توافق آمریکا- طالبان نقض حاکمیت ملی افغانستان است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، یک روزنامه چاپ کابل با اشاره به ابهامات فراوان در متن توافقنامه میان آمریکا و طالبان، نوشت در این توافق مواردی وجود دارد که مستقیما حاکمیت ملی افغانستان را نقض می کند و زیرپا می گذارد.

توافق آمریکا- طالبان نقض حاکمیت ملی افغانستان است

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرنگاران، یک روزنامه افغانستانی توافق اجرا شده میان آمریکا و طالبان را نقض حاکمیت ملی افغانستان خواند.

روزنامه افغانستان ما چاپ کابل در سر مقاله امروز خود نوشت: توافق نامه قطر خاتمه پس از ماه ها گفت وگوی فشرده میان طالبان و ایالات متحده به امضا رسید. از جزییات متن این توافق نامه تا زمان امضای آن به جزء طالبان و کنندگان ایالات متحده هیچ کسی دیگر چیزی نمی دانست. البته برخی مواد آن ظاهرا از سوی خلیلزاد با رهبری حکومت افغانستان در میان گذاشته شده بود و رهبری حکومت درباره آن می دانست اما جزییات متن در اختیار دولت افغانستان گذاشته نشده بود. اکنون که این متن میان دو طرف امضا شده است و منتشر شده است، تازه برخی از زوایای حقوقی آن برای همگان روشن می شود.

این روزنامه ادامه داد: علی رغم هیاهویی که برای این توافق نامه برپا شد و خوش بینی های زیادی را در میان مردم افغانستان برانگیخت، اکنون برخی از نکات تهدیدآمیز آن نمایان می شود و تحلیل های واقع بینانه تر و جهت گیری های منفی علیه آن نیز در روزهای آینده بیشتر خواهد شد. قطر به دلیل موقعیتی که در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و رقابت هایی که با برخی از همسایگان خود دارد، از این فرصت به خوبی استفاده رسانه ای کرد و موقعیت خود را در منطقه تحکیم بخشید و یک مانور کلان سیاسی و تبلیغاتی به راه انداخت.

افغانستان ما تاکید کرد: به احتمال قوی ایالات متحده به خصوص ترامپ و تیم انتخاباتی وی نیز می خواست که حداکثر استفاده تبلیغاتی را از این توافق نامه ببرد اما چه بخواهیم و یا نخواهیم پیامدهای این توافق نامه دامن افغانستان را می گیرد.

این روزنامه افغانستانی در ادامه نوشت: واقعیت این است که توافق نامه قطر تنها الزامات حقوقی و قانونی برای طرفین؛ یعنی ایالات متحده و طالبان دارد. از این جهت جای نگرانی برای افغانستان نیست. افغانستان یک کشور مستقل و دارای یک دولت مستقل است که هیچ گونه تعهدی نسبت به آن چه میان خلیلزاد و کنندگان طالبان واقع شده است، ندارد. این موضوع به طور صریح در سخنان اشرف غنی یک روز پس از امضای آن در کنفرانس خبری که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد انعکاس یافت. ولی مهم آن است که اگر این توافق نامه اجرایی شود، پای افغانستان به میان کشیده می شود. در این میان افغانستان ممکن است هم از این توافق نامه سود ببرد و یا به کلی متضرر شود. از این رو برای ما مهم است که چگونه با این توافق نامه برخورد کنیم تا منافع ملی افغانستان تامین شود.

به نوشته این رسانه افغان، در توافق نامه مواردی وجود دارد که مستقیما حاکمیت ملی افغانستان را نقض می کند و زیرپا می گذارد. سخن از رهایی پنج هزار طالب از زندان های افغانستان و حتی مشخص زمان این رهایی بدون این که هیچ گونه مکانیسم حقوقی در نظر گرفته شود، نقض صریح حاکمیت ملی افغانستان و زیرپا گذاشتن استقلال قوه قضاییه افغانستان است.

افغانستان ما شرح داد: چنانکه در سخنان غنی نیز آمده است از لحاظ فنی و حقوقی آزادی صد نفر ماه ها زمان می برد تا مقدمات قانونی و حقوقی زندانیان فراهم شود. پس چگونه می توان به یک باره پنج هزار زندانی را که مسلما بر اساس قوانین نافذه افغانستان دارای جرم های اثبات شده هستند، آزاد کرد. چنین تصمیمی هرگز در صلاحیت خلیلزاد و یا دولت ایالات متحده نیست که در باره آن به این راحتی تصمیم بگیرد.

این روزنامه در ادامه خاطرنشان کرد: نکته دوم که به گونه روشن حاکمیت ملی و اراده مردم افغانستان را نادیده می گیرد اشاره به یک حکومت اسلامی پساتوافق است. در متن توافق نامه آمده است که دولت ایالات متحده همکاری های مالی و حمایت های مالی خود را برای حکومت اسلامی پساتوافق ادامه می دهد که بیشتر مفاهیمی چون امارت و خلافت اسلامی را تداعی می کند. درست همان چیزهایی که طالبان می خواهند. در این فقره پیشاپیش اراده عمومی مردم افغانستان نادیده گرفته شده است و می تواند یک زنگ خطر برای همه کسانی باشد که سال هاست برای یک نظام سیاسی انتخابی و جمهوری مبارزه کرده اند.

این روزنامه، با اشاره به تعهدات طالبان مبنی بر عدم اعطای پاسپورت، ویزا سفر و هرگونه جواز اقامتی برای گروه های تروریستی در قلمر خود و یا عدم تهدید ایالات متحده و متحدانش از خاک تحت قلمرو امارت اسلامی، آن را نادیده دریافت صریح حاکمیت ملی افغانستان دانست.

به نوشته این روزنامه، علاوه بر این موارد نفس آوردن امارت اسلامی به عنوان یک طرف اصلی توافق نامه به مثابه یک نظام سیاسی اعتراف واضح به این نوع نظام سیاسی و حقوقی است. اگرچه بلافاصله پس از اصطلاح امارت اسلامی گفته شده است که ایالات متحده آن را به رسمیت نمی شناسد ولی صرف ذکر آن عنوان به منزله نادیده دریافت حق حاکمیت ملی افغانستان است که بر اساس قانون اساسی موجود از آن مردم افغانستان است.

افغانستان ما در خاتمه نوشت: در آینده وقتی فضا روشن تر شود موارد نقض حاکمیت ملی افغانستان در توافقنامه قطر بیشتر روشن خواهد شد. ولی پیش از آن که خطرها و تهدیدهای واقعی فرا برسد تحلیلگران و حقوقدانان و رسانه های آزاد افغانستان باید زوایای مختلف این توافق نامه و تهدیدهای احتمالی آن را برای مردم افغانستان روشن کنند.

ر

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 23827

به "توافق آمریکا- طالبان نقض حاکمیت ملی افغانستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق آمریکا- طالبان نقض حاکمیت ملی افغانستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید