جاذبه های گردشگری استانبول

به گزارش مجله یک کامپیوتر، 6 جاذبه دیدنی استانبول

با تور استانبول به مرکز فرهنگی اروپا سفر خواهید کرد. استانبول که مرکز فرهنگی و مالی کشور ترکیه بوده و هست، دارای جاذبه های گردشگری منحصر به فردی ست که سالانه تعداد بی شماری از گردشگران از سراسر جهان را به سمت خود جذب می نماید. علاوه بر این، تور استانبولسفری ارزان و تقریبا ارزان به شمار میرود که در آن فراتر از انتظار می توانید تجربه کسب کنید. سفر با تور ترکیه و بازدید از استانبول بی اغراق فراتر از سفر به یک شهری گردشگری است، زیرا با وجود مراکز خرید عظیم استانبول و وجود فستیوال ها و جشنواره های خاص ترکیه سفری متفاوت در انتظار گردشگران خواهد بود.

جاذبه های گردشگری استانبول

بهترین تجربه سفر را با تور استانبول ارزان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

علاوه بر این، این شهر تاریخی و فرهنگی تنها نقطه از دنیاست که بین دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته و با سفر به این شهر تلفیقی از فرهنگ شرق و غرب را در یک شهر خواهید دید. بعلاوه شهر عظیم استانبول دارای جاذبه های بی نظیری است که شاید این امر، علت اصلی انتخاب اول ایرانی ها برای یک سفر ارزان خارجی می باشد.

اگر از بهترین زمان سفر به استانبول بپرسید، شاید بتوان گفت که فصل پاییز و اواخر فصل تابستان مناسب ترین زمان برای سفر به استانبول است. اما پیش از آنکه برای سفری به یادماندنی آماده شوید از باید ها و نباید های ترکیه و تفاوت ها آگاه گشت. بعلاوه در رابطه با بایدها و نبایدهای شهر استانبول و اینکه چطور می توانیم سفری آرام در استانبول داشته باشیم می توانید در مرجع راهنمای سفر به استانبول ترکیه اطلاعات کامل و مفیدی پیدا کنید.

اماکن دیدنی استانبول بر روی نقشه

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه (Hagia Sophia) نماد شهر استانبول است و در سا ل های گذشته به اسم پربازدید ترین مسجد دیدنی ترکیه برگزیده شد. این مکان یکی از معروف ترین و با ارزش ترین موزه و کلیساهای استانبول است که در میدانی به نام میدان ایاصوفیه، در محله سلطان احمد واقع شده است. مسجد زیبای ایاصوفیه با طاق ها و ستون های با شکوهش که از دوره بیزانس به جای مانده، تاریخی به قدمت ترکیه داشته و به علت جاذبه های جهانگردی بی نظیر و زبان زدش، تحسین هر بیننده و جهانگرد را برمی انگیزد.

وقتی به بازدید از معماری های شگفت انگیز این مسجد تاریخی و اسرارآمیز می روید، موزاییک مریم مقدس به جای مانده از قرن یازدهم در بالای دروازه خروجی اصلی چشم شما را به خود جلب خواهد نمود و مقبره با شکوه و با عظمت 5 پادشاه در خارج از ساختمان اصلی در کنار در خروجی اصلی را می توانید مشاهده کنید. اما ازمعماری، نقشه و بنای ستون ها و سقف که بگذریم، وقتی که به سمت شمال این مسجد حرکت کنید، مشهورترین جاذبه های ایاصوفیه را خواهید دید. ستون غم انگیزی در راهرو که به آن درب امپریالیستی گفته می شود که به وسیله St. Gregory، قرار گرفته و حفره ای در این ستون وجود دارد. به گفته بعضی این حفره مقدس و معجره گر می باشد و اثری شفا بخش دارد. مردم آن موقع بر این باور بودند که بیماران با انگشت قرار دادن در این حفره از شر بیماری رهایی پیدا خواهند کرد.

جاذبه های نزدیک به ایاصوفیه

گالری تصاویر استوره های ترکیه، چشمه احمد سوم، فواره خرم سلطان، مخزن ریحانا، حمام خرم سلطان.

ساعات بازدید از موزه ایاصوفیه

بازدید از این مسجد تاریخی و منحصر به در روزهای بهار و تابستان سه شنبه تا یکشنبه از ساعت 9 تا 19 و در روز های پاییز و زمستان از ساعت 9 صبح الی 15 میسر می باشد.

آدرس موزه ایاصوفیه استانبول

ترکیه، در نزدیکی کاخ توپکاپی استانبول, محله سلطان احمد واقع در بخش اروپایی استانبول!

چگونه به موزه ایاصوفیه برویم؟

برای رفتن به موزه و مسجد ایاصوفیه اصلا نگران نباشید، چرا که تمام وسایل نقلیه عمومی در دسترس شما هستند. شبکه اتوبوس، مترو و تراموای استانبول همگی در محله سلطان احمد ایستگاه دارند و با یکی از آنها به راحتی می توانید خود را مسجد ایاصوفیه یا منطقه ها تاریخی نزدیک به ایاصوفیه مانند مسجد سلطان احمد، کاخ و موزه توپکاپی برسانید.

تنگه بسفر استانبول

یکی از مکان های مشهور و پربازدید استانبول ترکیه که به راحتی نمی توان از آن چشم پوشی کرد، تنگه بسفر (Bosphorus) است. این تنگه که در شمال ترکیه واقع شده و یکی از نقاط دیدنی در شهر استانبول است. تنگه بسفر نقطه اتصال بین دو قاره آسیا و اروپا است و همین امر بر مجذوب نمایندهیت آن می افزاید. این تنگه دارای 30 کیلومتر طول و 700 متر عرض است و دریای سیاه را به دریای مرمره وصل می نماید.

علاوه بر دیدنی های طبیعی این تنگه، غذا خوردن در کنار چشم انداز زیبای این مکان بسیار مجذوب نماینده است. این منطقه به علت اهمیت فراوانی که در زمان قدیم داشته، بناها، نمادها و دیدنی های منحصر به فردی را از تاریخ به رخ بازدیدنمایندگان می کشاند.

جاذبه های اطراف تنگه بسفر استانبول

چند کاخ معروف استانبول نظیر کاخ چراغان و دولما باغچه، ویلاها، خانه موزه زکی پاشا، مسجد زیبای اورتاکوی و قلعه های سنگی در نزدیکی تنگه بسفر قرار دارند. بعلاوه از بالای پل های ساخته شده بر روی این تنگه می توان مناظره زیبای غروب و طلوع خورشید و بعلاوه انعکاس آفتاب بر روی دریای شرق و غرب را مشاهده کنیم. دیدن خانه های چوبی با سقف های قرمز و نارنجی به تنها جاذبه ای ناب محسوب می شود.

سه پل معلق بر بالای تنگه بسفر

بر روی تنگه بسفر سه پل مهم وجود دارد که نام آنها عبارت است از:

  • اولین پل به نام Martyrs of July 15th به طول 1074 متر در میان Beylerbeyi - محله آسیایی و Ortaköy - محله اروپایی قرار گرفته است.
  • دومین پل به نام Fatih Sultan Mehmet Bridge در میان محله Anadolu Hisari و محله Rumeli Hisari واقع شده و طول آن به 1090 متر می رسد.
  • سومین پل در ورودی دریای سیاه به نام Yavuz Sultan Selim Bridge بنا شده و طولی بالغ بر 1408 متر دارد. این پل در میان محله اروپایی Garipçe village و محله آسیایی Poyrazköy village قرار گرفته است.

کاخ توپکاپی استانبول

یکی از اماکن دیدنی مهم استانبول که در طول سفر به استانبول حتما از دیدنی آن لذت خواهید برد کاخ توپکاپی (Topkapı Palace) می باشد، این کاخ تاریخی، اسرار آمیز و زیبا که در محل تلاقی تنگه بسفر، خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره قرار گرفته، امروزه تبدیل به نمایشگاه دیدنی کریستال، نقره و ظروف چینی تاریخی دوره امپراطوری عثمانی شده است و طبق آمارها یکی از مهم ترین اماکن توریستی استانبول - ترکیه محسوب می شود.

جالب است بدانید که بنا به نمای زیبا و معماری خیره نماینده اش، در سال 1985 به وسیله یونسکو به اسم بهترین قصر دوران امپراطوری عثمانی به ثبت جهانی رسید. بنابراین برای دیدنی بهترین کاخ عثمانی حتما بخشی از سفر خود به استانبول را در این کاخ بگذرانید. در سمت راست کاخ توپکاپی سلطان سلیمان درختان سرو قرار گرفته و مطبخ های کاخ هم در همین سمت جای گرفته دارد. در قسمت چپ کاخ حرمسرا واقع شده است و سومین بخش کاخ هم شامل سالن اجتماعات، کتابخانه احمد سوم، نمایشگاهی از لوازم شخصی سلاطین و خانواده سلطنتی که شامل جواهرات بسیار مشهور و قیمتی و مجموعه ای از دست نوشته هاست، می باشد. در نهایت، میانی ترین بخش کاخ توپکاپی استانبول، عمارتی است که ردای حضرت محمّد (ص) در آن نگهداری می شود. علاوه بر این از گشت و گذار در باغ های باشکوه کاخ عثمانی هرگز خسته نخواهید شد.

ساعات ورود و قیمت بلیط کاخ توپکاپی استانبول

ورودی این قصر زیبا 13 دلار است اما جهانگردانی که می خواهند از حرم دیدن نمایند باید علاوه بر ورودی، 10 دلار دیگر هم بپردازند. ساعت بازدید از کاخ و موزه از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر در همه روز هفته به جز روز سه شنبه ها است.

نشانی و نحوه دسترسی به کاخ موزه توپکاپی

همانطور که گفته شد این کاخ از مهم ترین اماکن دیدنی و جهانگردی ترکیه می باشد، بنابراین دسترسی به این کاخ برای جهانگردان بسیار راحت می باشد. تمام تاکسی های، اتوبوس ها و وسایل نقلیه عمومی دیگر در نزدیکی این کاخ ایستگاه دارند.

مکان های دیدنی جهانگردی اطراف کاخ توپکاپی

موزه های باستان شناسی استانبول، پارک گولان، موزه ایاصوفیا، موزه حجاری ایرن در نزدیکی این کاخ واقع شده اند.

کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه استانبول (Dolmabahçe Palace) که در نزدیکی ساحل تنگه بسفر قرار گرفته، برای سال های بسیار الهام گر معماران و هنرمندان زیادی بوده است. معماری کاخ دولما باغچه نئوباروک است و به وسیله معمار ارشد دربار عثمانی به دستور سلطان عبدالمجید ساخته شد. این کاخ، آخرین اقامتگاه سلطنتی پادشاهان عثمانی محسوب می شود و شش سلطان عثمانی در آن روزگار گذراندند. با بازدید از نما و معماری این کاخ زیبا می توان تلفیقی از طراحی های عربی و اروپایی را مشاهده کنید. این کاخ دارای سه بخش مختلف می باشد، آپارتمان های اداری Selamlik یا Mabeyn-i Hümayun، سرسرای تشریفات Muayede Salonu و حرمسرای امپراتوری Harem-i Hümayun.

ساعات بازدید از کاخ

همه روز به جز روز های دوشنبه و پنج شنبه از ساعت 9 صبح الی 16 قادر خواهید بود تا از دیدنی این کاخ لذت ببرید.

دسترسی به کاخ دولما باغچه استانبول

برای بازدید از این کاخ زیبا بهترین راه استفاده از قطار زیرزمینی و یا تراموا می باشد. به ایستگاه کاباتاش بروید، با پیاده شدن در این ایستگاه قطار زیرزمینی با یاری تابلوهای راهنما خود را به کاخ برسانید.

مسجد آبی یا سلطان احمد استانبول

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی استانبول که باید نباید دیدن آن را از دست بدهید، مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد (Sultan Ahmed Mosque) است. مسجد آبی به دستور سلطان احمد اول و در زمانی که تنها 19 سال داشت ساخته شد.موزائیک های کاخ مذکور را در موزه موزائیک در همان نزدیکی می توانید دیدن کنید. پروژه ساخت مسجد آبی در سال 1609 شروع شد و 7 سال به طول انجامید.

در سقف مسجد سلطان احمد از 20.000 کاشی استفاده شده که نمای زیبا به مسجد داده و همین کاشی ها و به ویژه رنگ آن ها باعث شده که مسجد در میان جهانگردان به مسجد آبی معروفیت یابد. شش مناره زیبای این مسجد که از فاصله دور هم به چشم می خورد به شهر جلوه ای ویژه بخشیده است. از دیگر جاذبه های دیدنی مسجد سلطان احمد سقف آبشاری گنبدی شکل آن است که به نظر می رسد هر کدام از گنبد بالایی به پایین سرازیر شده اند.برای تأمین روشنایی مسجد بیش از دویست پنجره در اطراف بنا و لوسترهای عظیم استفاده گشته است. این مسجد که در قدیمی ترین محله استانبول واقع شده که به محله سلطان احمد مشهور می باشد. این محله در قدیم مرکز قسطنطنیه و از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

زمان بازدید از مسجد : از ساعت 9 صبح الی 15 به جز روزهای آدینه و ساعات نماز، این مسجد آماده بازدید می باشد.

آب انبار باسیلکا سیسترن استانبول

آب انبار باسیلکا سیسترن استانبول ترکیه که به نام قصر غرق شده معروفیت دارد، به منظور تامین آب برای مردم در قرن سوم ساخته شده است. با دیدن سازه های باستانی، ستون های مرمری و فناوری پیچیده استفاده شده در این بنای تاریخی حتما حیرت زده خواهید شد. میزان این تالار زیر زمینی 138 در 65 متر می باشد و گنجایش نگهداری 80 هزار متر مکعب آب را دارد. سقف این آب انبار بر روی 336 ستون مرمری پایدار است و معماری ستون های این آب انبار بسیار دیدنی ست.

زمان کاری آب انبار استانبول

این مکان دیدنی استانبول در تابستان ها از ساعت 9 الی 18.30 و در زمستان ها از ساعت 9 الی 17.30 میزبان جهانگردان می باشد. اما پیشنهاد ما این است که برای بازدید از این مکان اسرار آمیز بین ساعات 1 الی 2 که تعداد بازدیدنمایندگان کم می شود، مراجعه کنید.

هزینه بلیط آب انبار استانبول

هزینه ورودی به آب انبار تقریبا 6 الی 7 یورو بوده و در گروه مکان های دیدنی نسبتا ارزان به تعداد می رود.

منبع: ترکیه رویایی
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 60855

به "جاذبه های گردشگری استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید