلومتری شمال غرب شهر واقع شده است. در دوران امپراطوری عثمانی مساحت این جنگل حدود 13 هزار هکتار بود و متاسفانه مساحت این جنگل امروز به 5442 هکتار کاهش یافته اما هنوز هم کسانی که برای اولین بار به جنگل بلگراد می آیند، با دیدن جنگل پهناور و درختان سر به فلک کشیده باستانی شگفت زده می شوند.

به خاطر احداث قنات ها و راهنمایی آب به شهر این جنگل در طول تاریخ از اهمیت بالایی برای تامین آب شهر برخوردار بوده است. آب از چشمه ها و رودخانه های بسیار در جنگل به داخل شهر کانال کشی شده و با گذشت زمان و افزایش تقاضا، سدی در این جنگل بنا شد. در طول فرمانروایی عثمانی تنها خارجی ها می توانستند از جنگل بازدید نمایند تا این که در سال 1956 اولین منطقه برای پیکنیک رفتن در آن افتتاح شد. امروز 7 منطقه مختلف برای گردش های یک روزه ایجاد شده است.

این جنگل به خاطر قارچ هایش هم شهرت دارد و عده زیادی به جمع آوری قارچ در آن می پردازند. البته حتما توجه داشته باشید که بعضی از قارچ ها سمی هستند و تشخیص آن از قارچ های خوراکی تقریبا غیر ممکن است. یک متخصص قارچ به نام (Jilber Barutçiyan) در فصل بهار به طور منظم تورهایی برگزار می کند که بتوانید در فصل رویش این گیاهان لذیذ به شکارشان بروید.

کارگاه جواهرسازی عثمانی در بازار عظیم

در بازار عظیم استانبول، جواهرات بسیار زیبایی برای فروش وجود دارد اما گردشگر ها می توانند یاد بگیرند تا خودشان آنها را بسازند. کافی است سری به این کارگاه بزنید تا تحت نظر یک اوستا، جواهرسازی را در چند ساعت یاد بگیرید و شاهکار خودتان را بسازید! در هر کلاسی حدبیشتر 4 نفر شرکت می نماید و مدت زمان آن هم 3 ساعت است. این مورد از تفریحات غیر معمول استانبول حسابی متفاوت است و برای علاقه مندان به کارهای ظریف یا جواهرات انتخاب مناسبی است.

پارک مینیاتورک

یکی از تفریحات غیر معمول استانبول که می تواند برای بچه ها بسیار جالب باشد پارک مینیاتورک است. در این جا صدها اثر تاریخی با ابعاد کوچک ساخته شده اند و در کنار هم قرار دارند. با رفتن به آن در واقع داخل استانبولی کوچک می شوید. اگر زمان کافی در اختیار ندارید می توانید به جای بازدید از تک تک جاذبه ها به پارک مینیاتورک بروید. اینجا پر از جاذبه هایی ست که 25 برابر کوچک شده و با ماکت های مقاوم ساخته شده اند. پارک مینیاتورک در سال 2003 با 60 هزار متر مربع مساحت افتتاح شد و در آن قسمت هایی برای ماکت ها، فضای سبز، فضای سرپوشیده، استخر و پارکینگ در نظر گرفته شد.

پارک مینیاتورک در منطقه سوتلوجه، در شمال شرقی شاخ طلایی واقع شده است و می توانید به راحتی خودتان را به آنجا برسانید، کافیست در میدان تکسیم سوار اتوبوس های عمومی شوید. این پارک هر روز از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر باز است و برای ورود به آن باید 10 لیر پرداخت کنید.

اگر قصد سفر به استانبول و امتحان کردن تفریحات غیر معمول استانبول را دارید یا می توانید تور استانبول بخرید یا این که جدا گانه هتل و پروازتان را تهیه کتید که در هر دو مورد خبرنگاران به شما یاری می نماید تا در سریع ترین زمان و با مناسب ترین هزینه گزینه مورد نظرتان انتخاب و خریداری کنید.

منبع: theculturetrip

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: الی گشت
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 29336

به "تفریحات غیر معمول استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفریحات غیر معمول استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید