تنگه رغز و دو نرگس زار کازرون در آستانه ملی شدن

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از شناسایی 100 اثرطبیعی دارای ارزش ثبت ملی در استان اطلاع داد.

تنگه رغز و دو نرگس زار کازرون در آستانه ملی شدن

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی استان با اعلام خبرفوق اظهار کرد: با اجرای مرحله اول طرح مطالعه و آنالیز آثار طبیعی استان، به منظور ثبت در فهرست آثار ملی، تاکنون بیش از 100 اثر طبیعی شناسایی شده است.

او اضافه کرد: این آثار شامل غارهای آبی ، درختان کهنسال، رویشگاههای گونه های گیاهی نادر، آبشار، دریاچه، رودخانه، مناظر بدیع جغرافیایی و زمین شناسی و ... است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اظهار کرد: آثار فوق بنا به منحصر به فرد ترین و در معرض خطر بودن، در اولویت تهیه و تنظیم پرونده های ثبت ملی قر ار گرفته اند.

این مقام مسئول با اشاره به گام اول حفظ آثار طبیعی که ثبت ملی است، توضیح داد: پس از ثبت، ضمن رعایت حقوق مالکانه، با طرح های حفاظتی و مدیریتی مصوب، این آثار مورد حفظ، احیا و بهره برداری قرار خواهند گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در ادامه خاطر نشان کرد: در همین راستا، هم اکنون تهیه و تنظیم پرونده های نرگس زارهای جره و بلبلک کازرون و چشمه تنگه رغز داراب برای ثبت در فهرست آثار طبیعی کشور در دست اقدام است و تاقبل از انتها امسال به شورای ثبت آثار ارسال خواهد شد.

نرگس زار بلبلک و جره از جمله مشهورترین نرگس زارهای کازرون است که از تنوع گونه ای فراوان همچون نرگس شش پر، شهلا و معمولی برخوردار است. استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماریها از زمان های قدیم تاکنون رایج بوده است. گیاهان خانواده نرگس، علاوه بر ارزش زینتی به لحاظ دارا بودن ترکیبات آلکالوئیدی از نظرخواص دارویی نیز اهمیت دارند. این گیاه پیازدار با ارتفاع بین 30 تا 45 سانتی متر و با گل های 3 تا 8 تایی در فصل زمستان به گل می نشیند. حدود ایام گلدهی نرگس کازرون 45 روز است که از اوایل دی تا اواسط بهمن ماه می باشد و از جاذبه های گردشگری شهرستان کازرون به شمار می رود. همچنین تنگه رغز داراب که با چشمه و آبشارهای فراوان همچون بهشتی در دل کوههای استان فارس واقع شده است. این تنگه از منحصربفردترین مناظر جغرافیای طبیعی است که دارای آبی با کیفیت بالا و شامل استخرهای طبیعی 12 گانه است. این تنگه در فصل بهار و تابستان یکی از مقاصد گردشگری شهرستان داراب در استان فارس است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 3260

به "تنگه رغز و دو نرگس زار کازرون در آستانه ملی شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگه رغز و دو نرگس زار کازرون در آستانه ملی شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید